بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با تاجیکستان ندارد

سفیر کشورمان در تاجیکستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سهم پیشگامانه‌ای در کمک به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و شکوفایی تاجیکستان داشته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط و همکاری با جمهوری تاجیکستان، هیچ محدودیتی ندارد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، «محمد تقی صابری» سفیر کشورمان در تاجیکستان در پیامی به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان نوشت: ۱۹ دی ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی برابر با ۹ ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی، مصادف با سی‌امین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان است.


وی با بیان اینکه روابط دو کشور مبتنی بر پیوندهای کهن و گسست ناپذیر فرهنگی، دینی، تمدنی، تاریخی و زبانی است، این مناسبت فرخنده را به دولت و ملت تاجیکستان تبریک گفت.


صابری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال دولت تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که سفارتخانه خود را در شهر دوشنبه دایر نمود و به این طریق روابط سیاسی دو کشور هم ‌فرهنگ و هم‌ زبان ایران و تاجیکستان آغاز شد.


سفیر کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در جمهوری تاجیکستان حمایت و برای تحقق آن مشارکت فعال و نقش مهم و ممتازی داشته است، گفت: ایران برای پایان بخشیدن به درگیرهای داخلی در این کشور پیش قدم شده و چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک‌ها را میزبانی کرد.


این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان ارتباط نزدیک و دلبستگی ندارد و علت آن هم قرابت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی ملت‌های دو کشور است.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: مقام معظم رهبری اسلامی ایران از روابط دو کشور به «روابط خویشاوندی» یاد نموده‌اند و به دلیل اهمیت جمهوری تاجیکستان جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، این کشور را به عنوان مقصد اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد. همچنین جناب آقای امامعلی رحمان رئیس محترم جمهوری تاجیکستان از تعبیر «گوشت و ناخن» برای توصیف پیوندهای ایران و تاجیکستان استفاده کرده‌اند.


صابری گفت: سفرهای رسمی سران و دیگر مقامات بلندپایه دو کشور از سال ۱۹۹۲ تاکنون، حاکی از اهتمام جدی طرفین برای تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف بوده است. این دیدارها افق‌های وسیعی را برای روابط بهتر بین دو کشور برادر گشوده است.


به گفته این دیپلمات کشورمان، از زمان برقراری روابط سیاسی دو کشور تاکنون، رؤسای جمهوری اسلامی ایران ۱۳ بار از تاجیکستان دیدار کرده اند و متقابلا رئیس جمهور محترم جمهوری تاجیکستان ۱۷ بار به جمهوری اسلامی ایران سفر نموده‌ است. رؤسای مجلس شورای اسلامی ایران نیز ۳ بار به جمهوری تاجیکستان و رؤسای مجالس عالی تاجیکستان تاکنون ۵ بار به ایران کرده‌اند. همچنین دیدارهای وزرای امور خارجه و دیگر مقامات بلندپایه دو کشور، جهت مشورت‌های سیاسی و توسعه روابط در ابعاد مختلف انجام شده است.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت: در این بازدیدها، علاوه بر دیدارها و گفت‌وگوهای مثمر ثمر بین دو کشور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های نیروگاه‌های برق-آبی، حمل‌و نقل و راه‌سازی، تونل‌سازی، تجارت، تلویزیون و رادیو امضا شده است. اجرای پروژه ساخت نیروگاه برق آبی سنگ‌توده-۲ را می توان یکی از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور درعرصه انرژی و روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد.


صابری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سهم پیشگامانه‌ای در کمک به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و شکوفایی تاجیکستان عزیز داشته و همواره از پیشرفت‌های روزافزون این کشور خرسند بوده و مفتخر است که شرکت‌های ایرانی در طرح‌های راهبردی تاجیکستان از جمله پروژه سد و نیروگاه برق آبی راغون، تونل استقلال، اجرای تصفیه خانه آب دوشنبه و پروژه‌های دیگر تاجیکستان حضور  فعال داشته و دارند.


وی خاطرنشان کرد: در مدت ۳۰ سال، بیش از ۱۷۰ سند مهم همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به امضا رسیده است که چشم انداز روابط دو کشور دوست و هم‌زبان را تعریف و نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد چارچوب قانونی جهت توسعه بیشتر روابط دوجانبه دارند.


نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با بیان اینکه دو کشور در تأمین اقلام مورد نیاز یکدیگر از توانمندی و ظرفیت بالایی برخوردار هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در حوزه  فناوری‌های نوین از جمله نانو تکنولوژی، تجربیات و توسعه مراکز صنعتی با جمهوری تاجیکستان همکاری نماید.


صابری ادامه داد: نقش کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی، علمی، فرهنگی و اجتماعی بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران که در آن زمینه‌های اصلی همکاری بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های دو کشور مشخص شده‌اند، در توسعه روابط دوجانبه بویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است و تا امروز ۱۴ نشست این کمیسیون در شهرهای تهران و دوشنبه برگزار شده است.


سفیر کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و سازمان همکاری شانگهای همکاری خوبی دارند و از مواضع یکدیگر در این سازمان‌ها پشتیبانی می‌کنند که نمونه اخیر آن حمایت دولت تاجیکستان از درخواست پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای که منجر به تصویب این درخواست و شروع فرآیند عضویت در این سازمان در بیست و یکمین اجلاس شورای سران شانگهای در سپتامبر سال ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه شد.


این دیپلمات کشورمان ادامه داد: همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور یکی از درخشان‌ترین صفحات روابط تاجیکستان و ایران است، زیرا تبادل تجربیات میان دانشمندان، معلمان، دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دو کشور و شرکت دانشمندان و فرهنگیان در مراسم فرهنگی از اولویت‌های اصلی این روابط است.


صابری اظهار کرد: سفر تاریخی جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی که با استقبال گرم مقامات محترم دولت تاجیکستان روبرو شد، نقطه عطف و آغاز فصل نوینی در همکاری های همه جانبه تهران و دوشنبه است. در جریان این سفر تعداد ۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور به امضا رسید که با اجرای آنها امیدواریم شاهد تحولات خوبی در روابط دو کشور باشیم.


سفیر ایران در تاجیکستان افزود: سران دو کشور در مورد تقویت و گسترش همکاری‌ها در بخش‌های گوناگون تبادل نظر کردند. در جریان رایزنی رؤسای محترم جمهوری دو کشور، پیشنهاد شد برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، «برنامه بلندمدت همکاری های اقتصادی و تجاری» فیمابین تدوین شود.


صابری با بیان اینکه در شرایط کنونی تحولات جهانی و منطقه‌ای اقتضا می‌کند که دو کشور هم فرهنگ و هم زبان بیش از گذشته در کنار یکدیگر بوده و با همدلی و همنوایی در جهت توسعه روابط فیمابین تلاش نمایند، گفت: اطمینان کامل داریم در پرتو اراده مقامات عالیه دو کشور و با بهره‌گیری از اشتراکات فراوان و ظرفیت‌های مکمل ایران و تاجیکستان، با لطف خداوند متعال شاهد تقویت همکاری‌ها و گسترش روز افزون روابط دو کشور هم دین، هم‌فرهنگ و هم‌زبان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان خواهیم بود.


صابری تصریح کرد: به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌نمایم که  جمهوری اسلامی برای توسعه روابط و همکاری با جمهوری تاجیکستان، هیچ محدودیتی ندارد.


وی پیام خود را با چکامه زیبایی از استاد نظام قاسم شاعر بلندآوازه تاجیک به پایان رساند.


جهان نغمه و خنیا، دل تاجیک و ایرانی


یکی دنیا در این دنیا، دل تاجیک و ایرانی


ز مهر پاک برخوردار، ز عشق و عاشقی سرشار


به دهر خفته ‌دل بیدار، دل تاجیک و ایرانی


تهی از گرد و کین بادا، به راه مهر و دین بادا


سمایی در زمین بادا، دل تاجیک و ایرانی


خوشا وارسته و آزاد، بسا دلبسته و دلشاد


همی ‌با فال حافظ باد، دل تاجیک و ایرانی


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.