بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

وقوع ۲۷ فقره حریق در استان‌های شمالی در آذر/ مهار آتش در هیرکانی


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، سرهنگ رضا اکبری با اعلام این خبر گفت: از ابتدای آذر ماه امسال تاکنون ۲۷ فقره حریق در جنگل‌های هیرکانی در سه استان شمالی روی داده که با انجام عملیات اطفای حریق توسط نیروهای یگان حفاظت و با کمک نیروهای مردمی، هلال احمر، کوهنوردان و یاران طبیعت و اعزام بالگرد به مناطق، مهار شدند.


وی ادامه داد: بیشترین آتش‌سوزی در آذر ماه امسال مربوط به استان گیلان با ۱۴ فقره حریق و در مجموع در سطح ۵۲ هکتار بود و اکثر حریق‌ها در همان ساعات اولیه با بهره‌گیری از نیروهای یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مهار شدند.

به گفته فرمانده یگاه حفاظت جنگل‌ها در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تنها مشکل در اطفای حریق جنگل‌ها در چند روز گذشته در استان گیلان و مناطق مربوط به شهرستان املش و رستم‌آباد شهرستان رودبار بود و اطفای حریق در املش حدود ۲۴ ساعت و رستم‌آباد چهار روز طول کشید.

اکبری علت طولانی شدن عملیات اطفای حریق در منطقه رستم‌آباد رودبار را شیب زیاد، وقوع حریق در دره‌ها و در چند نقطه و وزش باد دانست. 

وی با بیان اینکه اطفای حریق در منطقه رستم‌آباد شهرستان رودبار از یکشنبه به طور کامل مهار شده است، اظهار داشت: با توجه به اعلام وضعیت آتش‌سوزی در منطقه توسط یگان حفاظت جنگل‌ها و پیگیری مدیرکل بحران استان گیلان و مدیرکل منابع طبیعی استان، از روز جمعه گذشته دو فروند بالگرد برای اطفای حریق در اختیار قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در چهار روزی که حریق در جنگل‌های رستم آباد رودبار روی داد، بیش از چهار مرحله اطفای کامل با توجه به شرایط منطقه انجام شد، تصریح کرد: به علت سطحی بودن آتش‌سوزی در مناطق جنگلی استان گیلان، تنها درخت‌های خشکیده و شکسته و برگ‌های خشکیده و لاشبرگ درگیر حریق شدند و در حال حاضر هیچیک از استان‌های شمالی، حریق فعالی در مناطق جنگلی ندارند.

اکبری با اذعان به اینکه در فصل پاییز و خزان در سطح جنگل‌ها، ظرفیت بالایی برای حریق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کف برخی از مناطق جنگل‌های هیرکانی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر برگ خشکیده و لاشبرگ داریم که با وزش بادهای موسمی، دمای بالا، رطوبت پایین و کاهش بارندگی در چند روز اخیر در استان‌های شمالی ظرفیت حریق را به شدت بالا برده بود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.