بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

لزوم نصب دوربین روی البسه محیط‌بانی/ ۳۰ درصد محیط‌بانانِ جان‌باخته، در درگیری‌ با شکارچیان به شهادت رسیدند

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: در نظر داریم برای البسه محیط‌بانان در حین انجام وظیفه به صورت فراگیر دوربین خریداری کنیم.


«جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ارتباط با وضعیت حمایت‌های قضایی از محیط‌بانان به خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، گفت: حمایت قضایی که به تازگی از محیط بانان صورت گرفت، تصویب لایحه حمایت بیمه‌ای و قضایی بود. سال گذشته این لایحه در مجلس به تصویب رسید و به صورت قانون درآمد. درحال حاضر محیط بانان براساس این قانون و دیگر قوانین موجود می‌توانند از سلاحشان استفاده کنند.  


او افزود: مشکلی که ما در حال حاضر گریبانگیر آن هستیم که موجب محکومیت محیط بانان می‌شود، مساله آموزش محیط‍‌بانان در خصوص قانون به کارگیری سلاح است. در شرایطی که محیط‌بان از اسلحه‌اش استفاده کند، اما قانون را دقیق رعایت نکند، دستگاه قضا ورود پیدا می‌کند و اگر کسی آسیب ببیند، پرونده شاکی خواهد داشت و در صورت اینکه مشخص شود از قوانین به کارگیری سلاح تخطی کرده است، برابر قانون مجازات می شود. 


محبت خانی گفت: سازمان برای اینکه چنین مواردی کمتر رخ بدهد، آموزش را در دستور کار قرار داد. بسیاری از محیط بانان ما قانون به کارگیری از سلاح را به صورت فراگیر یاد نگرفته بودند. به عده ای از آنها آموزش دادیم. از آنجا که در حال حاضر برگزاری کلاس های آموزشکده محیط بانی به دلیل کرونا با چالش رو به رو شده است، در بستر فضای مجازی آموزش را دنبال می‌کنیم که محیط بانان را به صورت مرتب در خصوص نحوه به کارگیری از سلاح آگاه کنیم و در شرایط خاصی که تصمیم گیری دشوار می‌شود، بتوانند سلاح را در شرایط درست مدیریت کنند. 


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: از آنجا که محیط بانان در محیط شهری نیستند و کسی در محل حضور ندارد و یا فقط خودشان یا همکارشان در محل حضور دارند، کسی نیست که در مورد آن واقعه شهادت بدهد، به همین خاطر گاهی فقط خودشان و طرف مقابل از وضعیت اطلاع دارند. از این‌رو درنظر داریم دوربینی برای البسه محیط بانان به صورت فراگیر در حین انجام وظیفه خریداری و نصب کنیم.


محبت خانی گفت: با نصب چنین دوربینی هم عملکرد محیط بان و هم عملکرد طرف مقابل موجود و مستند می‌شود که درصورت اتفاق افتادن برخی موارد، بتوانیم در محکمه قضایی آن را به صورت ادله قوی ارائه دهیم. این موارد در دستور کار است و بخشی از آن نیز دنبال شده است. سال گذشته به صورت جزیی مقادیری دوربین روی البسه خریداری کرده ایم اما مقدار آن به دلیل مشکلات مالی که وجود داشت کم بود و نتوانستیم برای همه محیط بانان آن را خریداری کنیم. با خریداری و نصب این دوربین ها و پیگیری کلاس های آموزش نحوه به کارگیری سلاح امیدواریم اشتباهات محیط بانان در تیراندازی را به حداقل و حتی صفر برسانیم. 


محبت خانی در ارتباط با محیط بانی که اخیرا به قصاص محکوم شده است، گفت: برای این محیط بان وکیل گرفته شده است که پرونده را پیگیری کرد و مجددا دو وکیل دیگر به کار گرفته شدند. اما دفاعیاتی که ما داشتیم به نظر قاضی محترم پرونده در دادگاه بدوی قابل دفاع نبوده و محیط بان برابر قانون از سلاح استفاده نکرده است و براساس ادله طرف مقابل رای به نفع آن ها صادر شده است. در دیوان عالی کشور نیز رای اولیه تایید شد. درحال حاضر دو راهکار وجود دارد، یکی رایزنی از سوی ریاست سازمان با ریاست محترم قوه قضاییه است. اما بیشترین انرژی ما دنبال خواهد شد که بتوانیم از ظرفیت خیرین و ریش سفیدان محلی استفاده کنیم تا رضایت خانواده متوفی را جلب کنیم. 


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: به طور کلی از آغاز انقلاب تاکنون ۱۴۵ محیط‌بان در انجام وظایفشان جان باخته‌اند که ۳۰ درصد از آنان در درگیری‌ با شکارچیان شهید شده‌اند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.