بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

حزب مردم سالاری خواستار جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات وین شد

حزب مردم سالاری با انتشار بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین، ضمن انتقاد از نادیده گرفتن زحمات تیم مذاکره‌کننده قبلی و پشتیبانی از تیم فعلی جهت مذاکره مستقیم با آمریکا، خواستار تسریع در مذاکرات و جلوگیری از فرسایشی شدن آن برای نیل به هدف رفع تمامی تحریم‌ها در مدت زمان کوتاهتر به منظور بهبود شرایط اقتصادی کشور شد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، متن کامل بیانیه بدین شرح است:


ملت شریف ایران


دور جدید مذاکرات هسته‌ای با تاخیر فراوانی پس از روی کار آمدن دولت جدید آغاز شد و با توجه به اینکه خطوط کلی مذاکره توسط حاکمیت مشخص می‌شود، چه بسا اگر تغییر دولت‌ها منجر به تغییر تیم مذاکره‌کننده نمی‌شد یا دست تیم مذاکره‌کننده قبلی برای توافق نهایی باز می‌ماند، خیلی زودتر شاهد توافق برای احیای برجام  بودیم. اما متاسفانه دولت جدید، اولا مذاکرات را با تاخیر آغاز کرد و ثانیا خط مشی مذاکرات را به شیوه‌ای دنبال نکرد تا ضرر و زیان حاصل از تاخیر در مذاکرات و به‌تبع آن تاخیر در توافق لغو تحریم‌ها، افزایش نیابد. هر روز تاخیر در لغو تحریم‌ها زیان عمده‌ای به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد می‌کند و هرچقدر هم برای حمایت از تولید ملی و تقویت اقتصاد درون‌زا تلاش شود، باز هم بدون تعامل منطقی با دنیا ارزش پول ملی تضعیف گشته و امکان رشد و توسعه اقتصادی و خروج از رکودی که اقتصاد کشور را در بخش‌های مختلف درگیر کرده وجود نخواهد داشت. تحریم نه‌تنها مانع از فروش نفت و میعانات گازی و سایر محصولات تولیدی کشور می‌شود و نقل و انتقال کالا و مبادلات مالی را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است، بلکه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پیشبرد پروژه‌های صنعتی و اقتصادی نیز خلل جدی ایجاد کرده است.


اگر پای سخنان مدیران اقتصادی کشور بنشینید و از آنها بخواهید بدون تکیه بر شعار، واقعیت فعالیت‌های اقتصادی یک دهه اخیر خود را بیان کنند، قطعا از فرصت تنفسی که برجام و لغو تحریم‌ها در مدت کمتر از سه سال ایجاد کرد، به عنوان یک فرصت طلایی برای مبادلات مالی و صنعتی، جذب سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز صنعتی و در یک کلام، توسعه و پیشبرد پروژه‌هایی که عامل رشد و رونق اقتصادی و اشتغالزایی است، یاد خواهند کرد. اما بی‌شک بانیان برجام و توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ در سال‌های اخیر و با تندترین و صریح‌ترین انتقادها و حتی توهین‌ها مواجه شده‌اند؛ گویی پاسخ عهدشکنی رئیس جمهوری پیشین آمریکا را در خروج از برجام، باید تیم مذاکره‌کننده در دولت قبلی ایران بدهد. گویا آنها فراموش کرده‌اند که ترامپ، نه فقط از برجام، بلکه از چندین توافق دیگر بین‌المللی همچون توافق آب و هوایی پاریس یا یونسکو هم خارج شد. علی‌رغم توهین‌ها و اتهامات و دروغ‌پردازی‌ها در مورد تیم مذاکره‌کننده قبلی ثابت شد که آنچه در برجام پیگیری می‌شده است صرفا همان منافع ملی ایران بوده است. اکنون انتظار این است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت جدید، با درایت و تدبیر و بدون تلف کردن وقت، به توافقی پایدار و مستحکم با طرف مقابل دست یابند تا شاهد رخ بر بستن سایه تحریم از کشور باشیم. البته از آنجا که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جدید کشورمان، از مذاکره رو در رو با نمایندگان آمریکا نیز پرهیز می‌کنند که تنها پیامد آن، دور شدن از توافق و تلف شدن زمان مذاکرات به دلیل عدم مذاکرات رو در رو با طرف آمریکایی خواهد بود متاسفانه همین امر موجب شده است که قدرت مانور نماینده روسیه در مذاکرات را افزایش داده و برخلاف دوره قبلی مذاکرات که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به ستاره مذاکرات تبدیل شده و با قدرت تاثیرگذاری رسانه‌ای خود، فضای رسانه‌ای را در اختیار گرفته بود، اکنون در سایه تعلل تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، میخائیل اولیانوف روس به محور مذاکرات تبدیل شود؛ ناگفته پیداست نماینده روسیه در مذاکرات وین صرفا نماینده کشور خودش است و هیچ‌گونه نمایندگی از سوی ایران برای مذاکره با نماینده آمریکا ندارد.


بدون شک در شرایطی که تحریم‌های ناعادلانه، بر کلیه شئون اقتصادی و زندگی مردم ایران تاثیر گذاشته، هر روز تاخیر در دستیابی به توافق جدید، به معنای ضرر و زیان عمده جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد و مردم ایران از تحریم‌هاست که همین امر ضرورت پشتیبانی و تقویت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا را افزایش داده و سرعت بخشیدن به مذاکرات را دوچندان  می‌کند.


کمیته اطلاع‌رسانی حزب مردم‌سالاری


 


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.