بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

پیوستن ایران، تاثیری بر اقتصاد بریکس ندارد/ بانک مرکزی واحد ایجاد شود

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: پیوستن ایران به بریکس به عنوان یک کشور نوظهور صنعتی برای این گروه آورده‌ای نخواهد داشت چرا که ایران کمتر از یک درصد اقتصاد جهانی را در اختیار دارد و قطعاً نمی‌تواند تأثیر آنچنانی در بهبود اوضاع اقتصادی بریکس داشته باشد.


جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی، در گفت وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره میزان تأثیر پیوستن ایران به گروه بریکس گفت: بریکس برای کشور‌هایی که درگیر تحریم‌های آمریکا هستند می‌تواند راهکاری مناسب برای دستیابی به بازار‌های پولی مشترک باشد و بتواند مسائل مالی و ارزی میان کشور‌های عضو را تا حد زیادی مرتفع کند. 


این عضو اتاق بازرگانی در برررسی وضعیت کشورها‌ی عضو بریکس افزود: کشور‌های عضو بریکس از نظر سیاسی همسو نیستند ولی از نظر اقتصادی هدف‌های مشترکی دارند. پیوستن ایران به بریکس به عنوان یک کشور نوظهور صنعتی برای این گروه آورده‌ای نخواهد داشت چرا که ایران کمتر از یک درصد اقتصاد جهانی را در اختیار دارد و قطعاً نمی‌تواند تأثیر آنچنانی در بهبود اوضاع اقتصادی بریکس داشته باشد. 


وی در ادامه افزود: پیوستن ایران به بریکس در بلند مدت می‌تواند با ایجاد پول واحد و بانک مرکزی واحد برای کشورمنافعی داشته باشد قطعاً یکی از ضعف‌های پیوستن به بریکس این است که در کوتاه مدت تأثیری در اقتصادی ایران نخواهد داشت و شاید در آینده گشایش‌های اقتصادی برای ایران داشته باشد. 


عدالتیان در تحلیل این اقدام که از سوی کشور‌های تحریم شده از سوی آمریکا صورت گرفته گفت: کشور‌های عضوبریکس مانند چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقا‌ی جنوبی از نظر اهداف سیاسی با یکدیگر همسو نیستند و پیش‌بینی می‌شود در آینده از نظر فرهنگی هم دچار اختلافاتی شوند. 


وی با اشاره به سرنوشت «سازمان کشور‌های غیر متعهد» که ۸۸ کشور از بلوک غرب و شرق در آن عضو بودند گفت: این سازمان به دلایل همسو نبودن اهداف سیاسی و اختلافات فرهنگی بسیاری که داشتند به فراموشی سپرده شد وبعد از مدت کوتاهی فعالیت نتوانستند اثرگذاری داشته باشند. به نظر می‌آید بریکس هم به سرنوشتی شبیه سرنوشت «سازمان کشور‌های غیر متعهد» دچار شود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.