بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

قطر سلطه خود را در بازار جهانی LNG را تثبیت می‌کند/ تشدید رقابت با واشنگتن

قطر در حال بررسی برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید میدان گنبد شمالی (در ایران پارس جنوبی) به میزان بیش از ۱۲۶ میلیون تن در سال است، اگرچه شرکت انرژی قطر هنوز اعلام رسمی نکرده است.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، قطر در موقعیت خوبی برای ارتقای نقش خود در بازار جهانی LNG قرار دارد و جایگاه اول را به عنوان بزرگترین صادرکننده از ایالات متحده ربوده است. براساس گزارش پایگاه آپ‌استریم آنلاین، قطر در حال بررسی برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید میدان گنبد شمالی (در ایران پارس جنوبی) به میزان بیش از ۱۲۶ میلیون تن در سال است، اگرچه شرکت انرژی قطر هنوز اعلام رسمی نکرده است.


این شرکت دو خط تولید LNG دیگر را به دلیل افزایش مداوم قیمت گاز و علاقه رو به رشد مصرف کنندگان اروپایی و آسیایی، اضافه کرد.


قیمت گاز


کارشناسان صنعت گاز معتقدند زمان کافی در دستیابی به ظرفیت بالاتر LNG وجود ندارد و احتمالا برای تحقق این اهداف سال‌ها طول بکشد. قیمت‌های لحظه‌ای LNG در ماه‌های اخیر در آسیا به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و در برخی مواقع با بیش از ۳۰ دلار/MMBtu معامله می‌شود و کشورهای عمده مصرف‌کننده گاز را مجبور می‌کند تا ترتیبات عرضه بلندمدت را با تولیدکنندگانی مانند قطر، استرالیا و ایالات متحده در نظر بگیرند.


در حالی که قیمت‌های بالاتر LNG می‌تواند تقاضای جهانی را در درازمدت کاهش دهد، اما موقعیت قطر بین آسیا و اروپا را به عنوان شریک مطلوب برای صادرات LNG نیز قرار می‌دهد.


با توجه به چشم اندازهای مطلوب بازار و تغییر ژئوپلیتیکی که بازار گاز اروپا را باز کرده است، تعجب آور نخواهد بود اگر قطر تصمیم بگیرد به طور یکجانبه گسترش بیشتر میدان گنبد شمالی را حتی فراتر از ظرفیت اعلام شده خود پیش ببرد.


بطوریکه اخیر سعد الکعبی، وزیر دولت قطر در امور انرژی در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که کشورش قصد دارد با توجه به افزایش تقاضا برای گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تولید گاز خود را تا سال ۲۰۲۷ به میزان دو سوم افزایش دهد. الکعبی افزود: ما معتقدیم نیمی از این مقدار به اروپا صادر خواهد شد و تقاضا برای واردات گاز به اروپا از زمان حمله به اوکراین در فوریه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.


الکعبی در خصوص خواسته‌های اروپایی‌ها گفت: ۸۵ درصد تولید کنونی با قراردادهای بلندمدت به ویژه با کشورهای آسیایی اداره می‌شود و این قراردادها الزام آور است و من نمی‌توانم کاری با آنها انجام دهم.


LNG در خاورمیانه


چند ماه پیش، گاز قطر به دلیل هزینه‌های بالای آن و هزینه‌های سرمایه‌ای مرتبط با تأسیسات گازی‌سازی مجدد، خارج از محدوده کشورهای اروپایی بود.اما چون اروپا در حال حرکت برای اجتناب از واردات گاز روسیه و جست‌وجوی جایگزین‌ برای تقویت امنیت انرژی خود است، تولیدکنندگان خاورمیانه مانند قطر و امارات در تلاش هستند تا قابلیت‌های LNG خود را افزایش دهند.


در همین راستا قطر به دنبال توسعه میدان گنبد شمالی است و امارات متحده عربی اخیراً قصد خود را برای پیشبرد فاز طراحی مهندسی پایانه ترمینال LNG فجیره  اعلام کرده است.


شرکت ملی نفت ابوظبی ( ADNOC) در نظر دارد یک کارخانه مایع سازی سالانه با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در فجیره را توسعه دهد که به امارات متحده عربی این امکان را می‌دهد تا نیازهای بسیاری از بازارهای گاز را برآورده و به یک صادرکننده بزرگ گاز مایع  در رقابت با همسایه خود تبدیل شود.


مسابقه صادرکنندگان LNG با واشنگتن


براساس گزارش بلومبرگ از ردیابی کشتی‌ها، قطر با پیشی گرفتن از ایالات متحده و تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان، در آوریل بیش از ۷.۵ میلیون تن متریک صادرات داشته است.


در طول ماه‌های زمستان؛ دمای پایین‌تر، همراه با تمایل اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه، تقاضا برای گاز طبیعی و قیمت سوخت را افزایش داد. پس از پایان زمستان، برخی از پایانه‌های صادراتی ایالات متحده از دوره تقاضای کم و قیمت‌های پایین‌تر برای تعمیر و نگهداری استفاده کردند که باعث کاهش تولید در ایالات متحده شد.


با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود ایالات متحده و قطر در مسابقه‌ای برای تسلط بر بازار جهانی LNG حور داشته باشند. زمانی که پایانه صادراتی Calcio Pass در لوئیزیانا در اواخر امسال تکمیل شود، انتظار می‌رود ایالات متحده به حداکثر ظرفیت تولید LNG یعنی ۱۳.۹ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز برسد.


در همین حال، قطر  براساس اظهارات وزیر انرژی خود در حال برنامه ریزی یک پروژه صادراتی عظیم در اواخر قرن بیست و یکم است که می‌تواند این کشور خاورمیانه را به عنوان بزرگترین تامین کننده سوخت LNG تقویت کند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.