بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

عدم همکاری واحدهای تابعه وزارتخا‌نه‌ها و سازمان‌‌ها در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های دولتی توضیحاتی ارائه کرد.


سردار حسن‌زاده، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های دولتی گفت: آنچه که در قانون تبدیل وضعیت در بودجه سال ۱۴۰۰ آمد، بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای افرادی بود که تا پایان سال ۱۳۹۹ به صورت غیررسمی در دستگاه‌ها شاغل بودند. ما براساس دستورالعملی که سازمان اداری استخدامی کشور آن را اصلاح کرده، پیگیری‌هایی را برای اجرای این قانون در دستگاه‌ها انجام دادیم.


وی ادامه داد: اولین اقدام ما درباره پیگیری این موضوع این بود که مواردی در دستورالعمل دارای اشکال بود که ما این ایرادات را مشخص کرده و به سازمان اداری استخدامی اعلام کردیم از جمله اینکه تبدیل وضعیت شاغل‌های غیررسمی که در دستورالعمل دیده نشده بود، قانون هم این محدودیت را درباره ‌عدم شمول این افراد مطرح نکرده بود. ما ۴ الی ۵ ایراد به این دستورالعمل گرفتیم و اصلاحیه متاسفانه صورت نگرفت تا اواخر سال ۱۴۰۰ که ۵۳ سوال را در بنیاد شهید طرح کرده و برای سازمان اداری استخدامی ارسال کردیم آن‌ها به ۲۰ سوال ما در خصوص این دستورالعمل پاسخ داده که بر روی سامانه سازمان اداری استخدامی قرار گرفت و مبنای کار دستگاه‌ها نیز شد و مانند الحاقیه‌ای به دستورالعمل بود.


مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: تاکنون نیز حدود ۶ مکاتبه با ۱۲۰ دستگاه کشور انجام داده‌ایم نتایج حاصله از این گزارش‌ها و به اضافه گزارش‌هایی که از ادارات کل بنیاد شهید در استان‌ها که پیگیر این موضوع بوده‌اند اخذ کرده‌ایم و همچنین گزارشاتی که از ایثارگران برای ما منتقل شده‌است را جمع‌بندی کرده و در حال حاضر سه گزارش به کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص ارسال کرده ایم. قرار بود آن‌ها بالاترین مقام آن دستگاه را که از اجرای این قانون سرباز می‌زنند دعوت کرده و اگر در آنجا نیز به نتیجه نرسیدیم و دستگاه‌ها همچنان از این اقدام خودداری کردند از طریق اهرم‌هایی که مجلس شورای اسلامی دارد استفاده کرده و با دستگاه متخلف برخورد شود. متاسفانه بنیاد شهید در این زمینه هیچ اهرم قدرتی برای برخورد با دستگاه‌های مختلف ندارد و ما صرفا یک نهاد ناظر هستیم.


حسن‌زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه از گزارش‌هایی که به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال کرده‌ایم صرفا فقط یکی از وزرا در حال حاضر به مجلس دعوت شده است و هیچ اقدام دیگری از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس و سایرکمسیون‌های مجلس مانند کمیسیون اصل ۹۰ صورت نگرفته است. از سوی دیگر دیوان محاسبات به ما اعلام کرد تا گزارشی در خصوص اجرای این قانون به آن‌ها ارائه دهیم ما نیز گزارشی در این زمینه از دستگاه‌ها تهیه کرده و برای دیوان محاسبات کشور ارسال کردیم که هنوز اقدام خاصی از سوی دیوان در این زمینه نیز نشده است. همچنین یکبار به نماینده سازمان بازرسی کل کشور که در بنیاد شهید مستقر است گزارش دادیم اما هیچ‌کدام از این دستگاه‌های نظارتی که وظایفی را نیز در این زمینه برعهده دارند اقدام خاصی برای اجرای این قانون انجام نداده‌اند.


وی ادامه داد: بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز در قالب بند واو تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دوباره ابقاء شده است. براساس این قانون بودجه جدید؛ این افراد چنانچه تبدیل وضعیت شوند نیاز نیست ارتقای شغلی پیدا کنند و در همان جایگاهی که هستند این تبدیل وضعیت صورت می‌گیرد. افرادی که تا بهمن ۱۴۰۰ نیز شاغل غیررسمی دستگاه‌ها شده‌اند نیز شامل این قانون می‌شوند.


مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: سه شرط دیگر نیز به آن اضافه و بعد دوباره ابلاغ شد ما در حال پیگیر اجرای این قانون در دستگاه‌ها هستیم و نکته این است که اگر در سال ۱۴۰۰ این قانون به صورت کامل اجرا می‌شد قطعا نیازی به ابقای آن نبود. اما هم دولت و هم مجلس واقف بر این هستند که این قانون اجرا نشده است.


حسن‌زاده با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی عمدتا این قانون را اجرا کرده‌اند و در برخی از دستگاه‌ها نیز این قانون در حال اجراست، تصریح کرد: عمدتا در وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی ما مشکلی نداریم مشکل در واحدهای تابعه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها است. در آنجا ما با مشکل مواجه هستیم همچنین در بانک‌های دولتی ما مشکلی نداریم اما در شرکت‌های تابعه قطعا با مشکل مواجه هستیم،  چرا که برای برخی از افراد هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.


وی گفت: همچنین در دستگاه‌های خارج از دولت و دستگاه‌های اجرایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس رضوی و دستگاه‌های نظامی هنوز انجام نشده است و یا اگر هم انجام شده باشد علیرغم درخواست ما برای ارائه گزارش هنوز گزارشی به ما اعلام نشده است و مکاتبات ما تا این لحظه بدون پاسخ مانده است.


مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تبدیل وضعیت ایثارگران در شهرداری‌ها گفت: در شهرداری‌ها به ما اعلام کردند که اقدامات در حال انجام است. دیداری هم رییس بنیاد شهید با شهردار تهران داشته‌اند و در آنجا نیز شهردار تهران قول مساعد داده‌اند که تبدیل وضعیت‌ها انجام شود. به هرحال این قانون است و باید انجام شود.


حسن‌زاده تاکید کرد: کمیسیون اجتماعی سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات که دستگاه‌های نظارتی هستند برای اجرای این قانون که مطالبه ایثارگران است چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ آن‌ها می‌توانند  یک مدیر را که در مقابل اجرای قانون مقاومت می‌کند و ایثارگران را با مشکل مواجه می‌کند، بازخواست کنند این کار در حیطه اختیارات بنیاد شهید نیست.


وی همچنین درباره اجرای این قانون برای کارگران گفت: درباره نیروهای کارگری ایثارگر بخش دولتی و واحدهای تابعه سازمان‌های دولتی مانند بانک دی، سازمان اقتصادی کوثر و شرکت‌های زیرمجموعه آن که وابسته به دولت هستند، باید این تبدیل وضعیت انجام شود، همچنین مجموعه‌هایی مانند ایمیدرو، مجموعه شستا که وابسته به صندوق تامین اجتماعی است و خارج از سیستم دولتی نیستند باید این قانون را اجرا کنند. شرکت‌های تامین نیرو نیز باید این تبدیل وضعیت را برای نیروهای ایثارگر انجام دهند و قرارداد این افراد به صورت دائم منعقد شود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.