بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

موارد مدنظرمان را از طریق مورا کتباً به تیم آمریکایی اعلام می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تا امروز موارد مدنظرمان را از طریق اقای انریکه مورا بصورت مکتوب به تیم آمریکایی اعلام می‌کنیم و تا امروز از همین طریق پیشرفت هایی را کسب کرده‌ایم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت روز غزه و یادآوری سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین و تبریک پیشاپیش ولادت مبارک و پربرکت حضرت زهرا (س) و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات وین گفت: رؤسای هیات‌ها برای تنفسی به پایتخت‌های خود بازگشته بودند. گفت‌وگوهای فشرده‌ای در وین داشتند و در ۴ حوزه اصلی مذاکره داشتند و البته در این تنفس جلسات کارشناسی همچنان ادامه داشت. بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز  آماده هستند و بخشی از پرانتزها هم پاک‌سازی شده و توافق در خصوص ایده‌ها هم انجام شده است و در حال تبدیل به جملات هستند. البته همچنان برخی موضوعات کلیدی باقی مانده است و طرف آمریکایی باید تصمیمات اساسی بگیرد، اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها رخ دهد، روند خوبی را در مذاکرات خواهیم داشت. 


 تمرکز ما بر آغاز فعالیت ایران نزد سازمان همکاری اسلامی است


دیپلمات‌های ما ویزا گرفته‌اند


ایران آمادگی برای بازگشایی سفارت خود در ریاض را دارد


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس از بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان خبر داده است، روند مذاکرات چگونه است، گفت: من خواهش میکنم جزئیات را از خود ایشان بپرسید. آنچه در خصوص روابط ایران و عربستان می‌توانم بگویم این است که در حال حاضر تمرکز ما بر آغاز فعالیت ایران نزد سازمان همکاری اسلامی است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفته‌اند. همانطور که رئیس‌جمهور اعلام کردند، ایران آمادگی برای بازگشایی سفارت خود در ریاض را دارد.


تنها یک حاکمیت را در ایالات متحده می‌شناسیم


خطیب‌زاده در واکنش به درخواست ۱۱۰ نماینده آمریکایی از دولت این کشور برای ترک مذاکرات وین گفت: سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و ما تنها یک حاکمیت را در ایالات متحده می‌شناسیم و این حاکمیت مسئول اصلی اجرای تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ است و این کشور تا امروز سرکشانه از اجرای این تعهدات سر باز زده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با مداخله ارضی ترکیه در سوریه گفت: حاکمیت ملی سوریه و تمامیت ارضی این کشور باید از طرف همه کشورها به رسمیت شناخته شود. ما روند آستانه را با روسیه و ترکیه داریم که در این سازوکار همه موارد از جمله موارد اختلافی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


در سفر رئیسی به روسیه درباره حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تکنولوژی تبادل نظر می‌شود


خطیب‌زاده در تشریح برنامه سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: سفر رئیس جمهور ما به دعوت رئیس‌جمهوری روسیه انجام می‌شود که چندین بار هم تکرار شده است و سفر حائز اهمیتی است. آقای رئیسی در این سفر جلسه مفصلی را با همتای خود خواهند داشت و در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تکنولوژی تبادل نظر صورت خواهد گرفت. با توجه به شرایط پاندمی دو طرف به دنبال این هستند که با رعایت پروتکل‌ها این سفر صورت بگیرد. در وزارت امور خارجه هم در هفته‌های گذشته یک تیم مسئول رسیدگی به این سفر شده‌اند.


پلن B برای هیچ کشوری جذاب نیست


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که محدودیت زمانی را برای مذاکرات وین اعلام کرده است، چیست، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد می‌کنم همه توان و تلاش خود را به کار بگیرند که همین پلن A به سرانجام برسد چرا که پلن B برای هیچ کشوری جذاب نیست و البته همه کشورها برای خود پلن جایگزین دارند. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌داند اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران و نه آمریکاست که از برجام خارج شد و همه تلاشش را برای نابودی این توافق به کار گرفت. اگر دولت آمریکا دچار فراموشی شده اما جامعه جهانی این اقدامات را به خاطر دارد.


موارد مدنظرمان را از طریق مورا کتباً به تیم آمریکایی اعلام می‌کنیم


خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به روند کند مذاکرات وین آیا هنوز تصمیمی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اتخاذ نشده است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران تا همین امروز این است که ایالات متحده باید بصورت عملی نشان دهد که از اقدامات گذشته بازگشته است و مادامی که این اتفاق نیفتد این کشور جایی در میز برجام ندارد و این اعتماد را آمریکا باید با اصلاح رفتارش کسب کند. ما تا امروز موارد مدنظرمان را را از طریق آقای انریکه مورا بصورت مکتوب به تیم آمریکایی اعلام می‌کنیم و تا امروز از همین طریق پیشرفت هایی را کسب کرده‌ایم.


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.