بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

اصلاح مقررات نظارت، بخش قابل توجهی از انتقادها درباره نظرات شورای نگهبان و مجمع را مرتفع می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخش قابل توجهی از انتقادات مرتفع شود. اعضای هیات عالی نظارت می‌توانند در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ حالا ما نمی‌دانیم این دعوت صورت نمی‌گیرد یا اعضا حاضر نمی‌شوند. ما هر آنچه را دریافت کنیم موظف به اعلام مغایرت یا عدم مغایرت هستیم و موارد را به مجلس اعلام می‌کنیم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، هادی طحان نظیف در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و پس از ارائه گزارش بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که با توجه به درخواست نامزدهای ریاست جمهوری برای اعلام دلایل رد صلاحیت، آیا امکان این اطلاع‌رسانی وجود دارد، گفت: ما همواره از اصلاح قانون انتخابات استقبال کرده‌ایم. طبیعتا اگر قانون تغییر کند، ما هم به قانون پایبند هستیم. 


سخنگوی شورای نگهبان در خصوص آخرین جزئیات بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان به شورای نگهبان ارسال شده و ما در حال رسیدگی هستیم. این مصوبه ماهیتش لایحه است و طبیعتا بخشی از بار مالی را دولت تقبل کرده است اما ما در خصوص مواردی که در مجلس اضافه شده ابهاماتی داریم و هر زمان به این ابهامات پاسخ داده شود، می‌توانیم نظرمان را اعلام کنیم. 


طحان نظیف در پاسخ به این سوال که سازمان محیط زیست اعلام کرده است که ۴۰۰ پروژه فاقد مجوز در بودجه وجود دارد، شورای نگهبان برای این موارد چه راهکاری دارد، گفت: همانطور که قبلا عرض کردیم نسبت به موضوع محیط‌زیست حساسیت داریم. بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود. همانطور که گفتید این ایراد از سوی سازمان محیط زیست مطرح شده و قطعا موارد مدنظر این سازمان در دولت بررسی شده است. با این حال اگر شورای نگهبان در بررسی متوجه عدم توجه به موضوع محیط زیست شود، اعلام خواهد کرد. 


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اینکه با توجه به نقدهایی که نسبت به هیات عالی نظارت مجمع وجود داشت الان شاهد این هستیم که نمایندگان مجلس یازدهم نیز از این روند با عنوان شورای نگهبان دوم یاد کرده و نسبت به عملکرد آن گلایه دارند از سویی برخی معتقدند که اختلاف‌های شورا و مجمع بر جامعه و اقتصاد کشور هم اثرگذار بوده است؛ به طور مثال در مورد مصوبه واردات خودرو دیدیم که شورا تایید کرد و مجمع رد کرد و این روی قیمت خودرو تاثیرگذار بود در مورد اصلاح قانون انتخابات هم با وجود تایید شورا مجمع ایراد گرفت در این مورد مشخصا بفرمایید آیا قرار نیست به این دوگانگی و بلاتکلیفی در حوزه نظارت بر قوانین پایان داده شود، گفت: هیات عالی نظارت یک ساختار قانونی در کشور است و مورد جدیدی هم نیست و از ابتدا و شاید ۲۰ سال قبل نسبت به حسن اجرای سیاست از مقام معظم رهبری سوال شد و ایشان موضوع را به مجمع تفویض کردند. البته مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاح صورت بگیرد، شاید بخش قابل توجهی از انتقادات مرتفع شود. اعضای هیات عالی نظارت می‌توانند در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کنند و نظراتشان را مطرح کنند؛ حالا ما نمی‌دانیم این دعوت صورت نمی‌گیرد یا اعضا حاضر نمی‌شوند. ما هر آنچه را دریافت کنیم موظف به اعلام مغایرت یا عدم مغایرت هستیم و موارد را به مجلس اعلام می‌کنیم. شورای نگهبان نمی‌تواند نسبت به این موضوع ورودی داشته باشد. 


 


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.