بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

اهداف بن‌سلمان از برگزاری کنفرانس ریاض با حضور رئیس‌جمهور آمریکا/ عربستان از گفت‌وگوها با ایران به عنوان اهرم استفاده می‌کند

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: عربستان احساس می‌کند که در روابطش با آمریکا دچار نوعی عدم تعادل شده و با برگزاری اجلاس ریاض تلاش می‌کند وزنه‌ای به آن معادله دچار اختلال شده خودش اضافه کند.


صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در تحلیل اهداف ولیعهد عربستان از برگزاری اجلاسی با حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، اردن و عراق با حضور رئیس جمهور آمریکا و در پاسخ به این سوال که موضوع ایران چه جایگاهی در دستور کارهای این اجلاس دارد، گفت: تشکیل چنین اجلاسی در حقیقت نوعی بسیج کردن کشورهای منطقه نسبت به اهداف منطقه‌ای کشور دعوت کننده است که این اهداف بیشتر ناظر بر ایجاد محیط مهار جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود و مهار ایران نیز به معنای مهار توان اقتصادی، توان تحرک سیاسی و توان ایفای نقش جدی در امنیت منطقه است. بنابراین این اقدام، اقدامی چندان دوستانه تلقی نخواهد شد.


وی ادامه داد: از طرف دیگر زمان تشکیل این نشست در جهت جبران ضعف‌های متعدد سعودی در برابر آمریکاست. در طول یکسال و اندی که دولت دموکرات در ایالات متحده بر سر کار آمده شاهد مناقشات متعددی بین آمریکا و سعودی بودیم؛ از بحث‌های حقوق بشری تا بحث کنترل قیمت نفت و افزایش تولید نفت و پایان دادن جنگ علیه یمن، پرونده‌های گوناگونی است که بین ریاض و واشنگتن به صورت جدی مطرح بوده و بارها کنگره و مقامات سیاسی این کشور نسبت به رابطه دو طرف هشدار دادند و بعضا معترض و خواهان تغییر در سیاست‌ها بودند.


وی افزود: بنابراین عربستان احساس می‌کند که در روابطش با آمریکا دچار نوعی عدم تعادل شده و با دعوت از این کشورها تلاش می‌کند وزنه‌ای به آن معادله دچار اختلال شده خودش آویزان کند. این مجموعه برداشت‌هایی است که نسبت به این اجلاس وجود دارد.


این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که در زمان آغاز گفت‌و‌گوهای دوجانبه ایران و عربستان این برداشت وجود داشت که ریاض دست پایین را در این گفت و گو ها دارد و پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و همچنین آغاز مذاکرات احیای برجام، سعودی را ناچار به حضور در پروسه کاهش تنش با ایران کرده است، امروز که تا حدودی ورق برگشته، چه چشم‌اندازی پیش روی این مذاکرات و خبر دیدار قریب‌الوقوع وزرای خارجه دو کشور قرار داد، گفت: مقاماتی که از طرف ایران مذاکره کرده‌اند می‌توانند دقیق‌تر فضای آن مذاکرات را ترسیم کنند که آن مذاکرات براساس طرح گذرا یا تاکتیکی صورت می‌گیرد یا واقعا در استراتژی عربستان این موضوع جایگاه خود را پیدا کرده است.  به نظر می‌رسد عربستان تلاش کرده از روش‌هایی استفاده کند تا همزمان هم تلخی روابط بین دو کشور را کاهش دهد و هم اینکه از این گفت‌وگوها به عنوان علامتی برای آمریکا و برای تعدیل روابط خود با واشنگتن استفاده کند. 


وی ادامه داد: بنابراین به نظر می‌آید عربستان از این گفت‌وگوها بیشتر به عنوان یک اهرم استفاده کرده است و این حوزه یک تغییر جدی در استراتژی ریاض در قبال ایران و منطقه نیست.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.