بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

پزشکی قانونی نیازمند پشتیبانی در حوزه امکانات و تجهیزات است

رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: کارشناسی های پزشکی قانونی در پرونده های قضایی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر این کارشناسی ها نبود، در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده ها با چالش های جدی مواجه می‌شدیم.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، غلامعلی صادقی رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی صبح امروز چهارشنبه 22 تیر ماه در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین همایش فصلی مدیران سازمان پزشکی قانونی که در شهر مشهد برگزار شد، تصریح کرد: اگر چه مراجع دیگری هم برای کارشناسی در پرونده ها وجود دارد اما نظرات پزشکی قانونی به دلیل اتقان و دقت بالا با نظرات دیگر مجموعه ها قابل مقایسه نیست و نیاز ما را از ابراز نظر دیگر مجموعه ها مرتفع می کند.


صادقی با اشاره به اینکه با تأکید رییس محترم قوه قضاییه و در اجرای سند تحول و تعالی قوه، یکی از موضوعات مورد بررسی آن است که چه میزان از پرونده های دستگاه قضایی بر اساس نظرات پزشکی قانونی صدور حکم می شود، افزود: در برخی پرونده ها مبنای صدور حکم نظر کارشناسی پزشکی قانونی است و چه بسا بهتر است که این امر برای کاهش اطاله دادرسی در یک مرحله و بر اساس اظهار نظر پزشکی قانونی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مثلا در بحث حجر، رشد یا دیات، وقتی مبنای حکم، نظرات پزشکی قانونی است دیگر نیازی نیست پرونده در دادسرا تشکیل و چرخه رسیدگی طولانی شود؛ کما اینکه در حال حاضر در سازمان های مختلف مثل ثبت اسناد پرونده هایی تعیین تکلیف می شود که به جهت مالی بعضا به مراتب بالاتر از مبالغ پرونده های مورد بررسی در پزشکی قانونی است و این یعنی آنکه برای نگرفتن وقت مردم و کاهش هزینه ها باید در این فرایندها بازنگری شود.

رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی خدمات خوبی را به مردم و مجموعه قضایی ارائه می دهد خاطرنشان کرد: این سازمان نیازمند پشتیبانی در حوزه امکانات و تجهیزات است و پزشکی قانونی با وجود داشتن نیروهای متخصص و متعهد، از حداقل امکانات برخوردار است. بنابراین یا باید دولت متولی این امر شود و نیازهای سازمان را تامین کند و یا اینکه مردم هزینه خدمات را بپردازند چرا که میزان تعرفه های فعلی به مراتب کمتر از قیمت تمام شده خدمات است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر به دلیل پایین بودن دریافتی ها، فشار کاری زیاد، سختی نوع و شرایط کار و حساسیت و اهمیت نظرات، انگیزه ای برای ورود به سازمان وجود ندارد و مجموعه پزشکی قانونی برای تامین پزشک با چالش های جدی مواجه است آن هم در شرایطی که درخواست های مکرری از سوی مجموعه های قضایی در استان های مختلف برای راه اندازی مراکز پزشکی قانونی جهت تسهیل دسترسی مردم به این خدمات وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه در برخی موارد به دلیل نبود پزشک قانونی در برخی شهرستان ها کار رسیدگی دچار مشکل می شود، اظهار امیدواری کرد: با کمک و مساعدت دستگاه های مسئول مشکل سازمان پزشکی قانونی در تأمین نیروی متخصص و افزایش انگیزه برای ورود به این سازمان بر طرف شود.

در ادامه دکتر کیانی رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه طی سال های اخیر شاهد تحولات خوبی در مجموعه پزشکی قانونی بوده ایم، گفت: کار پزشکی قانونی بسیار حساس است و در برخی پرونده های خاص بیش از پیش نمود می یابد به همین دلیل داشتن رویکرد علمی که هم اکنون در سازمان مورد توجه است، بسیار مهم است.

وی توسعه و گسترش هر چه بیشتر فعالیت های پژوهشی و آموزشی در سازمان را نکته ای مهم عنوان کرد و افزود: در کنار فعالیت های خوبی که در حال حاضر در این سازمان انجام می شود، لازم است فعالیت های آموزشی و پژوهشی آن نیز گسترش بیشتری پیدا کند و در این زمینه امکان همکاری و هم افزایی با دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد. هر چند این امر نیازمند تأمین تجهیزاتی است که امیدواریم به انجام برسد.

به گفته دکتر کیانی بحث مطالعه جرم شناسی و ریشه یابی مسائل نیز از عرصه هایی است که پزشکی قانونی می‌تواند در آن حیطه وارد و با همکاری مراکز علمی آن را به انجام برساند.

وی همچنین از اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی برای همکاری بیشتر با اداره کل پزشکی قانونی برای ارتقای خدمات به مردم عزیزمان خبر داد.

قابل ذکر است سی و هشتمین همایش مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور با شعار “پزشکی قانونی در مسیر تحول” به مدت دو روز در مشهد مقدس برپاست.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.