بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

در حوزه مدارس غیردولتی خیلی دنبال "سود" نیستیم/ اجرای طرح "مدرسه شیشه‌ای"

سرپرست سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: بنا داریم که مدارس غیردولتی به نوعی غیر انتفاعی هم بشوند یعنی بعد تربیتی آن پر رنگ‌تر شده و خیلی دنبال بحث سرمایه گذاری و سود در این زمینه نیستیم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش وپرورش، باحضور محمودزاده سرپرست سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.


محمود زاده در این نشست بیان کرد: نکته‌ای که ما در آموزش و پرورش نسبت به آن غفلت کردیم بحث پژوهشی است و باید تلاش شود به آن بپردازیم‌.


وی اظهار داشت: جدیت ما بر این است که برای توسعه مراکز غیر دولتی نگاه ویژه داشته باشیم و کمک‌هایی که از این طریق در بحث زمین و مسائل مالی انجام می‌شود در اختیار همکاران قرار بگیرد. ما بنا داریم که مدارس غیر دولتی به نوعی غیر انتفاعی هم بشوند یعنی بعد تربیتی آن پر رنگ‌تر شده و خیلی دنبال بحث سرمایه گذاری و سود در این زمینه نیستیم.


وی افزود: کیفیت بخشی به موضوع آموزش و پرورشی از جمله اقدامات ماست همچنین پیگیری مطالبات معلمان، تنوع بخشی به مدارس در لیست برنامه‌های ما قرار دارد. سعی ما بر این است تا جایی که امکان دارد به توسعه این مدارس کمک کنیم. همچنین مهارت محوری و اشتغال زایی برای دانش اموزان فنی و حرفه ای از اهمیت زیادی در برنامه‌های ما برخوردار است.


محمودزاده گفت: در مدارس غیردولتی آموزش‌ها تا ۹۰ درصد به صورت تلفیقی مجازی و حضوری و ۱۰ درصد به صورت کاملا مجازی است.


وی گفت: در مراکز آموزش از راه دور در دوره اول و دوم متوسطه ۱۳۰ هزار دانش آموز را پوشش دادیم. در مناطق محروم آموزش از راه دور به تارکان از تحصیل کمک زیادی خواهد کرد. ما می‌خواهیم بستر سال آتی طبق تجربه دو سال گذشته تدوین شود هرچند آسیب‌های جدی در حوزه پرورشی داشته است اما با فناوری‌های جدید بسترهای خوبی ایجاد شد که می‌توانیم از این بستر برای پساکرونا استفاده کنیم.


او با اشاره به شهریه مدارس گفت: نگاه من به مدارسمان هم غیر دولتی و هم غیر انتفاعی است یعنی در کنار سود آوری باید منجر به بحث تربیتی و فرهنگی شود. فقط ۵۰ درصد شهریه مدارس باید برای مباحث فوق برنامه باشد، که برای این امر در سال ۱۴۰۱ یک الگو طراحی کرده‌ایم. برای سال ۱۴۰۱ کسی که می‌خواهد در مدرسه ثبت نام کند مشخص خواهد شد در بخش فوق برنامه، سرویس، لباس و … چقدر شهریه پرداخت خواهد کرد. این شفافیت به خانواده کمک بیشتری خواهد کرد.


وی اشاره کرد: توسعه مشارکت های مردمی فقط این نیست از مردم پولی گرفته شود، اما بحث حضور و مشارکت خانواده برای تارکان تحصیلی را مهم می‌‌دانیم، کمک خانواده ها از نظر تربیتی و هم فرهنگی تاثیر گذار است. آموزش و پرورش چند محصولی است یعنی باید زمینه‌های مختلفی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم تا هر خانواده‌ای متناسب با علائق خود به ما کمک کند.


سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در بازه افت تحصیلی گفت: سال گذشته برخی فعالیت‌ها به خاطر کرونا حذف شد.از طریق صندوق حمایت از موسسان مدارس غیردولتی به مدارس آسیب دیده و کمک برای برنامه‌های فوق برنامه لحاظ خواهد شد.


وی درباره وضعیت استخدامی و حقوق معلمان مدارس غیردولتی گفت: پرداخت شفاف حقوق معلمان باید انجام شود. ما نوعا برای معلمان مدارس غیردولتی ۲۴ ساعت کار در هفته برای مقطع ابتدایی در نظر گرفته‌ایم و این مساله طبق قانون کار برای معلمان مقطع اول و دوم متوسطه نیز وجود دارد که باید طبق ساعت کار اعمال گردد. هر چند حقوق‌ها ناچیز است و بعضا حتی طبق قانون کار انجام نشده است اما ما پیگیر موضوع هستیم.


وی اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی‌ تمام ساحتی و در تراز جمهوری اسلامی و رسیدن به حیات طیبه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید شده است.سندتحول بنیادین در سال ۹۰ تصویب شد و ظرفیت‌های خوبی در حوزه های مختلف به ویژه تربیت نیروی انسانی دارد. گام های خوبی در این زمینه برداشته ‌شده و تلاش می کنیم این مسیر را به خوبی ادامه دهیم.


سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: در روزهای آتی برنامه های کیفیت بخشی در سه فاز برنامه ای در وزارت آموزش و پرورش رونمایی خواهد ‌شد و ماهم برنامه های خود را برای کیفیت بخشی ارائه می‌کنیم، نگاه ما بر این است که با ترسیم وضعیت موجود بسته های برنامه ای در راستای مهندسی کیفیت، برای سال آینده تدارک ببینیم.


وی خاطر نشان کرد: با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند. حدود یک میلیون دانش آموز نیز در مدارس هیئت امنایی تحصیل می‌کنند و می‌توان گفت حدود سه میلیون دانش آموز را در این حوزه را پوشش می‌دهیم.


محمودزاده افزود: این مرکز به مثابه یک وزارتخانه کوچک است از این رو در تلاشیم فعالیت های پرورشی و عدالت تربیتی نیز در کنار فعالیت های آموزشی به طور جدی دنبال شود.


وی با اشاره به به تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۲ برای بهره مندی از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای عملکرد آموزش گفت: این ظرفیت، همه دستگاه‌ها و شرکا را در خدمت آموزش و پرورش قرار می‌دهد. تجربه ۲۸ ساله اجرای این قانون نشان می دهد که منشا توفیقات و خدمات بسیاری شده و همچنان ظرفیت هایی دارد که تلاش می‌کنیم در دوره جدید به آن بپردازیم.


وی خاطر نشان کرد: چالش هایی هم وجود دارد که در تلاشیم با برنامه ریزی منسجم آن ها را رصد و مدیریت کنیم. قانون تکالیفی را در زمینه آموزش و پرورش بر عهده ۱۷ دستگاه گذاشته اما به علت نگاه بخشی و فقدان نگاه ملی تا امروز با الزام این قانون در همه حوزه ها مواجه نبودیم.  البته برخی قوانین اجرایی شده و بند ۱۳ ماده ۸ قانون شوراها مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد و سود خالص شرکت‌ها در لایحه بودجه آمده است که امید است عملیاتی شود.


سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: هفته شوراها از ۲۴ دی ماه آغاز می‌شود و برنامه هایی تدارک دیده‌شده است. لازم با ذکر است قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی به زودی در صحن مجلس مصوب می‌شود و با وجود شعار دولت مبنی بر عدالت محوری و شفافیت در حوزه شفافیت به ویژه در حوزه مدارس اقدام می‌کنیم‌. همچنین تلاش می‌شود افرادی که آماده ورود به حوزه مدارس غیردولتی هستند خیلی در پیچ و خم اداری برای موافقت با اصولی برای راه‌اندازی مدرسه باقی نمانند‌.


سرپرست مدارس و مراکز غیردولتی گفت: در تلاشیم سامانه نظارت همگانی تحت عنوان مدرسه شیشه ای تا پایان اسفندماه راه اندازی شود.


محمود زاده گفت: مراکز غیردولتی را به مثابه دیواری می‌دانیم که هر روز باید بلندتر شود و رشد کند. اوایل انقلاب ۲۹ درصد دانش آموزان در مدارس تحصیل می کردند اما امروز این افتخار را داریم که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در برخی استان ها به ۹۹ درصد رسیده است.


وی درباره طرح مدرسه شیشه ای نیز توضیح بیشتری داد و گفت: هنوز شهریه برای جلسات آتی تشکیل نشده است، اما نگاه این است که در ابتدا رقم کامل شهریه را به اولیا نمی‌گویند و در حین مسیر پول برای برنامه های مختلف می‌گیرند. بنا داریم در طرح مدرسه شیشه ای که پس از راه اندازی سامانه محقق می‌شود، تمام فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه بندی و غیره در این سامانه انجام می شود که به مرور تکمیل می شود و نظر ما این است که تا آخر اسفند اجرایی شود.


او درباره اینکه آیا فوق برنامه ها در مدارس غیردولتی حضوری برگزار می شوند؟ گفت: برنامه برگزاری فوق برنامه‌ها، همانند برنامه آموزش های حضوری ماست. اگر قبلا منعی برای حضور در کلاس ها بود برای فوق برنامه ها هم بود.  در سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شده است که کاهش ۱۷درصدی نسبت به سال ۹۸به علت شرایط کرونایی داشته است.


محمود زاده درباره رتبه بندی مدارس غیردولتی گفت: شاخص‌هایی برای رتبه بندی مدارس غیر دولتی در نظر گرفته شده مثلا برخی شاخص‌ها درباره فضای فیزیکی مدرسه است. اکنون این شاخص‌ها در دست شورای عالی آموزش و پرورش است و انشالله در قالب سامانه مدرسه شیشه‌ای لحاظ خواهد شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.