بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

صادرات سیب‌زمینی ۶۰ درصد کاهش یافت/ افزایش ۱۰ درصدی قیمت در بازار داخلی

عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر برداشت سیب‌زمینی را کاهش و قیمت آن را حدود ۱۰ درصد افزایش داده است.


محمدرحیم نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، با اشاره به افزایش قیمت سیب‌زمینی در هفته‌های اخیر، گفت: مرجوع شدن سیب‌زمینی تاثیری در خرید این محصول در بازار داخلی نگذاشته و میزان خرید این محصول را در بازار داخلی کاهش نداده است و حتی در هفته‌های اخیر شاهد افزایش 10 درصدی قیمت این محصول در بازارهای داخلی هستیم.


به گفته این فعال اقتصادی، بارندگی‌های اخیر در مناطق جنوبی کشور در برداشت این محصول تاثیر منفی گذاشته است. سیب‌زمینی طرح استمرار در مناطق جنوبی جیرفت، منوجان و جنوب کرمان کشت شد که سیل‌های اخیر به این مزارع آسیب وارد کرده است. وقتی محصول کشاورزی در یک منطقه آسیب ببیند از لحاظ روانی در بازار تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها بالاتر می‌روند.


وی بابیان اینکه روند صادرات سیب‌زمینی روان نیست، افزود: در حال حاضر صادرات سیب‌زمینی به ازبکستان متوقف شده است و این محصول به کشورهای عراق و آذربایجان  صادر می‌شود. در مجموع هدف و اولویت تامین نیاز بازار داخلی است و اگر مازادی وجود داشته باشد آن را صادر می‌کنیم.


نیازی سلامت سیب‌زمینی داخلی را تایید کرد و خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است و زمانی‌که روند صادرات برای محصولات ما دچار چالش می‌شود رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی نمی‌توانند آنگونه که باید ورود کنند و مسائل پیش آمده را حل و فصل کنند. اما لازم است که معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه برای حفظ بازارهای کشورهای همسایه باید بیشتر از پیش فعال باشد.


وی با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی به‌صورت فله‌ای نیست، گفت: سیب‌زمینی مرغوب بعد از جدا کردن خاک در غالب گونی‌های توری و شیشه‌ای 20 تا 30 کیلویی بسته‌بندی و به کشور عراق صادر می‌شوند.


همچنین در این رابطه مصطفی دارایی‌نژاد با تاکید خبر گران شدن نرخ سیب زمینی در میدان میوه و تره‌بار تهران، گفت: سیب‌زمینی در استان‌های همدان، زنجان، کرمانشاه، اردبیل کشت و کار می‌شود. در حال حاضر سیب زمینی نو جیرفت که به تازگی برداشت شده 10 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.


 وی قیمت سیب‌زمینی در میدان را کیلویی 7 هزار تا 9 هزار و 500 تومان عنوان کرد و افزود: روند توزیع سیب‌زمینی در بازار کند شده است و همین مسئله باعث افزایش قیمت این محصول شده است برنامه‌های برای افزایش توزیع در دستور کار داده‌ایم اما از آنجایی‌که بارندگی‌ها تا در هفته آینده نیز ادامه دارد پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت سیب‌زمینی همچنان بالا بماند و کاهش نیابد.


رییس اتحادیه بارفروشان با اشاره به افت 60 درصدی صادرات سیب‌زمینی، افزود: سلامت سیب‌زمینی از سوی سازمان‌های ذی‌صلاح تایید شده است. در حال حاضر باید به فکر تامین نیاز بازار داخلی باشیم سپس به صادرات بیاندیشیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.