بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

تحصیل بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه درمدارس متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: باهدف مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار، ۱۸ هزار و ۱۶۷ دانش‌آموز با «کم‌توانی ذهنی» در مدارس متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،،‌ حمید طریفی حسینی با بیان این که مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار کرد: دانش آموزان کم‌توان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه که قادر به بهره‌مندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نمی‌باشند؛ پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفه‌ای می‌شوند.


وی افزود: دوره متوسطه پیش حرفه‌ای دارای سه‌پایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزش‌های پیش حرفه‌ای دارد.


رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: دوره متوسطه حرفه‌ای یا کاردانش خاص نیز دارای سه‌پایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت‌های زندگی روزمره، تحصیلی، کاربردی و مهارت‌های حرفه‌ای دانش آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن‌ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.


طریفی حسینی با اشاره به اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای گفت: دستیابی دانش آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای است.


وی افزود: در دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای و در درس کار و فناوری دانش آموزان به انجام فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف شغلی شامل: صنعت، کشاورزی و خدمات می‌پردازند تا علاوه بر تقویت دست‌ورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن، روحیه انجام کار گروهی آن‌ها تقویت شود.


رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای همچنین توانمندی و علایق شغلی دانش‌آموزان سنجیده می‌شود، فرایند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد و دانش آموزان به مناسب‌ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هدایت می‌شوند.


وی با بیان این که تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر است، گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۶۰۹ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۳۶ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۶ کتاب روش تدریس راهنمای معلم، برای این دوره تدوین شده است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفه‌ای پرداخت و گفت: آیین‌نامه دوره دوم متوسطه حرفه‌ای که از سال ۱۳۸۶ به‌صورت آزمایشی در حال اجرا بود، در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفه‌ای به «دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» تغییر یافت.


وی با بیان این که در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص بیشتر تاکید بر دروس کاربردی و مهارتی است، گفت: کسب قابلیت‌های آموزشی-کاربردی، فعالیت‌های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت‌های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یک‌رشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش آموزان و کسب مهارت‌های موردنیاز برای ورود به محیط کار، اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.


طریفی با بیان این که ۷ هزار و ۳۳۸ دانش‌آموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در حال تحصیل هستند، گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۴۲۷ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۶۴ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۵ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.


وی در ادامه با بیان این که دانش‌آموزان می‌توانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در ۳۶ رشته مهارتی در گروه‌های باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگ‌کاری ساختمان، قالی‌بافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل کنند، گفت: این رشته‌ها در سه سطح کمک‌کار ساده، کمک‌کار و کمک ارائه می‌شود و رشته‌هایی که با عنوان کمک‌کار ساده شروع می‌شود در سطح پایین‌تر هستند.


طریفی حسینی با اشاره به این که یکی از اقدامات گروه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمان‌های متولی آموزش حرفه‌ای نظیر آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صنایع‌دستی و جهاد کشاورزی است، گفت: به‌منظور شرکت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در آزمون مهارتی سازمان‌های متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامه‌ها، هر سال استانداردهای شغلی مورد نیاز با کمک دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای تدوین می‌گردد.


وی افزود: هم چنین جشنواره مهارتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به منظور شناسایی استعداد و توانمندی دانش‌آموزان، احساس خود ارزشمندی به‌عنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان در راستای افزایش مهارت حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزشی، هرسال برگزار می‌شود.


وی با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است، گفت: بر اساس این سند آموزش و پرورش استثنایی کشور از طریق تعامل با دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی جهان در خصوص آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و بهره‌مندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره ۵ساله تا افق ۱۴۰۵ باید شرایطی را فراهم نماید تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانش‌آموزان و طراحی سیستم‌های آموزشی متناسب با توانمندی آن‌ها مشارکت نهادها، خانواده‌ها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم نماید.


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.