بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

توافق به شرط رفتار واقع‌بینانه آمریکا/ قول هیات حاکمه افغانستان برای تخصیص حقابه ایران از هیرمند/ تیم فنی وزارت نیرو عازم افغانستان می‌شود

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر طرف آمریکایی در مذاکرات احتمالی پیشرو واقع‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست امروز کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون اصل نود مجلس در جریان آخرین وضعیت گفتگوها برای رفع تحریم‌ها قرار گرفتند.


وی ادامه داد: نمایندگان دغدغه‌های بسیار جدی دارند و برداشت برخی این است که در مذاکرات طرف‌های غربی و آمریکا حسن نیت ندارند و در انجام تعهدات شأن در قبال توافق سال ۲۰۱۵ اقدام عملی نداشته و نخواهد داشت.

به گفته وزیر امور خارجه، به نمایندگان اطمینان داریم که ما در وزارت امور خارجه به عنوان مسئول مذاکرات، حتماً با حساسیت و دقت نظر، احقاق حقوق ملت ایران را در مذاکرات دنبال خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برای ما بسیار مهم است که خطوط قرمز ما در توافقی که پیش‌رو خواهد بود به طور کامل مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: ما برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و اگر مشخصاً طرف آمریکایی واقع‌بینانه برخورد کند و انعطاف لازم را در مذاکرات احتمالی پیشرو داشته باشد، دست یافتن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

وزیر امور خارجه در تشریح نشست امروز کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مباحثی در حوزه‌های دیپلماسی و آب، دیپلماسی و محیط زیست و دیپلماسی اقتصادی مطرح شد و نمایندگان عضو این کمیسیون دغدغه‌هایی در زمینه آب و سدسازی در برخی از کشورهای همسایه داشتند که تاثیرات آن را در برخی از استان‌های غربی و  هیرمند شاهد هستیم.

وی افزود: در خصوص حقابه ایران از رودخانه هیرمند به نمایندگان مردم در مجلس اعلام کردم که با هیچ طرفی تعارف نداریم و بر اساس دستور رئیس‌جمهور، همکاران من در وزارتخانه‌های امور خارجه و نیرو مسائل را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مقامات هیات حاکمه در افغانستان قول داده‌اند نسبت به تخصیص حقابه ایران از رودخانه هیرمند اقدام ‌کنند، خاطرنشان کرد: به زودی نیز تیم فنی از وزارت نیرو به منظور پیگیری جدی مسائل عازم کشور افغانستان می‌شود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در جریان سفر اردوغان به تهران و سفرم به کشور ترکیه مسئله حقابه ایران از رودخانه ارس مورد توجه جدی قرار گرفت، ابراز داشت: مسئله گرد و غبار و مباحث زیست محیطی از دیگر موضوعاتی بود که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد.

وی اضافه کرد: در نشست امروز کمیسیون کشاورزی همچنین در زمینه دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت کشاورزی برای ارز آوری و صادرات محصولات، مسائلی مطرح شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.