بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :


اقبالی در گفت‌وگو با سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،:

asdasd





تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی گفت: چین و روسیه هر دو بازار بزرگی به حساب می‌آیند، ظرفیت تکنولوژیک دارند و می‌توان از آن استفاده کرد. در عین حال یافتن یک نوع عامل برقراری موازنه در روابط با این دو کشور هم لازم است فکر می‌کنم یافتن راه حل‌هایی برای بهبود و ارتقا روابط با اروپا می‌تواند عامل برقراری موزانه در رابطه با چین و روسیه باشد.

علی‌ بمان‌اقبالی تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در مورد ارزیابی خود از رفتار روسیه و چین در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در سال گذشته گفت: سال گذشته روسیه و چین بیانیه‌هایی امضا کردند که طبیعتا از چارچوب روابط دو کشور با جمهوری اسلامی ایران خارج بوده و انتظار چنین کاری وجود نداشته است. اما نوع روابط روسیه و چین در عرصه بین‌المللی با کشورهای مختلف، بر مبنای اصول و منافع ملی دو کشور تعریف می‌شود. دو کشور به صورت منافع‌محور، روابط‌شان را با کشورهای مختلف تنظیم می‌کنند. در عین‌حال که در حال حاضر دو کشور اولویت‌های خاص خودشان را دارند.

وی افزود: در حال حاضر اولویت روسیه بحث جنگ اوکراین است و این اتفاقات و تحولاتی که تا امروز در روابطش با کشورهای عربی، ترکیه و یکسری کشورهای دیگر انجام شده، به نوعی بیشتر وابستگی به شرایط جنگ اوکراین داشته و تحریم‌هایی که غرب درباره روسیه اعمال کرده است. در این میان کشورهای عربی و ترکیه بهترین راه‌های خروج روسیه از بحران بودند در عین حال که آنها سعی کردند با دو طرف منازعه، تعامل و هماهنگی داشته باشند. یعنی شما می‌بینید که کشورهای عربی با اوکراین ارتباط نزدیک داشتند و کمک کردند. به طور ویژه عربستان سعودی کمک نقدی انجام داده و نشست میانجی‌گری برگزار کرده است. زلنسکی به عربستان سفر کرده و عربستان در مقطعی هم یک چک چند ده میلیون دلاری توسط وزیر خارجه‌اش به اوکراین هدیه داده و از طرف دیگر هم با روسیه روابط خودشان را توسعه دادند و یکسری قراردادهای مهم را امضا کردند. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: به هرحال این موارد جزو مجموعه معاملاتی است که با روسیه انجام دادند و بعد هم این کشور را تحت فشار گذاشتند تا در آن نشست مشترک روسیه با کشورهای عربی با صدور آن بیانیه موافقت کند. اگرچه از این نوع اقدامات قبلا هم وجود داشته اما در این سطح، حساسیتی نسبت به آن وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: در مورد چین هم اولویت اصلی در همه ابعاد سیاست خارجی‌ این کشور اقتصاد است. یعنی مبنای فرآیند توسعه و رشدی که چین دنبال می‌کند، اقتصاد بوده و نمی‌خواهد به آن لطمه بزند. لذا تعاملات اقتصادی قابل‌توجهی با کشورهای عربی دارد. حجم مبادلات چین با کشورهای عربی اصلا قابل‌مقایسه با حجم مبادلات ما نیست. هرچند در حال حاضر روسیه و چین مهم‌ترین شریک تجاری ما به حساب می‌آیند و چین جزو اولین کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی است. بنابراین این موارد جزو مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها است که دو کشور را وادار کرد تا در این موضوع ورود پیدا کرده و با صدور آن بیانیه موافقت کنند. اما با توجه به اعتراضات و هشدارهایی که ایران نسبت به این اقدامات داشته در آینده با احتیاط بیشتری با این موضوع برخورد خواهند کرد.

اقبالی در پاسخ به این سوال که باید به چه شکلی روابط‌مان با روسیه و چین را مدیریت کنیم تا روابط دو جانبه با تاکید بر حفظ منافع ملی ادامه‌دار باشد، گفت: برکسی پوشیده نیست که در شرایط تحریم ظالمانه غرب علیه نظام جمهوری اسلامی، دو کشور ظرفیت خوبی برای همکاری با ما دارند. هر دو کشور بازار بزرگی به حساب می‌آیند، ظرفیت تکنولوژیک دارند و می‌توان از آن استفاده کرد. در عین حال یک نوع عامل برقراری موازنه در روابط با این دو کشور هم لازم است فکر می‌کنم یافتن راه حل‌هایی برای بهبود و ارتقا روابط با اروپا می‌تواند عامل برقراری موزانه در رابطه با چین و روسیه باشد. 



پایان خبر





نرم افزار موبایل سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،

نرم افزار موبایل سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،

نرم افزار موبایل سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،


تلگرام خبر

رایتل

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.