بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

امام(ره) روی عدم سلطه‌پذیری در سیاست خارجی بسیار تاکید داشتند/ اولویت قرار دادن روابط با همسایگان توصیه اکید بنیانگذار انقلاب

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: اصلی که حضرت امام در سیاست خارجی برای آن احترام قائل بوده و تاکید داشتند سیاست حسن همسایگی و برقراری روابط برادری با همسایگان بود چرا که با بسیاری از این کشورها میراث تاریخی و مذهبی مشترک داریم. لذا بنیانگذار انقلاب روی موضوع رابطه با همسایگان بسیار حساس بودند و دائم توصیه به اولویت قرار دادن برقراری روابط با همسایگان می‌کردند.


احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در تحلیل سیاست خارجی مدنظر امام خمینی(ره) و در پاسخ به این سوال که مولفه های مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی که در ۴۳ سال اخیر مبنای دیپلماسی ایران قرار گرفته چیست، گفت: حضرت امام در سیاست خارجی چند اصل مهم را مدنظر داشتند که براساس منویات ایشان در قانون اساسی هم گنجانده و مبنای سیاست خارجی قرار گرفت که یکی سیاست تعادل مثبت و بی‌طرفی در نظام بین‌الملل است که با عنوان سیاست «نه شرقی و نه غربی» از آن یاد می‌کنیم. در این سیاست هم استقلال نظام و هم عدم سلطه پذیری حفظ شده است. حضرت امام روی عدم سلطه‌۰پذیری بسیار تاکید داشتند و حساس بودند لذا ایشان در چهارچوب سیاست متوازن و متعادل با رویکرد مثبت برای تعامل با دنیا موضوع نه شرقی و نه غربی را مطرح کردند. 


وی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بی همتا در جهان است چرا که ضمن آنکه به دنبال برقراری ارتباط با همه کشورها است و در سطح سیاسی منعی برای برقراری روابط با کشورها به جز رژیم جعلی صهیونیستی ندارد، از هیچ جانبی نیز حاضر به پذیرش سلطه نیست و استقلال خود را حفظ می‌کند. در این سیاست حتی اگر ایالات متحده دست از تحمیل سلطه و تحمیل اراده بردارد، روابط کاملا متوازنی را برقرار خوهد کرد. 


این دیپلمات پیشین گفت: دومین اصلی که حضرت امام در سیاست خارجی برای آن احترام قائل بوده و تاکید داشتند سیاست حسن همسایگی و برقراری روابط برادری با همسایگان بود چرا که با بسیاری از این کشورها میراث تاریخی و مذهبی مشترک داریم. لذا بنیانگذار انقلاب روی موضوع رابطه با همسایگان بسیار حساس بودند و دائم توصیه به اولویت در برقراری روابط با همسایگان می‌کردند. 


وی افزود: حضرت امام نسبت به رسیدگی به امور محرومین و مستضعفان عالم بسیار تاکید داشتند و جنبه استکبارستیزی ایشان مثال‌زدنی و ستودنی است و به همین دلیل هم فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند» و با این صلابت و قاطعیت جلوی بزرگترین نظام مستکبر دنیا ایستادند. بعد دیگری که ایشان در سیاست خارجی بسیار مورد توجه قرار دادند مساله فلسطین و آزادسازی سرزمین اسلامی به به خصوص قدس شریف بود.


سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: بنیانگذار انقلاب ابتکارات استراتژیکی را نیز در سیاست خارجی کشور بنیان نهادند که نخست تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس و حمایت از آرمان مردم فلسطین و دیگری ابتکار هفته وحدت بود. حضرت امام(ره) بسیار بر وحدت مسلمین تاکید داشتند و در همین مسیر هم حرکت می‌کردند. حضرت امام یک سیاست خارجی کاملا مترقی، نوین و با شاخص‌های کاملا بی‌نظیر و آزادی‌بخشی را برای کشورمان پایه‌گذاری کردند. 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.