بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

دبیرکل سازمان ملل نهایتاً نقش مشوق برای کمک به لبنان را بازی می‌کند/ برای گوترش و غرب، امنیت اسرائیل مهمتر از وخامت اوضاع بیروت است

کارشناس مسائل منطقه گفت: اشاره مستقیم دبیرکل سازمان ملل به انتخابات آتی لبنان نشان از مهندسی و کنترل سازمان‌یافته در این رویداد سیاسی دارد.


«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: سفر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به لبنان در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی در یک بحران چند لایه قرار دارد؛ به گونه‌ای که از یک سو مشکلات داخلی نظام سیاسی لبنان را آزار می‌دهد و از سوی دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات در حال تنش‌آفرینی و خلق بحران در لبنان هستند. به یاد داریم که چندی پیش و به خصوص پس از انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ میلادی، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سفرهایی را به لبنان داشت و پس از آن بسیاری از مقام‌های کشورهای دنیا به لبنان سفر کردند تا ضمن کنشگری مثبت، منافع خود را از این پرونده تامین کنند. این رفت و آمدها نشان می‌دهد که وضعیت فعلی لبنان برای همه نگران‌کننده است و حالا دبیر کل سازمان ملل متحد به عنوان رئیس بزرگ‌ترین و بالاترین نهاد بین‌المللی هم با سفر خود به بیروت خواهان مخابره همین پیام است.


وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل سفر دبیر کل سازمان ملل متحد به بیروت را باید نگاه اسراییل به پرونده لبنان دانست. واقعیت این است که نه تنها سازمان ملل بلکه کشورهای اروپایی و در رأس آنها آ‌مریکا بر این عقیده هستند که اگر بحران اقتصادی لبنان بیش از پیش تعمیق شود، در نهایت یک چالش امنیتی به وجود می‌آید که این موضوع می‌تواند دامن اسراییل را بگیرد به عبارتی دیگر سازمان ملل معتقد است که وضعیت فعلی لبنان اگر وخیم‌تر از حالت فعلی شود می‌تواند تاثیرات منفی بر روی امنیت رژیم صهیونیستی بگذارد. موضوع دیگر این است که عموماً بحران‌های اقتصادی، سیاسی و حتی مخاصمات مسلحانه داخلی می‌تواند موج جدیدی از مهاجرت‌ها را به وجود بیاورد که سازمان ملل خواهان به راه افتادن چنین بحثی در لبنان نیست. توجه داشته باشید ملل متحد با بحران‌های مهاجرت گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آنها افغانستان و سپس بلاتکلیفی مهاجران در مرز بلاروس و لهستان است.


این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر در آفریقا هم اوضاع چندان مناسب نیست و همین مسأله می‌تواند باعث به راه افتادن موج جدید مهاجرت از قاره سیاه به سمت اروپا و سایر کشورها شود. لذا سازمان ملل می‌داند که اگر وضعیت اقتصادی و سیاسی لبنان وخیم‌تر شود، بدون شک بحران مهاجرت در این کشور کلید می‌خورد که این موضوع از نظر آنها بسیار ناخوشایند است. موضوع مهمتر، اشاره علنی دبیر کل سازمان ملل به انتخابات آتی پارلمانی در لبنان است. او صراحتاً اعلام کرده که از این انتخابات حمایت و پشتیبانی خواهد کرد که این حمایت می‌تواند باعث به وجود آ‌مدن یک مهندسی و کنترل سازمان‌یافته بر انتخابات آتی لبنان شود. از سوی دیگر باید توجه کنیم که کشورهای عربی از طریق اهل تسنن، در لبنان نفوذ دارند و به همین دلیل انتخابات آتی از سوی بسیاری از کشورهای منطقه می‌تواند مهندسی شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت‌های منطقه و در رأس این کشورها عربستان سعودی نفوذ اقتصادی زیادی در لبنان  دارند اما ریاض به دنبال آن است تا بتواند نفوذ سیاسی خود در لبنان را افزایش دهد. کنترل انتخابات لبنان از سوی سازمان ملل و کشورهای منطقه چندان دشوار نیست؛ چراکه در عراق هم شاهد همین روند مهندسی بوده‌ایم. نکته دیگر این است که بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که حضور گوترش در لبنان از حیث اقتصادی می‌تواند به این کشور کمک کند اما واقعیت این است که سازمان ملل صرفاً می‌تواند نقش مشوق برای کمک به بحران لبنان را داشته باشد تا شاید از سقوط آزاد لیر در این کشور بکاهد. در نهایت باید دید که آ‌یا کشورهای منطقه بر اساس آنچه که دبیرکل سازمان ملل می‌گوید و درخواست می‌کند، حاضر به ارائه کمک به لبنان هستند یا خیر.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.