بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

حقابه‌های استان قم از رودخانه‌های قره‌چای و قمرود به نزدیک صفر رسیده است


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی روز سه‌شنبه در نشست نخبگان حوزوی و دانشگاهی با علی سلاجقه، رییس سازمان محیط‌زیست کشور در دانشگاه قم، بابیان اینکه به خاطر تامین نشدن حقابه‌ها شاهد کاهش ظرفیت منابع سفره‌های زیرزمینی شده‌ایم، گفت: کانون‌های گردوغبار در فاصله ۲۰ کیلومتری استان واقع‌شده‌اند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست قم هشدار داد: حقابه‌های استان قم از رودخانه‌های قره‌چای و قمرود به نزدیک صفر رسیده و علاوه بر آن میزان دبی آب رودخانه شور نیز بسیار اندک شده‌است.


موسوی مشکینی یادآور شد: کانون‌های گردوغبار در شش ماه اول سال بشدت استان قم را تحت تاثیر می‌دهد و به خاطر کاهش حقابه‌ها و ادامه روند خشکسالی هرسال بر حجم آنها افزوده می‌شود.


وی تصریح کرد: در تیرماه امسال برای اولین بار در تاریخ ۲۳ روز از آن آلوده بود که بخش عمده‌ای از آنها از کانونهای داخلی است.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: ۲۶ گونه پستاندار، ۲۵۷ گونه پرنده، ۲۰ گونه ماهی، ۸۰۰ گونه گیاه در این استان شناسایی‌شده و متوسط بارش ۱۶۰ میلی‌متر است و پتانسیل تبخیر نیز ۳ هزار و ۵۰۰ میلی‌متر در سال است که سبب ایجاد اقلیم خشک و نیمه‌خشک شده‌است.


موسوی مشکینی با اشاره به وجود یک منطقه حفاظت‌شده و ۴ منطقه شکارممنوع، یادآور شد: همچنین ۶ تالاب به مساحت ۱۰۰ هزار هکتار سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر است.


وی ادامه داد: افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در هفت شهرک صنعتی و ۴ ناحیه صنعتی مشغول فعالیت هستند که ۷۰ درصد واحدهای صنعتی در محدوده نزدیک به شهر مستقر شده‌اند.


گفتنی است، در حاشیه این نشست از ۲ کتاب با عناوین «اصول و مبانی اخلاقی و الهیاتی و کلامی محیط‌زیست در اسلام» نوشته عزیزاله فهیمی و علی مشهدی و «فرهنگ ترویجی اخلاق محیط‌زیست» به قلم علی مشهدی عضو هیات علمی دانشگاه قم که با مشارکت سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان به رشته تحریر درآمده بود، رونمایی شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.