بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

معجزه ای در صنعت و حوزه سلامت٬ دستگاه  ICP-MS


 


به گزارش مجتمع آزمایشگاهی رادگستر معجزه ای به نام ICP-MS  در حوزه سلامت و صنعت و کشاوزی و همچنین صادرات مواد غذایی رخ داده است. با ما همراه باشید تا با این دستگاه که تحولی شگرف را بوجود آورده آشنا شوید.


 مقدمه : ICP-MS  چیست ؟


علم پزشکی رشته تحصیلی است که به همه افراد مربوط می شود، اما توسعه علوم دارویی، زیست پزشکی و علوم زیستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمینه‌ها، مطالعات بیشتری برای تعیین مقدار و غلظت عناصر معدنی و ترکیبات آلی مانند نوکلئوتیدها، پپتیدها و پروتئین‌های حاوی گوگرد و فسفر برای استفاده در انواع داروها با دقت باورنکردنی در حال انجام است. از سال 1980، طیف سنجی جرمی پلاسما جفت شده القایی (ICP-MS) به عنوان یک تکنیک جدید و قدرتمند برای تجزیه و تحلیل عنصری و ایزوتوپی ظهور کرده است. ابزاری برای تجزیه و تحلیل طیف بسیار گسترده ای از عناصر و تحلیل مشترک اکثر عناصر در جدول تناوبی فراهم می کند. همچنین می تواند برای تجزیه و تحلیل کیفی، کمی و نیمه کمی و برای اندازه گیری نسبت های ایزوتوپی از طریق نسبت جرم به بار استفاده شود. در سال‌های اخیر، ICP-MS به عنوان بهترین تکنیک برای تعیین کمیت ناخالصی‌های معدنی در کاربردهای دارویی و زیست پزشکی ظاهر شده است. این فصل بر معرفی کاربردهای  ICP-MS در زمینه های دارویی و زیست پزشکی تمرکز دارد. برخی از مشکلات پیش روی  ICP-MS نیز در پایان این فصل ارائه شده است.


 


 


موارد کاربرد دستگاه ICP-MS


  • سم شناسی
  • پزشکی قانونی
  • محیط زیست
  • تشخیص فلزات معدنی
  • زیست پزشکی
  • سرطان
  • پروتئین ها


ICP-MS در پزشکی قانونی و سم شناسی


یکی از بزرگترین موارد استفاده از ICP-MS در زمینه پزشکی و پزشکی قانونی و به طور خاص سم شناسی است. بسته به پارامتر های خاص و منحصر به فرد برای طرح تشخیصی هر بیمار نمونه های جمع آوری میشود. این نمونه ها شامل خون ٬ ادرار پلاسما و حتی گلبول های قرمز خون میباشد.


کاربرد های ICP-MS در محیط زیست


یکی دیگر از کاربرد های اصلی این دستگاه در محیط زیست است. چنین کاربردهایی شامل آزمایش آب برای شهرداری ها و سازمان آب و فاضلاب و حتی شرکت های خصوصی ٬ خاک و سایر تجزیه و تحلیل ها رای اهداف صنعتی است.


در سالهای اخیر ٬ پایش صنعتی و بیولوژیکی نیاز عمده دیگری را برای آنالیز فلزات از طریق ICP-MS ارایه کرده. افرادی که در کارخانه هایی کار میکنند که قرار گرفتن در معرض فلزات محتمل و اجتناب ناپذیر است. مانند کارخانه های باتری سازی. کارفرما این کارگران را ملزم به دادن آزمایش خون میکند تا سمیت فلزات در بدن آنها به طور منظم تجزیه شود این عمل برای محافظت آنها در محیط کار و اطمینان از اجرای درست وظایف کاری انجام میشود.


 


 


پزشکی2


 


کاربرد ICP-MS در گیاهان دارویی


دارو های گیاهی مانند مکمل های غذایی٬ ناخالصی های معدنی را دارا میباشند که میتوانند سمی باشند.


به طور معمول ٬ مکمل های غذایی با استفاده از ICP-MS  با وضوح بالا تجزیه و تحلیل میشوند. برخی از این سموم و ناخالصی ها جیوه و آرسنیک هستند.


در مواد گیاهی کیفیت و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. سرب ٬ کادمیوم و آرسنیک به ویژه در مواد گیاهی مانند نعنا ٬ گزنه و برگ های سیاه میتواند یافت شود. دستگاه ICP-MS میتواند وجود این مواد را با دقت بسیار بالایی مورد تحلیل قرار دهد. با انجام این آزمایشات دارو های گیاهی میتواند با بالاترین میزان سلامت به دست مصرف کننده برسد. به خصوص که بر روی داروهای گیاهی نظارت زیادی از نظر وجود مقادیری سم و ناخالصی وجود ندارد.


کاربرد ‌ICP-MS در تجزیه و تحلیل های زیست پزشکی


بهبود مستمر تکنیک ها و کاربرد های دستگاه ICP-MS در حوزه علوم زیستی٬ به پیشرفت این رشته کمک کرده. ICP-MS به عنوان یک تکنیک کلیدی در تحقیقات زیست پزشکی ظاهر شده. در این بخش با برخی از کاربرد های ICP-MS در زیست پزشکی آشنا میشویم.


تجزیه و تحلیل DNA با استفاده از ICP-MS


توسعه سلول های سرطانی و تغییرات در DNA معمولا به دلیل اصلاحات شیمیایی باز های نکلیوس ایجاد میشود. تشخیص سرطان و ترکیبات افزایشی DNA با روشهایی قابل تشخیص است. یکی از این روشها استفاده از طیف سنجی جرمی است.


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.