بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

 ۳۰۰ شرکت فناور تحت پوشش  پارک علم و فناوری سمنان هستند/ تولید محصولات خاص و استراتژیک در شرکت‌های دانش بنیان


«محسن نظری» رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان درمورد آخرین فعالیت‌ها و شرایط این پارک در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، توضیح داد: پارک علم و فناوری استان سمنان از پارک‌های قدیمی کشور است و در حال حاضر نیز جزو پارک‌های سطح یک و توسعه یافته ایران است. در تمام شهرهای استان نیز مرکز و پردیس تملیکی دارد و در حال حاضر در استان سمنان بیش از ۸۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد و در کل استان نیز حدود ۳۰۰ شرکت فناور تحت پوشش ما هستند. 


او تصریح کرد: ما پردیس‌های مختلفی در استان سمنان داریم که از ۲۶ پردیس تخصصی در کل کشور سه پردیس تخصصی اقتصاد دیجیتال، چهارمین دهکده فناوری و نوآوری منابع طبیعی کشور و پردیس فناوری سلامت در استان سمنان است و از این بابت توسعه یافته‌ایم و این موارد، غیر از ستاد اصلی پارک و مراکز رشدی است که در استان توزیع شده اند. 


نظری با بیان اینکه پارک علم و فناوری سمنان، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استاد هم است، ادامه داد: ما در برگزاری جلسات ستاد استانی به همراه برخی پارک‌های دیگر مشارکت جدی داریم و در حال حاضر ۱۵ جلسه ستاد استانی به حضور و ریاست استاندار داشتیم و تعاملات خوبی بین پارک و سایر مدیران کل برقرار شده است. 


رئیس پارک علم و فناوری سمنان در خصوص فعالیت زنان در این پارک و برعهده گرفتن نقش مدیریتی در حوزه فناوری و اداره پارک ها، اظهار کرد: تعداد زیادی از کارشناسان خبره و معاونین ما در پارک زنان متخصص هستند. در پارک علم و فناوری سمنان معاون فناوری، مدیر مراکز رشد که مدیران شهرستانی ذیل این مدیریت هستند، مدیر فنی تخصصی پارک سمنان همه برعهده زنان متخصص است. حتی در شرکت‌ها ما قسمتی را به خانم‌ها اولویت دادیم و آن‌هایی که خلاق و کارآفرین هستند را به کار گرفته‌ایم بخصوص گروه‌بندی خاصی داریم که اعضای هیات علمی خانم که وارد عرصه کارآفرینی می‌شوند را به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌دهیم. 


نظری در خصوص بحث مالکیت فکری محصولات و تولیدات تجاری‌سازی شده در پارک‌ها و چالش‌های مرتبط با این حوزه در پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد: ما در پارک دفتر مالکیت فکری داریم و مرجع ثبت اختراع هم هستیم البته کارگزار بیرونی هم داریم که به کمک پارک، طرح‌هایی که برای ثبت اختراع می‌آیند را از لحاظ داوری، پیگیری و ثبت در سامانه را انجام می‌دهد. 


او یادآور شد: در زمینه مالکیت فکری چالش‌هایی وجود دارد و مدیرکل فناوری و نوآوری پیگیر این چالش‌ها هستند. به عنوان مثال در حوزه IT در زمینه مالکیت فکری دغدغه‌ها و چالش‌هایی داریم که از بقیه رشته‌ها متفاوت است مثلا فردی که می‌خواهد در این حوزه ثبت اختراع کند یا نرم افزاری را توسعه داده و می‌خواهد آن را به نام خودش ثبت کند، با شاخصه‌هایی که در مالکیت فکری فعلی هست، اجازه ثبت ندارد یا شاید تایید نشود.


نظری تصریح کرد: این از جمله چالش‌هایی است که باید حل شود و قانون مشخصی برای آن استخراج شود. دوستانی که درحوزه IT هستند برای ثبت مالکیت فکری به سمت ارشاد می‌روند و برخی سمت سامانه ثبت اختراع می‌روند و مشکلاتی برایشان وجود دارد که قابل حل است. این موضوع اهمیت زیادی دارد و از این بابت که وقتی محصولی را توسعه می‌دهیم، قانونی باشد که کسی نتواند ادعایی نسبت به آن داشته باشد بحث بسیار مهمی است. 


رئیس پارک علم و فناوری سمنان درمورد تاثیر تحریم‌ها در روند کار پارک‌ها و توسعه فناوری در کشور و چالش‌هایی که برای این افراد ایجاد کرده است، توضیح داد: ما با تعداد زیادی از شرکت‌ها در استان مواجه هستیم که تنوع و طیف‌های گوناگونی دارند و اگر به آن‌ها بیش از اینکه هست بها داده شود، می‌توانند خیلی از موانع را حل کنند. البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که تحریم‌ها اثرگذار نیستند. تحریم‌ها در برخی موارد اثر داشته و روند دستیابی به دستاوردهایی که در کوتاه مدت می‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم را طولانی کرده است، اما من معتقدم خیلی از جوانان دانشگاهی ایران و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند محصولات را توسعه دهند و ما محصولات راهبردی زیادی در استان سمنان داریم. 


نظری افزود: شرکت‌های دانش بنیان ما در سمنان، محصولات خاص و استراتژیکی تولید می‌کنند. در حوزه فناوری و نوآوری هرچه بیشتر به فعالان بها بدهند رشد بیشتری خواهند داشت و آینده در دست جوانان همین حوزه است و راهی جز این برای توسعه اقتصادی وجود ندارد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.