بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

جدول عناوین دروس باید بازبینی شود


حجت‌الاسلام والمسلمین «علی لطیفی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت و گو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در مورد تغییرات کتب درسی و گنجاندن موضوعاتی با محوریت اوقات فراغت دانش آموزی و دستورالعملی برای پوشش این مبحث در آموزش بیان کرد: ما در حال طراحی نظام‌واره و چارچوبی برای اهداف آموزشی هستیم که تحت عنوان نظام‌واره شایستگی‌های مشترک و عمومی روی آن کار می‌شود. در این نظام‌واره قطعا مسئله اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزی مناسب برای آن مد نظر است. 


لطیفی در ادامه با بیان اینکه این موضوع هنوز در مقطع طراحی است، افزود: بعد از طراحی نظام‌واره مشترک و عمومی، برای تولید محتوا؛ چه در کتاب‌ها و چه در محتواهای غیرمکتوب مرتبط با دانش آموز، باید تمهیدات اندیشیده شود و ما پیش بینی آن را در برنامه‌های تحولی خود داشته ایم. 


معاون وزیر در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال دخیل بودن سلیقه معلم در نمره دهی به دروسی مانند هنر، پرورشی، کار و فناوری و… و برنامه ریزی و دستور برای محتوایی که باید در کلاس ارائه شود و نمره دهی این درس‌ها گفت: جدول عناوین دروس باید بازبینی شود. در دروسی مانند کار و فناوری یا هنر و… ممکن است نمره دهی و محتوای مطلوب برای تدریس با سایر درس‌هایی که دانش آموز می‌خواند تفاوت‌هایی داشته باشد که دبیران باید به این نکته توجه کنند. البته بحث در این خصوص مفصل است، ولی آنچه مشخص است لزوم تغییر در جدول عناوین دروس است که انجام خواهد شد. 


لطیفی در مورد زمان ایجاد این تغییر اظهار کرد: ما امیدواریم بتوانیم در سال آینده پیشنهاد این تغییرات را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهیم. 


گفتنی است؛ در روزهای پایانی سال گذشته اخباری از تغییر در محتوای ۱۴ عنوان کتاب درسی برای سال آینده حکایت داشت؛ تغییرات در ۶ کتاب درسی دوره ابتدایی و ۸ کتاب درسی در دوره‌های اول و دوم متوسطه به صورت جزیی و کلی خواهد بود. 


کتاب‌ها از حیث جامعه‌شناسی، هویت فرهنگی و جمعیت خانواده تغییراتی خواهند داشت دارند. کتاب‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی نیز از نظر بهسازی فعالیت‌ها و سازماندهی محتوایی متحول می‌شوند. 


موضوعاتی مانند اسناد لانه جاسوسی نیز در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی در دوره متوسطه دوم تغییراتی می‌کنند و با اضافه کردن محتوای سواد رسانه‌ای و موضوعات چندرسانه‌ای، کتاب‌ها غنی‌سازی می‌شوند. 


همچنین از سال آینده تمام کتاب‌های درسی به رمزینه هوشمند مجهز می‌شوند تا دانش آموزان به صورت عملی و کارگاهی محتواها را یاد بگیرند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.