بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

از نظر تولید علم در منطقه اول هستیم/ لزوم انتشار مقالات فازهای بالینی واکسن‌های داخلی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید محققین اصلی مطالعات واکسن ها حتما شفاف‌سازی کرده و مقالات مربوطه را چاپ کنند تا مردم و هم ما با خیال راحت و در فضای شفاف بهترین مدل واکسن را انتخاب کنیم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، «یونس پناهی» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین نشست خبری‌اش که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: ما اگر در حوزه سلامت بخواهیم کاری کنیم عقل حکم می‌کند برمبنای تحقیقات شکل بگیرد. ضمن تاکید بر تولید دانش و مرجعیت علمی تمایل داریم تحقیقات در راستای رفع مشکلات و نافع باشد. 


او در ادامه گفت: در معاونت تحقیقات و فناوری مدیرکل‌های فناوری و نوآوری داریم که نیازهای تحقیقات را در دانشگاه‌های علوم پزشکی رصد کرده و جهت سیاستگذاری در اختیار ما قرار می‌دهند. یک معاون تحقیقات نیز داریم که نیازها را رصد می‌کند و در شورای مدیریتی بررسی می‌کند تا تحقیقات را بر مبنای نیازها و حل مشکلات انجام دهیم. 


پناهی گفت: نشستی را با معاونت تحقیقات کل کشور داشتیم و مجموعه تحقیقات کشور را با روسای دانشگاه‌ها درمیان گذاشتیم. تاکید وزارت بهداشت بر این است که تحقیقات در راستای حل مشکل صورت بگیرد. 


او در ادامه گفت: کرونا در طول پیدایش خود دستخوش جهش‌هایی شده است و ویروس‌ها برای جهش در راستای بقای خود این کار را می‌کنند. آخرین جهش اومیکرون است که باعث شده است سرعت انتشار آن به شدت افزایش پیدا کند. دلتا ریه را درگیر می‌کرد و افراد بیشتری درنتیجه آن بستری می‌شدند. در این جهش سرعت انتشار بالا رفت اما شدت بیماری‌زایی کرونا کاهش پیدا کرد. 


پناهی گفت: بالاترین ایمنی وقتی ایجاد می‌شود که فرد مبتلا شود. ایمنی ایجاد شده با ابتلا بالاست اما وقتی فردی مبتلا شود و واکسن کامل را هم بگیرد ایمنی‌اش بسیار افزایش پیدا می‌کند. البته ایمنی ناشی از واکسن و ابتلا در طی زمان کاهش پیدا می‌کند و بعد از سه ماه باید دز سوم نیز دریافت شود. تفاوتهای اثرگذاری پلتفرم‌های مختلف واکسن واقعا زیاد نیست. اما هرچه واکسیناسیون کامل‌تر باشد بهتر می‌توان با بیماری مقابله کرد. 


او در ادامه افزود: کسانی که سه دز را دریافت کرده اند، ۹۰ درصد ایمنی پیدا می‌کنند. افراد واکسینه شده در برابر کسانی که واکسینه نشده اند، میزان ابتلا و بیماری‌شان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. 


پناهی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز اثربخشی سه واکسن برکت، اسپوتنیک، سینوفارم و آسترازنکا را در پیشگیری از ابتلا و بستری و مرگ در قالب تحقیقی سنجیده است. این اعداد مهم هستند. از نظر پیشگیری از عفونت سینوفارم ۸۰ درصد، آسترازنکا ۸۴ و اسپوتنیک ۷۸ درصد موثر است. پیشگیری از بستری در سینوفارم ۷۱، در آسترازنکا ۸۱، در برکت ۸۶ و اسپوتنیک ۶۷ درصد است و از نظر پیشگیری از مرگ و میر سینوفارم ۸۶، آسترازنکا ۹۱، برکت ۹۸ و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد بوده است.


او در ادامه افزود: وقتی واکسن می زنیم معنی‌اش این نیست مبتلا نمی شویم. باید ماسک درست و به موقع زده شود و واکسیناسیون کامل دو روش پیشگیری از ابتلا به کروناست. 


پناهی گفت: فرم غالب کرونا در کشور درحال حاضر اومیکرون است. دیروز مرگ و میر زیر سی نفر بود. درصد قابل توجهی از این ایمنی ناشی از واکسن است و میزان رعایت پروتکل‌ها نسبت به قبل پایین آمده است اما واکسیناسیونمان خوب است که مرگ و میر بسیار کم شده است. البته زیر ۳۰ نفر هم هنوز عدد بالایی است. واکسیناسیون میزان ابتلا افراد را چندان کم نمی‌کند اما شدت بیماری و بستری در بیمارستان را به طرز قابل توجهی پایین می‌آورد. 


او در ادامه گفت: واکسن‌ ام‌آران‌ای ایرانی تحقیقاتش انجام شده و به سازمان غذا و دارو داده شده است. مجوز فاز اول این واکسن ظرف هفته آتی در کمیته اخلاق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 


پناهی افزود: بالاترین شاخص ارزیابی دانشگاه ها تولید دانش بود و ما در ارزشیابی جدید بر تولید دانش تاکید می کنیم. از نظر تولید دانش در منطقه اول و در دنیا شانزدهم هستیم که باید ارتقا پیدا کند. 


او افزود: یکی از نیازهای حوزه سلامت تامین دارو و بهینه مصرف کردن آن است. اگر دانشگاهی در قسمت فناوری ثروت آفرینی کند و تولید دانشی کند که اثرش را در زندگی مردم ببینیم و اگر جوان گرایی و نخبه گرایی شود امتیازات خودش را دارد. 


پناهب گفت: دانشگاه پویا و مراکز تحقیقاتی باید نسبت به مسائل روز واکنش نشان دهند. یکی از دغدغه‌های حوزه سلامت، درحال حاضر کووید است. بنابراین دانشگاهی در حوزه کووید و دارو تحقیقات خوبی داشته باشد و سهمی در کنترل کرونا داشته باشد از اولویت‌ها و مورد توجه ماست. 


او افزود: ما نزدیک به ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم. متاسفانه در سالهای گذشته نه تنها تحقیقات تکراری داریم بلکه حضور برخی  دانشکده ها و پژوهشکده ها می‌تواند برای ما هزینه داشته باشد. یکی از دغدغه‌های ما این است مراکز تحقیقاتی موازی در یک دانشگاه نباشد و در یک پژوهشگاه مراکز همسو نباید باشد. مراکز تحقیقاتی باید هم افزایی داشته باشد و زیرساخت‌ها مشترک باشد. 


او در پاسخ به سوال سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره تعدد واکسن‌های ایرانی گفت: ما نمی‌توانیم مراکز تحقیقاتی دانشکده‌ها و شرکتهای دارویی را محدود کنیم که پژوهش نکنند. می‌توانیم سیاست‌گذاری کنیم و جهت بدهیم. اما واقعیت این است که کووید زمانی که بسیار مرگ و میر بالایی داشت، هرکسی وارد یک برنامه تحقیقاتی شد و پلتفرم‌های مختلف را پیش گرفتند. خود وزارت بهداشت در واکسیناسیون به اندازه بقیه سازمانها فعال نبود و تنها واکسن مربوط به وزارت بهداشت واکسن موسسه پاستور است. 


پناهی گفت: این واکسن‌ها از نظر تحقیقاتی بسیار ارزشمند هستند. اما از نظر سیاست‌گذاری باتوجه به اینکه هرکدام برای تولید، زیرساخت و هزینه می‌خواهند، جای مدیریت و برنامه ریزی دارد که کدام پلتفرم کارایی بیشتری دارند و بقیه حذف شوند. در فیلد تحقیقات هیچ ایرادی ندارد اما بعد از نتیجه باید برنامه ریزی کرد و پلتفرم‌های متفاوت را مدیریت و پلتفرم‌های یکسان را باید یکی کرد. ظرفیت کشور در تولید واکسن از نظر تنوع عالی است اما از نظر کمیت به میزان مدنظر نیست. 


او در پاسخ به سوال دیگر سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره چاپ مقالات واکسن‌های ایرانی افزود: بسیاری از شرکت‌ها هزینه کرده و به صحنه عمل رساندن واکسن هدف آن‌هاست. آن ها حتما باید مقالات فازهای مختلف را چاپ کنند. در بین واکسنهایی که داریم در این زمینه برکت پیشرو است و مقاله‌شان را چاپ کرده اند. البته چاپ مقالات باید توسط دیگران باشد و نه شرکت. بنابراین این خواست ما هم هست و باید محققین اصلی این مطالعات حتما شفاف‌سازی کرده و مقالات مربوطه را چاپ کنند تا مردم و ما هم با خیال راحت و در فضای شفاف بهترین مدل واکسن را انتخاب کنیم. 


پناهی گفت: ما حتما باید اعتقاد داشته باشیم که واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها و ماسک زدن دارای ارزش است. نشست‌های خانوادگی برای ما معضل است. دانش آموزان و دانشجویان حتما باید در مدارس و دانشگاه‌ها پروتکل‌ها را رعایت کنند. افراد در یک روز کاری حداقل دوبار باید ماسک را تعویض کنند. باید این باور را داشته باشیم که همچنان باید با کرونا زندگی کنیم. 


او افزود: ۹۵۰۰ تحقیق در حوزه معاونت در دانشگاه‌ها انجام شده است. برخی ماهیت ویروس کرونا و برخی راجع به رفتارهای اپیدمیولوژی و درصد قابل توجهی راجع به کارآزمایی بالینی داروها بوده است و چیزی حدود ۲۰۰۰ و چند مقاله در این حوزه چاپ شده است. چیزی حدود ۴۰ شماره گزاره برگ پاسخ سریع سوالات و مشکلات حوزه سلامت منتشر شده است و بسیاری از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در آنجا بررسی شده است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.