بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

چگونه از شر بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟


کم‌کم داریم به تابستان نزدیک می‌شویم و تاب‌ستانی‌های گرمای این فصل سبز و زیبا شروع می‌شود. یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که در این فصل برای خنک‌ترشدن منازل از آن کمک گرفته می‌شود، استفاده از کولر آبی است. یکی از اصلی‌ترین معضلات استفاده از کولر آبی، بوی بدی است که بلافاصله پس از روشن‌کردن آن فضای منزل ما را پر می‌کند. اگر شما هم از این مسئله به‌ستوه آمده‌اید و دنبال راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد کولر آبی هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با راهکارهای رفع بوی بد کولر بیشتر آشنا شوید.


علت بوگرفتن کولر آبی


پیش از آنکه به بررسی راهکارهای از بین بردن بوی بد کولر آبی بپردازیم، بهتر است که ابتدا علل بوگرفتن کولر آبی را بررسی کنیم. به‌هرحال، پیشگیری از درمان بهتر است! از جمله دلایل عمده بوگرفتن کولر عبارت‌اند از:


1. نصب کولر در محل نامناسب


کولر آبی را در مکانی نصب کنید که هوا به‌خوبی در آن جریان داشته باشد. در غیر این صورت، هوای کثیف و راکد وارد کولر شما خواهد شد و هنگام کارکردن، بوی بدی ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، نصب کولر در نزدیکی سرویس‌های بهداشتی هم باعث انتقال بوی بدن آن‌ها از طریق کولر می‌شود. 


2. قدیمی‌بودن پوشال‌ها


نباید انتظار داشته باشید که پوشال‌های کولرتان 10 سال عمر کند! اگر دوست دارید کولر آبی‌تان در فصول گرم سال عملکردی عالی داشته باشد، حتماً پوشال آن را سالانه تعویض کنید. خرابی پوشال‌ها بوی بسیار بدی ایجاد می‌کند.


3. آلوده‌بودن آب مخزن کولر


در صورتی که به مدت طولانی از آب مخزن کولر استفاده نشده باشد و این آب در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد، لجن و ماندگی آن را فرا خواهد گرفت. اگر پس از روشن‌کردن کولر با بوی بد مواجه شدید، حتماً مخزن تأمین را مورد بررسی قرار دهید.


4. کهنه‌بودن آب درون تشتک کولر


در صورتی که آب درون تشتک به مدت طولانی راکد بماند، بوی بسیار بدی پیدا می‌کند. این آب بعد از جریان‌یافتن به بخش‌های مختلف کولر، بوی بدی در آن ایجاد می‌کند. در زمان سرویس‌کاری کولر، حتماً آب مانده در تشتک را تخلیه کنید. در غیر این صورت، آب آلوده به پوشال‌های جدید هم منتقل می‌شود و باعث بوگرفتن آن‌ها می‌شود.


5. تمیزنکردن سینی زیر کولر آبی


اولین چیزی که بد از تجربه بوی بد کولر باید مورد بررسی قرار دهید، سینی زیر کولر است. در صورتی که پمپ خراب باشد و آب داخل سینی چکه کند، پس از مدتی راکدماندن بوی بسیار بدی خواهد گرفت. حتماً هر چند وقت یکبار سینی را به‌خوبی تمیز کرده و آب درون آن را تخلیه کنید.


6. نیم‌سوزشدن پمپ آب


اگر پس در هنگام روشن‌بودن کولر بوی سوختگی به مشامتان رسید، احتمال نیم‌سوزشدن پمپ آب وجود دارد. در این شرایط، حتماً با کمک‌گرفتن از یک متخصص، وضعیت پمپ آب را مورد بررسی قرار دهید.


7. استفاده از روغن نامرغوب در زمان روغن‌کاری


اگر در زمان سرویس‌دهی کولر از روغن نامرغوبی استفاده شده باشد، این روغن با آب ترکیب می‌شود و هنگام روشن‌شدن کولر بوی بدی به مشام خواهد رسید. حتماً از روغن مرغوبی برای سرویس‌دهی استفاده کنید.


راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد کولر آبی


درست به همان اندازه که تحمل گرما دشوار است، استشمام بوی بد کولر آبی هم غیر قابل تحمل است. خوشبختانه چند راهکار ساده برای رفع بوی بد کولر وجود دارد:


1. نصب کولر در مکان مناسب


همان‌طور که پیش از این گفته شد، محل نصب کولر نقش بسیار مهمی در جلوگیری یا تولید بوی بد دارد. به‌منظور جلوگیری از ایجاد بوی بد کولر را در مکان‌هایی نصب کنید که:


  • نزدیک سرویس بهداشتی نباشد
  • دور از تابش مستقیم آفتاب باشد (برای آنکه کولر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد، می‌توانید سایبانی برای آن تعبیه کنید)
  • هوا به‌خوبی در آن جریان داشته باشد


2. پوشاندن کولر در فصل زمستان


برای آنکه کولر در معرض آلودگی، آب باران و برف و آلاینده‌ها قرار نگیرد و در هنگام کارکردن در فصول گرم سال بوی بدی ایجاد نکند، حتماً بدنه کولر را در زمستان و پاییز به‌خوبی با کاورهای مخصوص بپوشانید.


3. سرویس‌کاری منظم کولر


گاهی اوقات تجمع رسوب، نیم‌سوزشدن پمپ آب و سوراخ‌بودن برزنت باعث ایجاد بوی بد می‌شود. حتماً پیش از راه‌اندازی کولر در تابستان، از یک متخصص بخواهید کولر شما را سرویس‌دهی کرده و معایب احتمالی آن را برطرف کند. همچنین، تمیز کردن کولر آبی در فواصل منظم هم از ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند.


4. تعویض پوشال‌ها


طول عمر پوشال‌ها نهایتاً دو سال است. علاوه بر این، به‌خاطر مرطوب بودنشان به‌شدت مستعد رشد انواع باکتری و میکروب هستند. بنابراین، برای بهبود عملکرد کولر، پیشگیری از ایجاد بوی بد و نفوذ بیماری و میکروب به محیط خانه، بهتر است هر سال آن‌ها را تعویض کنید.


5. تمیزکردن سینی کولر و پاک‌سازی تغذیه‌کننده آب


هر از چند گاهی سینی کولر را تمیز کنید و آب راکد آن را خالی کنید. همچنین، از آنجایی که راکدماندن آب در منبع تغذیه آب بوی بسیار بدی ایجاد می‌کند، بهتر است به‌طور منظم آن را بررسی و پاک‌سازی کنید.


6. استفاده از خوشبوکننده و مواد شوینده


برای پاک‌سازی رسوب و جرم‌های موجود در کولر، می‌توانید از انواع جرم‌گیرها و شوینده‌ها مثل جرم گیر نویتکس استفاده کنید تا آلودگی‌های ناشی از راکدماندن آب در سینی و قسمت‌های مختلف کولر از بین بروند. سپس خوش‌بوکننده‌هایی مثل آبلیمو و سرکه داخل کولر بریزید تا پس از روشن‌کردن کولر هوای تازه و مطلوبی فضای خانه شما را پر کند.


سخن پایانی


بدون استفاده از وسایل سرمایشی مثل کولر آبی، گذراندن تابستان عملاً غیر ممکن است. اگر چه کولرهای آبی تأثیر چشمگیری بر خنک‌کردن فضاها دارند، اما گاهی اوقات بوی بدی که از آن‌ها متصاعد می‌شود، به‌شدت تحمل‌ناپذیر و دشوار است. در مطلب حاضر علل بوگرفتن کولر آبی را مورد بررسی قرار دادیم و به شما گفتیم که چطور می‌توانید این مسئله ناخوشایند را رفع کنید. شما از چه راهکارهایی برای رفع بوی بد کولرهای آبی استفاده می‌کنید؟


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.