بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

از مرحله سوءتفاهمات عبور کردیم/ توافق برای برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان در تهران/ سفر قریب‌الوقوع علی‌اف به ایران

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: معتقد هستیم در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای باید مود توجه قرار بگیرد. در سفر هفته گذشته به آنکارا توافق کردیم نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با جیحون بایراموف گفت: سفر همکارم خوبم بنا به دعوت اینجانب و در چهارچوب رایزنی‌های مستمر انجام شد. من قبل از هر چیز مایلم سالگرد تولد جناب آقای بایراموف را به ایشان تبریک بگویم. در چهارچوب مذاکرات امروز طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را مورد بحث قرار دادیم. روسای جمهور طی ده ماه گذشته دو دیدار با یکدیگر داشتند و در جریان این دو دیدار و به ویژه دیدار هفته گذشته در خصوص مرحله جدید توسعه مناسبات گفت‌وگوهای رو به جلویی داشتیم. امروز بار دیگر موضوع تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تائید ما قرار گفت و حمایت خودمان را از فرآیند حل و فصل مناقشات با ارمنستان اعلام کردیم.  


وی ادامه داد: ایران از ابتدای مناقشه قره باغ همواره آمادگی خود را در خصوص حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگو اعلام کرده است و این حمایت وجود دارد تا مسائل باقیمانده نیز بر مبنای احترام به تمامیت ارضی طرفین و از طریق گفت‌وگو، حل و فصل شود. معتقد هستیم در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای باید مود توجه قرار بگیرد. در سفر هفته گذشته به آنکارا توافق کردیم نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم. امروز با برادرم جیحون هم در خصوص زمان توافق خواهیم کرد. 


وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از این نشست گفت: ما در ده ماه گذشته از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کرده‌ایم. 


امیرعبداللهیان گفت: در این نشست آمادگی رئیس‌جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را دریافت کردیم و درباره سفر رسمی رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد و از همین جا به الهام علی اف برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیروی ایران در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهد داشت و برنامه‌ریزی این سفر انجام شده در خصوص بهره‌برداری از سد خدآفرین و سد قیز قلعه سی اقدام خواهد کرد.


وی ادامه داد: گفت‌وگوهای مهمی در این رابطه بین رؤسای جمهور دو کشور هفته گذشته انجام شد. معتقدیم با توجه به ورود به گرمای تابستان هر چه سریع‌تر این دو پروژه بین دو کشور که به مرحله نهایی رسیده باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. تبادل برق بین دو کشور در فصول پرمصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین ایران و جمهوری آذربایجان مورد توافق دو کشور قرار گرفته است که در جریان سفر وزیر نیروی ایران به باکو نهایی خواهد شد.


وی افزود: درباره مسائل زیست‌محیطی پیرامون رود ارس صحبت کردیم. یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی است و نگرانی‌های زیست محیطی که در بحث رود ارس ایجاد شده و بخشی از این آلودگی‌ها مورد بررسی در حوزه تخصصی محیط زیست قرار گرفته و ریشه‌های آن در داخل ایران و آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم در این مسیر بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.


امیرعبداللهیان گفت: خرسندیم در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با گفت‌وگوهای امروز، بخش‌های تجاری و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به افزایش هر چه بیشتر حجم تبادل تجاری اقدام کنند. توافق کردیم اقداماتی را انجام دهیم که مردم دو کشور از امضای اسناد و رفت و آمدها به صورت ملموس و عینی احساس پیشرفت کنند.


وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با همتای خود گفت‌وگوهای مثبت و رو به جلویی را انجام داد. در بهار گذشته از مرحله سوءتفاهمات عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه جانبه در راستای منافع دو کشور هستیم.


وزیر امور خارجه در پایان این نشست گفت: اجازه دهید از فرصت حضور رسانه‌ها استفاده کنم و به آقای خطیب‌زاده سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه خسته نباشید بگویم. همکارم آقای بایراموف شاهد بود سال گذشته که دچار تنش رسانه‌ای در روابط دو کشور شده بودیم توافق کردیم کمیته رسانه‌ای مشترک به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور ایجاد کنیم و آقای خطیب زاده و تیم همکاران آن در حوزه دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه به من و جیحون کمک کردند که تنش‌های رسانه‌ای را در روابط دو کشور کاهش دهیم. به سخنگوی جدید وزارت خارجه تبریک می‌گویم و امیدوارم در مرحله جدید با نشاط‌تر از گذشته هماهنگی‌ها ما و ارتباط اصحاب رسانه با خارج از کشور حفظ شود و ارتقا یابد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.