بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

روابط تجاری ایران با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به تشریح نتایج و دستاوردهای دو سفر اخیر خود به سمرقند و نیویورک پرداخت.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، سفر به سمرقند به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و دیدار با سران ۱۰ کشور منطقه را موفق و در راستای توسعه سیاست همسایگی توصیف کرد.


رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سفر خود به مقر سازمان ملل متحد گفت: این اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به آمریکا پس از ترور سردار حاج قاسم سلیمانی بود و ضرورت داشت در آنجا صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران به گوش جهانیان برسد.


وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به حضور میلیونی زائران ایرانی در آیین اربعین حسینی و نیز ایام شهادت امام رضا (ع) در روزهای پایانی ماه صفر اظهار داشت: قبل از هر چیز خداوند را شاکر هستم برای دو رویداد مهم فرهنگی که طی ۱۰ روز اخیر در سفر زائران اربعین و حرم رضوی اتفاق افتاد؛ در رویداد نخست که یک رویداد فرهنگی بزرگ بی نظیر بود، بیش از سه و نیم میلیون نفر ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین (ع) در عتبات عالیات نسبت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) عرض ادب و ارادت کردند و یک رویداد بزرگ را رقم زدند.


رئیسی ادامه داد: در مشهدالرضا نیز بیش از چهار و نیم میلیون نفر از سراسر کشور و از جهان اسلام زائر امام رضا(ع) شدند که این رویداد فرهنگی بزرگ برگرفته از عشق مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بود.


وی با بیان اینکه دولت هم وظیفه خدمتگزاری به مردم، هم وظیفه تسهیل زیارت و هم بهره‌گری از همه امکانات و ظرفیت‌ها را برعهده داشت، تصریح کرد: البته میزبان خود مردم بودند؛ چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و چه مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان حضرت رضا(ع) خدمت کردند.


به گفته رئیس‌جمهور، رسالت دولت این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائران و مهمانان امام حسین(ع) و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم.


رئیسی با یادآوری سخن معروف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه «همه ما ملت امام حسین هستیم» خاطرنشان کرد: این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند، رویدادهایی است که نمی‌شود به سادگی از کنار آنها گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است و باید تلاش کنیم اگر کاستی‌ها، مشکلات و ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و زائران گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.


رئیس‌جمهور به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای مسئله و رویداد مهمی است.


رئیسی با بیان اینکه با عضویت کشورمان در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای سازمان شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.


وی با یادآوری اینکه اعضای اتحادیه اوراسیا و نیز شانگهای کشورهایی قابل توجه هستند، اظهار داشت: طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.


رئیس‌جمهور ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس جمهور چین هم دیدار داشتم که در این دیدار تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه ۲۵ ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.


به گفته رئیسی، در این نشست توسعه همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی که همواره بین ایران و چین وجود داشته و نیز مسایل پولی و مالی برای فعال تر شدن تجارت دوجانبه مورد تاکید روسای جمهور قرار گرفت.


وی با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مثل پروژه‌های ریلی در ایران است، اظهار داشت: در دیدار رئیس‌جمهور چین اراده بر آن شد که این موارد به صورت جد دنبال شود و بتوانیم همکاری دو کشور را در پروژه‌های ریلی بین دو کشور دنبال کنیم.


رئیس‌جمهور کرد: ‌آنچه مسلم است، اینکه ما همکاری‌های خود را به صورت جدی و گسترده بین دو کشور ادامه دهیم.


وی به توسعه همکاری‌های دوجانبه با روسیه اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.


رئیسی با بیان اینکه با روسیه در حوزه‌های مختلفی چون فضایی، نفت و انرژی و نیز حوزه تجاری و اقتصادی همکاری داریم، اظهار داشت: در اجلاس شانگهای نیز ارتباطات دوجانبه همچون کریدور شمال و جنوب مطرح شد که این مسیر ریلی بین سرخس و چابهار است.


وی به همکاری ایران با هند در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در دیداری که در حاشیه اجلاس شانگهای با نخست‌وزیر هند داشتم اراده دو کشور بر اینکه این همکاری با جدیت ادامه پیدا کند و سرعت آن بیشتر شود تاکید شد تا بتوانیم از این ظرفیت به طور کامل بهره‌برداری کنیم.


به گفته رئیس‌جمهور، توسعه بندر چابهار و سواحل مکران نه فقط برای توسعه ایران منافع بسیاری می‌تواند داشته باشد، بلکه می‌تواند زمینه توسعه خوبی را برای منطقه فراهم کند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.