بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

جهان هرگز به مدل تک‌قطبی بازنخواهد گشت

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که جهان مدت‌هاست بر محور آمریکا متمرکز نبوده و هرگز به مدل تک‌قطبی باز نخواهد گشت.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه امروز -‌چهارشنبه- طی سخنرانی در مجلس دوما هشدار داد که نظام روابط بین‌الملل در حال حاضر دستخوش تغییرات منفی خطرناکی شده است.


لاوروف گفت: «تغییرات بنیادی در سطح بین‌المللی وجود دارد که در کمترین ارزیابی به طور کامل مثبت نیستند. کل سیستم در حال آشفتگی است».


وی با اشاره به اینکه غرب به رهبری آمریکا در تلاش برای مقابله با گرایش‌های عینی تاریخی و کسب برتری یک جانبه بدون در نظر گرفتن منافع مشروع دیگر کشورها است، افزود: «کشورهای غربی هنوز برای پذیرش واقعیت جهان چندقطبی نوظهور که باید بیش از الگوی جهان تک قطبی به عدالت و دموکراسی نزدیک باشد، آمادگی لازم را ندارد».


لاوروف با بیان اینکه غرب با شعار «ضرورت ایجاد نظام مبتنی بر قوانین و احترام به آن» تلاش می‌کند دیدگاه خود را بر جامعه بین‌الملل تحمیل کند، تاکید کرد: «این نظریه برای غرب حق تعیین قوانین در در زمینه‌های مختلف را ایجاد کرده و اصل چندجانبه‌گرایی در جهان را به طور کامل نادیده می‌گیرد».


وی تصریح کرد که غرب با سؤاستفاده از ساز و کارهای نامناسب از جمله تحریم‌های مختلف، شیطنت در فضای رسانه‌ای و اقدامات تحریک‌آمیز و سازمان‌دهی‌شده اطلاعاتی تلاش می‌کند تا کشورهایی چون روسیه و چین که سیاست‌های مستقل و متفاوت از رویکرد آن را دنبال می‌کنند، به اصطلاح مجازات کند.


لاوروف با تاکید بر اینکه جهان مدت‌هاست بر محور آمریکا متمرکز نبوده و هرگز به مدل تک‌قطبی باز نخواهد گشت، افزود: «امروزه اکثریت قریب به اتفاق کشورها با مواضع اصولی روسیه در رد دیکته‌های ایدئولوژیک غرب هم‌سو هستند».


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.