بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

به رئیسی گفتم حالا که در قدرت هستید برای سانسورها تدبیری انجام دهید/ مرحوم هاشمی قدرت اقناع‌ بالایی داشت

کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی با نام حضور و انصراف با حضور خانواده ایشان و جمعی از فعالان سیاسی رونمایی شد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی با نام حضور و انصراف گفت: همین که مرحوم هاشمی دست به قلم برد و خاطرات خود را در زمان حیات منتشر کرد اقدام بزرگی است. 


وی افزود: سال ۷۸ سال بسیار پر حادثه‌ای بود ۱۵ حادثه مهم از جمله بازداشت غلامحسین کرباسچی، قتل‌های زنجیره‌ای، حمله به کوی دانشگاه، ترور حجاریان، خودکشی یا قتل سعید امامی، استیضاح وزیر ارشاد آقای مهاجرانی را داشتیم. 


رجایی گفت: آقای هاشمی خیلی موافق برای کمک‌ به خود نبود و ایشان در انتخابات می‌گفت نیاز به سفر استانی و تبلیغات میدانی نیست.


مشاور مرحوم هاشمی عنوان کرد: در ماجرای اعدام‌های سال ۶۷ در اسفند همان سال گزارش‌هایی منتشر شده بود و آقای خاتمی که در آن زمان وزیر ارشاد بودند از برخی رسانه‌ها به صورت غیرمستقیم خواسته بودند اطلاع‌رسانی در این موضوع با توجه به در پیش بودن قطعنامه ۵۹۸ انجام‌ نشود.


وی گفت: کتاب سال ۷۸ یکی از بهترین‌ کتاب‌هایی است که منتشر شده است.


*مرحوم هاشمی قائل به این بود که نمی‌توان کسی را به زور هدایت کرد


*آنچه از هاشمی نزد ما و خدا است، از بین رفتنی نیست


در این مراسم همچنین غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران و دبیرکل پیشین حزب کارگزاران گفت: آقای محسن هاشمی گفتند یکی از بیشترین اسامی که در این کتاب آورده اسم شماست و لازم است صحبت‌هایی در این زمینه انجام دهید. 


وی افزود: من خودم را مثال می‌زنم که اگر ماها در کنار آقای هاشمی نبودیم چقدر زندگی اجتماعی ایشان متفاوت می‌شد. 


کرباسچی با اشاره به محتوای کتاب خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی ادامه داد: این کتاب خاطرات می‌تواند به ما بیاموزد که به چه صورت زندگی کنیم و در عمر ایشان شریک باشیم. البته این کتاب‌ها جنبه علمی و تحقیقی دارد کما اینکه بنابر نظر یکی از علمای قم این کتاب را می‌توان از نظر فقهی مورد بررسی قرار داد. 


وی اظهار کرد: مرحوم هاشمی در هدایت قائل به فخر رازی و مرحوم سید مصطفی خمینی است به این معنی که نمی‌توان کسی را به زور هدایت کرد. در رابطه با مسائل فرهنگی تهران مرحوم هاشمی رفسنجانی اعتقاد داشت وضعیت خودش باید ادامه پیدا کند. همه افرادی که می‌خواستند در روزی اقدامی انجام بدهند امروز متوجه شکاف بین نسلی شدند.


کرباسچی یادآور شد: آنچه از هاشمی رفسنجانی نزد ما و خدا است، از بین رفتنی نیست، حالا هر که هر چه می‌خواهد بگوید.


*خاطرات مرحوم هاشمی را با حداقل سانسور چاپ کردیم


*به رئیسی گفتم حالا که در قدرت هستید برای سانسورها تدبیری انجام دهید


محسن هاشمی فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم در این مراسم گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی تاریخ ۲۳ تا ۲۵ مرداد را زمان پیروزی جنگ نام‌گذاری کردند. صدام در نامه به آقای هاشمی نوشت شما هر چه می‌خواستید به دست آوردید هاشمی رفسنجانی در ۲۷ مرداد پاسخ او را می‌دهد که قرارداد الجزایر، آزادی اسرا و خروج همه نیروهای عراق از ایران باید اتفاق بیافتد. 


وی افزود: زمانی رهبری یک سال قبل از پایان جنگ خواستند از مرحوم هاشمی تجلیل کنند و‌ مدال افتخار دهند اما ایشان قبول نکردند تا اینکه این مدال افتخار در اول شهریور ماه سال بعد از پایان جنگ، در مراسم خصوصی جشن پایان جنگ برگزار شد. 


هاشمی یادآور شد: ایشان موارد خاطرات خود را به صورت خلاصه نویسی می‌نوشتند و ما هم پاورقی به آنها اضافه کردیم و با حداقل سانسور آن را چاپ کردیم. اما درباره این کتاب که ممیزی انجام شد، نوعی بی‌تجربگی و بی‌تدبیری رخ داد اما با جلساتی که داشتیم کتاب را با کمترین سانسور منتشر کردیم باز هم برخی گفتند خاطراتی که وجود دارد را منتشر نکنیم بگذاریم زمانی که اصلا سانسور وجود ندارد منتشر کنیم اما ما باید کتاب را با نظر مرحوم آقای هاشمی هر سال منتشر کنیم. در نهایت من جلسه‌ای با آقای رئیسی درباره کتاب‌ها داشتم و گفتم حالا که در قدرت حضور دارید لازم است در ارتباط با سانسورها تدبیرهای خاصی انجام شود.


*عده‌ای فکر نکنند ولایت فقیه یعنی یک نفر فکر می‌کند و مابقی عمل می‌کنند


*امیدوارم برجام به نتیجه برسد و با آن بازی نکنیم


علی مطهری هم در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات سال ۷۸ مرحوم هاشمی گفت: آقای هاشمی زمانی که از زندان آزاد شد به همراه پدر به دیدار ایشان رفتیم، از آن تاریخ مرحوم هاشمی متوجه شد که در مرکز انقلاب حضور دارد. 


وی تصریح کرد: از روش کاری مرحوم‌هاشمی می‌توانیم چند درس بگیریم. اول آنکه می‌توان با مذاکره، مکاتبه و تعامل با دنیا کار انجام داد بنابراین نباید خط‌کشی‌ها صورت بگیرد و نباید هر کس در کشور را بلافاصله نقطه مقابل خود قرار دهیم و آن را دشمن به حساب بیاوریم. 


مطهری افزود: مکاتبات مرحوم هاشمی رفسنجانی با صدام نشان می‌دهد که او با صدام هم تعامل داشت و بر او اثر گذاشت. 


وی افزود: من یادم می‌آید آقای لاریجانی زمانی که با خاویر سولانا دیدار می‌کرد گفت ما از دیدار با یکدیگر تاثیر می‌گرفتیم و این من را به یاد روابط آقای هاشمی با پادشاه عربستان می‌انداخت که چقدر این روابط مثبت و‌ سازنده پیش می‌رفت. 


مطهری گفت: مرحوم هاشمی راهی را باز کرد که می‌شود با وجود ولایت فقیه اظهارنظر کرد. یعنی اگر کسی که نظری متفاوت با نظام دارد می‌تواند با احترام آن را بیان کند. کما اینکه ایشان در نماز جمعه بعد از انتخابات ۸۸ این اقدام را انجام داد و راهی برای حل بحران مطرح کردند. 


وی افزود: این درس خوبی است که عده‌ای فکر نکنند ولایت فقیه یعنی یک نفر فکر می‌کند و مابقی عمل می‌کنند، خیر به این ترتیب نیست بلکه بقیه هم می‌توانند فکر و اظهارنظر کنند.


مطهری گفت: ایشان معتقد بود اگر آزادی بیان نباشد انقلاب با شکست مواجه می‌شود البته مرحوم هاشمی رفسنجانی ترسی از شکست انقلاب نداشت کما اینکه بیست روز بعد از انقلاب نسبت به شکست انقلاب هشدار می‌دهد. در حال حاضر آزادی بیان محدود است اما مگر هر کسی که مخالف باشد را باید بازداشت کرد؟ تا وقتی فردی دست به اقدام عملی نزد باید آزاد باشد.


وی گفت: امیدوارم برجام به نتیجه برسد و با آن بازی نکنیم و دوباره بهانه‌ای برای خروج آمریکا مطرح نکنیم.


*مرحوم هاشمی قدرت اقناع سازی بالایی داشت


*شورای نگهبان و مجمع تشخیص به جای میانجی‌گری هر کدام یک طرف دعوا شده‌اند


 سید رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: بنده فکر می‌کنم آنچه که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تلاش برای گفتمان سازی است یعنی ظرفیتی که امروز وجود دارد باید توسط نخبگان تبدیل به گفتمانی شود که با رویکرد علمی مورد نیاز با جامعه ایرانی همخوانی داشته باشد. 


وی تصریح کرد: الگوی حکمرانی مطلوب موردی است که در حال حاضر در کشور ما مفقود شده است کما اینکه بنده بعد از ۴۰ سال نمی‌توانم بگویم الگوی حکمرانی مطلوب در جامعه چیست؟ 


صالحی امیری افزود: نکته دوم این است که در ایران میانجی نداریم منظور میانجی‌گری است که در ایران مطلوب باشد در ایران کارکرد قطب‌های سیاسی بسیار اهمیت دارد. فقدان وجود شخصیت میانجی منجر به بسیاری از اتفاقاتی شده که امروز رخ داده است. قراربود شورای نگهبان و بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش میانجی را داشته باشند که هر کدام خودشان یک طرف دعوا شدند.


وی افزود: جامعه ایران ذره‌ای است کما اینکه بعد از مشروطیت فرآیند حزبی در آن صورت نگرفت جامعه ایرانی به شدن آماده ذره‌ای شدن است. ما نیازمند جامعه منسجم هستیم، در حال حاضر گفتمان ها تبدیل به بایدها شده است چنانکه در قضیه حجاب این اتفاق افتاده است که برخوردهای نظامی و انتظامی با آن اتفاق افتاده است.


وی تصریح کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی را نمی‌توان به چهارتا خیابان و پل محدود کرد بلکه گفتمان ایشان مقدمه‌ای برای هویت سازی است. او قدرت اقناع سازی بالایی داشت. 


وی افزود: در حال حاضر با پدیده تحریف تاریخ مواجه هستیم و در حال حاضر که حیات داریم آنقدر درباره انقلاب تحریف کردند که به مشاهدات خود شک کردیم. بنابراین باید در برابر تحریف تاریخ ایستاد و مشاهدات واقعی خود را درباره اتفاقاتی که افتاده منتشر کنیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.