بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

سئو تکنیکال چیست؟ معرفی چک لیست سئو تکنیکال 2022

امروزه یکی از دغدغه‌های طراحان وب سایت کسب رتبه و جایگاه مطلوب و همچنین قرار گرفتن در صفحه ابتدایی جستجو برای کاربر است. هر وب سایت طراحی شده باید اصولی را رعایت کند تا بتواند همیشه جزء برترین‌های رتبه بندی قرار بگیرد، همچنین با رعایت کردن این اصول و به‌کار گیری چک لیست‌ها به راحتی توسط موتورهای جستجوگر و ربات‌ها تحلیل و شناسایی خواهند شد، سپس به بقیه کاربران معرفی می‌شود.


یکی از این اصول پیاده کردن سئو تکنیکال یا همان سئو فنی است که سبب بهبود رتبه بندی وب سایت شما خواهد شد. ما در ادامه توضیح کاملی در این زمینه به شما خواهیم داد و چک لیست سئو تکنیکال را برای شما معرفی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.


سئو تکنیکال چیست؟


سئو تکنیکال اقدام به بهینه سازی فنی یک وب سایت می‌کند، در واقع به کمک موتورهای جستجوگر می‌آید تا صفحه طراحی شده توسط شما را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کنند، همچنین وب سایت شما به رتبه بندی مطلوب‌تری می‌رساند. بهینه سازی فنی مواردی از قبیل افزایش سرعت بارگذاری و لینک های مرتبط را شامل می‌شود که به web crawle کمک می‌کند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند و خیلی راحت وب سایت شما را ایندکس کنند.


هر زمانی که موتورهای جستجوگر صفحه وب شما را جستجو و پیدا کنند به رتبه و جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو خواهید رسید و به لطف همین رتبه بالا میزان بازدید از صفحه وب شما بسیار افزایش خواهد داشت. سئو تکنیکال هدف بهبود زیرساخت‌های سایت شما را دارد و تمرکز بالایی بر جنبه‌های داخلی و فنی سایت شما خواهد داشت. طبق گفته‌ها وظیفه سئو فنی مرتبط به تبلیغات صفحه و یا جنبه‌های بصری نمی‌باشد و تنها هدف آن بهبود بخشیدن ساختاهای فنی وب سایت شما بر اساس قوانین و استانداردهای تعریف شده در چک لیست سئو تکنیکال است.


اگر گفته‌های بالا را به زبان ساده بگوییم باید گفته شود که سئو تکنیکال با هدف طراحی و راه‌اندازی سایتی است که توسط موتورهای جستجوگر پیدا شود و سرعت بارگذاری صفحات را بالا ببرد تا بازدید از وب سایت افزایش یافته و وب سایت طراحی شده به رتبه بندی بهتر برساند.


پیاده سازی سئو تکنیکال چه اهمیتی دارد؟


به کارگیری سئو تکنیکال بسیار با اهمیت‌تر از یادگیری آن خواهد بود معمولا پیاده سازی را امری پیچیده تصور می‌کنند و اقدام به این‌کار نخواهند کرد اما این‌کار نیازمند تجربه و مهارت است که در این‌صورت کار دشواری نخواهد بود. سئو تکنیکال اجزای مهمی دارد که همگی در کنار هم رتبه و سرعت سایت شما را افزایش خواهند داد، ممکن است بدون پیاده سازی اصول چک لیست سئو تکنیکال ظاهر سایت شما بسیار زیبا باشد، اما وقتی سرعت سایت بسیار پایین است کاربر مدت زمان زیادی منتظر نخواهد ماند و به‌سرعت سایت را ترک می‌کند که به همین خاطر بازدید از صفحه شما کم خواهد شد و در مدت زمان بسیار کمی شما به رتبه بندی پایین‌تری خواهید رفت، برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است سایت خود را طبق چک لیست سئو تکنیکال بهینه سازی کنید. سئو تکنیکال نقش بسیار پر رنگ در شناسایی وب سایت شما توسط موتورهای جستجوگر ایفا می‌کند پس به دلیل اهمیت این موضوع شما حتما باید به موارد مختلف چک لیست سئو تکنیکال توجه ویژه‌ایی داشته باشید.


جهت آموزش صفر تا صد سئو تکنیکال به لینک زیر مراجعه کنید:


https://jobteam.ir/Course/292-Technical-seo


image_1641975545 (1)


معرفی چک لیست سئو تکنیکال 2022


چک لیست سئو تکنیکال موارد بسیار مهمی را شامل می‌شود که برای طراحی یک وب سایت حتما لازم است این موارد را در نظر داشته باشید، اگر این اصول به‌طور صحیح در وب سایت پیاده شوند شاهد نرخ چشمگیری از افزایش بازدید سایت خواهید بود، همچنین در رتبه بندی، رتبه بالایی کسب خواهید کرد. این اصول را حتما رعایت کنید تا توسط موتورهای جستجوگر شناخته شوید تا به کاربران زیادی معرفی شوید. به زبان ساده چک لیست سئو تکنیکال به تمامی موارد و کارهایی گفته شده است که لازم است شما برای بهینه سازی سایت خود باید این موارد را رعایت کنید، تا به‌راحتی توسط موتورهای جستجوگر شناسایی شوید.


دسته بندی سئو تکنیکال


چک لیست سئو در سال 2022 به سه دسته تقسیم خواهد شد این سه دسته شامل:


  • دسته اول: این دسته چک لیست سئو فنی یا تکنیکال را شامل خواهد شد که شامل: بسترهای گزارش‌دهی رایگان، نقشه سایت، دامنه‌ها، معماری سایت، خطای 404، موبایل فرندلی و غیره.
  • دسته دوم : این دسته شامل چک لیست سئو داخلی سایت است که شامل: محتوا، آدرس، عناوین، ویژگی‌های تصویر و داده‌های ساختاریافته.
  • دسته سوم: دسته آخر این تقسیم بندی مرتبط به چک لیست سئو خارجی است که شامل: لینک‌ها، آنالیز، رسانه‌های اجتماعی و غیره.


 که ما در ادامه قصد داریم از مهم‌ترین موارد این چک لیست‌ها یعنی چک لیست سئو تکنیکال معرفی کنیم، این موارد شامل:


 Robts.txt ایجاد کردن فایل: فایل  Robts.txt مانند یک دستورالعمل برای خزنده‌های وب است که همچنین یکی از موارد مهم چک لیست سئو تکنیکال محسوب می‌شود. این فایل در واقع شامل متن و دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو برای ایندکس صفحات وب استفاده خواهند کرد. شما با این فایل به راحتی می توانید مشخص کنید که در هنگام بازدید از صفحه وب سایت شما اجازه  دسترسی و بازدید از کدام صفحه‌ها را داشته باشند، درواقع شما انتخاب خواهید کرد که کدام یک از صفحات وب سایت شما در اختیار ربات‌ها قرار گیرد و اجازه بازدید و تحلیل داشته باشند، همچنین کدام صفحات برای آنها مسدود باشد.


بهینه سازی سرعت وب سایت: یکی از فاکتورهای مهم چک لیست سئو تکنیکال سرعت وب سایت است که این سرعت تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی شما دارد. وقتی سرعت وب سایت بالا باشد کاربران زمان زیادی را منتظر نخواهند ماند و تمامی اطلاعات سایت به سرعت بارگذاری خواهد شد که این سرعت موجب می‌شود کاربر مدت زمان زیادی را در صفحات وب سایت شما بماند و بازدید از سایت شما بسیار بالا خواهد رفت، سرعت ایده آل برای بارگذاری سایت کمتر از 3 ثانیه محاسبه شده است، اگر این مدت زمان زیاد شود کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد که علاوه بر کاهش بازدید تاثیر بسیار منفی در رتبه شما نیز خواهد گذاشت بهتر است با روش هایی مثل پایین آورد حجم عکس، کاهش تعداد ریدایرکت‌ها، فشرده‌سازی فایل‌های کد و استفاده از قالب های مناسب سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.


ایجاد نقشه سایت  xml: این نقشه یک نقشه راهنما برای خزنده‌های وب سایت‌ها است، و تمام  صفحاتی که باید ایندکس شود را مشخص می‌کند. به‌طور کلی شما باید آدرس تمام صفحاتی که قصد دارید ایندکس شوند را در این نقشه بگذارید به این صورت در دسترس ربات‌های جستجوگر قرار خواهند گرفت و به‌راحتی ایندکس خواهند شد، در این حالت صفحات مورد نظر شما توسط کاربران بازدید خواهد شد و میزان بازدید بسیار افزایش می‌یابد.


استفاده ازhttps به‌جای http: می‌توان گفتhttp  یک  پروتکل امنیتی است که باعث انتقال امن میان کاربران و سرورها خواهد شد. اماhttps  یک نسخه پیشرفته‌تر با امنیت بیشتر است که اطلاعات رد و بدل شده را به‌طور کامل رمزگذاری می‌کند. از جمله مزایایی استفاده ازhttps :


  • بالا بردن سرعت صفحات وب سایت
  • اعتبار بیشتر وب سایت
  • بالا بردن رتبه در موتور جستجوگر


 پس همانطور که گفته شد استفاده از https بسیاربسیار مهم است که لازمه کار شما نیز است.


ساختار ظاهری و طراحی سایت را بهینه سازی کنید: همانطور که زیر ساخت های یک سایت مهم است طراحی ظاهری نیز بسیار اهمیت دارد، سعی کنید سایت شما جذابیت بصری بالایی داشته باشد تا کاربر ترغیب شود مدت زمان زیادی در صفحه شما بماند، و حتما سعی کنید تمامی اطلاعات و محتوای وب سایت خود را به‌صورت منظم و ساختار یافته در سایت قرار دهید تا کاربر ضمن دسترسی راحت از تمامی بخش‌های مختلف سایت شما بازدید کنید.


از داده‌های ساختاریافته بهره‌گیری کنید: استفاده کردن از داده‌های ساختار یافته یکی از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال محسوب می‌شود، به کم این داده‌های ساختاریافته موتورهای جستجوگر محتوای سایت شما را سریعتر شناسایی می‌کنند، این داده‌ها کدها و علامت‌گذاریهای هستند که باید به صفحه وب سایت اضافه کنید تا محتوای شما به موتور جستجوگر معرفی شود. شما با اضافه کردن این کدها و داده‌های ساختاریافته اطلاعات بیشتر را در اختیار ربات‌ها می‌گذارند که کاربر در هنگام بازدید از سایت شما اطلاعات بیشتری می‌بیند که به همین علت بازدید از سایت شما افزایش خواهد یافت.


image_1641975800 (1)


صفحات ارور 404 را بهینه سازی کنید: هنگام بازدید از صفحه وب سایت شما اگر آدرس صفحه عوض شده باشد یا حذف شده باشد کاربر با این ارور 404 مواجه خواهد شد، در این حالت کاربر به‌سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد و وارد سایت دیگری خواهد شد، بهتر است این صفحات را طوری طراحی کنید که در هنگام بازدید کاربر به جای نمایش ارور 404 به سایر بخش‌ها هدایت شود،این کار سبب شده که کاربر در سایت شما بماند و دیگر خدمات شما را بازدید کند پس بهتر است برای جلوگیری از ترک کردن سایت توسط کاربر صفحاتی را طراحی و به جای صفحات نمایش ارور 404 قرار دهید.


واکنش‌گرایی یا موبایل فرندلی سایت را بررسی کنید: واکنش‌گرایی وب سایت یکی از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال است منظور از این‌کار این می‌باشد که صفحه وب سایت شما در رایانه، موبایل و حتی تبلت مشکلی در نمایش دادن اطلاعات نداشته باشد، در این صورت کاربر با هر دستگاهی که دارد سایت شما را بازدید کند و صرفا با دستگاه خاصی نیاز به این کار نیست. برای بهبود سایت خود به این مورد توجه داشته باشید


از برد کرمب  یا نشانه گذار استفاده کنید: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مهم برد کرمب یا نشانگر است که مانند یک نقشه راه به کاربر کمک می‌کند تا بتوانید مسیر خود را در وب سایت پیدا کند. این نشانگرها یک لیست افقی هستند که در بالای صفحه نمایش قرار دارند که مشخص می‌کنند که کاربر در چه موقعیت کنونی است و چه مسیری را طی کرده این نشانگر تاثیر بسیار زیادی در وب سایت شما دارد و از پرش کاربر بسیار جلوگیری می‌کند.


از url مناسب استفاده کنید: استفاده از آدرس وب سایت مناسب و ساده از اصول کار‌می‌باشد و حتما به این موضوع توجه داشته باشید که موارد زیر را در نوشتن آدرس سایت رعایت کنید این موارد شامل:


  • ساده و کوتاه بودن آدرس سایت است که باعث می‌شود آدرس سایت را کاربر به خاطر بسپارد.
  • حتما از کاراکتر های مرتبط استفاده کنید و از موارد غیر مرتبط پرهیز کنید.
  • سعی کنید آدرس سایت بسیار آسان و راحت باشد.


 نشانه‌گذاری اسکیما: یکی از فاکتورهای مهم چک لیست سئو تکنیکال است که موتورهای جستجوگر محتوای سایت شما را بهتر درک می‌کنند. با نشانه‌گذاری اسکیما شما برخی از عبارات کلیدی مانند عنوان محتوا، نام نویسنده، فرمت صفحه، تاریخ انتشار مطلب، تصاویر و غیره را برای موتورهای جستجوگر مشخص می‌کنید تا در هنگام سرچ کاربر این محتوا نشان داده شود که همین‌کار باعث افزایش بازدید وب سایت شما توسط کاربر خواهد شد و سپس به رتبه بندی بالاتری دست خواهید یافت.


سخن آخر


بهینه سازی وب سایت شما نیاز به زمان دارد و به آسانی این اتفاق رخ نخواهد داد. همان‌طور که گفته شد سئو فنی و چک لیست سئو برای طراحی وب‌سایت بسیار حائز اهمیت است و باعث افزایش بازدید صفحه وب سایت شما توسط کاربر و بالاتر رفتن رتبه بندی شما خواهد شد همچنین، با به‌کار گیری تمامی اصول شما به خواسته خود خواهید رسید. یادگیری اصول تکنیکال پیچیده نیست اما برای به‌کار گیری این اصول و پیاده سازی نیاز به تبحر و تجربه کافی در این زمینه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تجربه در به کارگیری اصول سئو پیشنهاد ما به شما سایت جاب تیم (jobteam.ir) است، با کمک این سایت شما اطلاعات لازم و کاربردی در این زمینه را آموزش خواهید دید و در زمان مناسب برای افزایش بازدید وب‌ سایت و بالا بردن رتبه بندی به راحتی می‌توانید استفاده کنید. حتما قبل از هر تصمیمی با مشاورین برجسته و قابل اعتماد سایت جاب تیم تماس گرفته و تمامی اطلاعات لازم خود را در این زمینه کسب کنید.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.