بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

گزارش وای نت نیوز از مذاکرات برجامی

وای نت نیوز در گزارشی به مذاکرات برجامی پرداخت.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از وای نت‌ نیوز، به گفته تحلیلگران، مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران بعید است به یک پیشرفت بزرگ منجر شود، اگرچه ممکن است برخی پیشرفت‌ها در وین انجام شود. مذاکرات در مورد لغو تحریم‌ها در هشتمین دور مذاکرات آغاز شده است.


حمیدرضا عزیزی، یکی از همکاران مؤسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت در برلین که بر ایران تمرکز دارد، گفت: «لحن مذاکره‌کنندگان از هر دو طرف نسبت به دورهای قبلی مثبت‌تر است، بنابراین شاید امیدی برای پیشرفت وجود داشته باشد».


عزیزی گفت: بزرگترین موانع بر سر رسیدن به توافق به زمان بندی و ضمانت برمی گردد.


وزیر امور خارجه ایران گفت: “توافق در آینده نزدیک امکان پذیر است”


یک مقام روسی در این مذاکرات که از روز دوشنبه آغاز شد، در توییتی نوشت که “پیشرفت غیرقابل انکار” و “بحث‌های نتیجه محور” وجود دارد. 


در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده از توافقی که در دوره  باراک اوباما، منعقد شده بود، خارج شد. چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا نیز بخشی از توافق بودند.


ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود را ادامه داده و اصرار دارد که تنها می‌خواهد از فناوری هسته‌ای برای مقاصد غیرنظامی استفاده کند. تهران اکنون خواهان اطمینان خاطر است که ایالات متحده در صورت تغییر در رؤسای جمهور، از توافق خارج نخواهند شد.


همچنین درباره زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران اختلاف نظر وجود دارد و تهران تلاش می‌کند ازسرگیری صادرات نفت را به محور اصلی مذاکرات تبدیل کند.


ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، تحریم‌ها را بر ایران بازگرداند و به شدت به اقتصاد این کشور و به‌ویژه بخش کلیدی نفت که با کاهش شدید صادرات مواجه بود، ضربه زد.


تهران استدلال کرده است که تحریم‌ها باید قبل از اقدام در مورد برنامه هسته‌ای خود پایان یابد، اما واشنگتن اصرار دارد که تحریم‌ها تنها زمانی باید برداشته شود که محدودیت‌هایی برای برنامه هسته‌ای تهران اعمال شود.


عزیزی گفت: وضعیت اقتصاد واقعاً بد است و ایران واقعاً به توافق نیاز دارد تا تحریم‌ها برداشته شود و ایران تعاملات اقتصادی عادی با دنیا داشته باشد.


عزیزی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به عنوان یک میانجی بین ایران و ایالات متحده عمل کرده است، گفت: وین به عنوان یک محیط بی‌طرف‌تر از برخی پایتخت‌های اروپایی دیگر دیده می‌شود.


رایان بول، تحلیلگر خاورمیانه ، گفت که در آغاز سال زمانی که ایالات متحده آمریکا خوش‌بینی زیادی داشت. جو بایدن روی کار آمد اما زمانی که ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور  ایران به قدرت رسید و مطالبات سخت‌تری را مطرح کرد، این میزان خوش‌بینی کاهش یافت. سیاست داخلی در ایالات متحده رسیدن به توافق را دشوارتر می‌کند.


بول گفت که فشار دو حزبی بر بایدن برای دستیابی به توافقی قابل قبول برای اسرائیل، که مخالف این توافق بوده، وجود دارد. اسرائیل از موضع سخت‌تر علیه ایران دفاع کرده و گفته است که اجازه نخواهد داد این کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد.


یاییر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «قطعا ما ترجیح می‌دهیم از طریق همکاری بین‌المللی اقدام کنیم، اما اگر لازم باشد، خودمان از خود دفاع خواهیم کرد».


اتحادیه اروپا هشدار داده است که «هفته‌ها، نه ماه‌ها» برای دستیابی به توافق وجود دارد زیرا ایران به  برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. علیرغم این چالش‌ها، بول گفت که خوش‌بینی وجود دارد که پیشرفت حاصل شود زیرا نه ایالات متحده نه ایران نمی‌خواهند وارد جنگ شوند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.