بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

گاهی "شوراها" زمینه‌ساز تخلفات شهری هستند

دادستان کل کشور گفت: شورای اسلامی در تهران و سایر شهرها یکی از دستگاه‌هایی هستند که می‌توانید و باید در صیانت از حقوق مردم و صیانت از حقوق عامه مطالبه‌گر باشند.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حجت‌الاسلام سید جعفر منتظری دادستان کل کشور با حضور در هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر ضمن تبریک قوه قضاییه گفت: شما در شورای شهر در راه خدمت به مردم وظیفه بزرگی را عهده‌دار هستید و همه ما مسئولین مدت کوتاهی مسئولیتی را عهده‌دار هستیم و امیدواریم خدمات‌مان مرضی خداوند متعال قرار بگیرد و هم موجبات آسایش، آرامش و رفاه مردم را فراهم کند.


وی با بیان اینکه مردم به گردن همه ما حق دارند، ادامه داد: در هر سطح و مقامی هستیم وظیفه داریم صادقانه خدمتگذار مردم باشیم البته صحنه‌های خدمات تفاوت می‌کند. من در یک سمت وظیفه خدمت‌رسانی به مردم دارم و شما عزیزان در سمت دیگر و به نوعی دیگر. در واقع همانطور که مجلس شورای اسلامی برای  مدیریت کلان کشور ریل‌گذاری می‌کند اعضای محترم شورای اسلامی برای مجریان شهر ریل‌گذاری می کند شما باید ببینید این ریلی که برای مدیریت شهر می‌گذارید منطقی و حساب شده باشد.


دادستان کل کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نکات بیانات رهبری درباره تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها بود ایشان شاخص‌ها و معیارهایی را بیان فرمودند که باید قانونگذار انجام دهد شما هم در این جایگاه مهم در ریل‌گذاری مسائل شهری انشالله از این دستور العمل‌ها استفاده کنید.


حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه حدود 9 سال مسئولیت در دیوان عدالت اداری داشتم بنابراین با کار در شهرداری‌ها در سراسر کشور و شوراهای اسلامی در سراسر کشور کاملا آشنا هستم  و به چند نکته اساسی که مرتبط با مسئولیت بنده در دادستانی کل است اشاره می‌کنم یکی از تکالیف و وظایف تعریف شده در قانون اساسی برای قوه قضاییه که در قوانین عادی این مسئولیت تعریف شده در قانون اساسی به دادستان‌ها تفویض شده، بحث صیانت از حقوق عامه است حقوق عامه معنا و مفهوم گسترده‌ای دارد که شامل بخش بسیار زیادی از مسائلی است که مرتبط با شهروندان است ما این نقیصه را در قانون داریم که در طول این سال‌های متمادی بعد از پیرزی انقلاب به عنوان یک مجموعه جامع و کامل هم حقوق عامه تعریف نشده و هم تبیین نشده و هم حدود قصور آن در رابطه با برخورد با کسانی که حقوق عامه را تضییع می کنند مشخص نشده است زمانی که به دادستانی کل آمدم به این موضوع ورود کردم.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم دادستان‌هایمان را برای صیانت از حقوق عامه به خط کنیم باید چارچوب‌هایی مشخص شود با رییس محترم وقت قوه مشورت کردیم و در قالب یک دستورالعمل کار را آغاز کردیم تا هم تجربه بیشتر به دست بیاید و هم مراحل تهیه و تقدیم لایحه و تصویب در مجلس شوری اسلامی فراهم شود. دستورالعمل تهیه و ابلاغ شد و لایحه جامع  هم در این زمینه با نظرات دانشگاهیان و صاحب‌نظران تهیه شد. الان در قوه قضاییه مراحل نهایی را طی می‌کند و امیدواریم از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.


دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: حقوقی که افراد و اشخاص دارند از دو حال خارج نیست یا حقوقی است که به شخص بر می‌گردد کسی حقی دارد و می‌تواند حقش را مطالبه کند و با مطالبه آن شخص آغاز می شود و با رضایت شخص به پایان می رسد اما بخش قابل توجهی از حقوق مردم حقوق شخصی نیست که از دادگاه آن را مطالبه کنند. حقوق عامه یعنی آنچه که به عامه مردم تعلق دارد و مدعی خاصی ندارد و دادستان وظیفه دارد به عنوان مدعی‌العموم آن را پیگیری کند  شورای اسلامی در تهران و سایر شهرها یکی از دستگاه‌هایی هستند که می‌توانید و باید در صیانت از حقوق مردم و صیانت از حقوق عامه مطالبه‌گر باشند. اگر اختیار دادستان و دستگاه قضایی ندارید به عنوان نماینده مردم به صورت جدی مطالبه کنید اگر دادستان در مقابل مطالبه جدی شورای اسلامی قرار بگیرد نمی‌تواند کوتاه بیاید البته اگر شورای اسلامی هم مطالبه نکند دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم وارد شود.


حجت‌الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: این یکی از مهمترین و اثرگذارترین صیانت از حقوق مردم و کارگرفتن ظرفیت قانونی دادستان‌ها است دادستان مدعی العموم است و وظایف و اختیارات زیادی هم دارد. یکی از وظایف و تکالیف شورای شهر هم این است که هر جایی حقی از حقوق مردم تضییع می‌شود نیازمند این است که از ظرفیت دادستان استفاده کنید. یک سری وظایف به عهده شوراها و شهرداری‌ها است و باید به میدان بیایند تخلفات ساختمانی جزو وظایف شورا و شهرداری‌ها است و باید با آن برخورد کنند.شما در شورا به شهرداری نظارت می کنید و ریل گذاری می‌کنید اما چنانچه به مانع برخورد کردید باید از دادستان استفاده کنید این رابطه یک رابطه قوی نیست و گزارشاتی که ما داریم و مشاهدات میدانی که داریم این یک نقصیه در کار شوراها و شهرداری است.


وی تاکید کرد: گاهی اوقات شوراها زمینه‌ساز تخلفات شهری هستند گزارشی به ما از استان تهران رسیده است که دادستان یکی از شهرهای استان تهران به ما گفت ما درباره شورای این شهر چیزهایی شنیده بودیم در زمانی که مستقر شدیم به روستایی رفتم که این موضوع در آنجا زیاد شنیده می‌شد به عنوان فردی که می‌خواهم باغی را بخرم و آن را به ساختمان تبدیل کنم به نزد یکی از اعضای شورا رفتم وکمک خواستم و او هم تایید کرد که می‌تواند کمک کند. من نمی‌خواهم بگویم همه شوراها اینچنین است اما نظارت بر کار شوراها بسیار مهم است در شورای عالی استان ها شما خیلی اختیار دارید و می‌توانید لایحه به صورت مستقیم به مجلس بدهید این اختیاری است که قوه قضاییه هم ندارد از این ظرفیت باید استفاده شود.


ادامه دارد…


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.