بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

در دستور کار داریم تا بتوانیم کشورمان را به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر یک هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی که جدیداً برنامه ریزی کردیم را در دستور کار داریم تا بتوانیم کشورمان را به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، محمد اسلامی،چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه و در بسالروز شهادت شهید مسعود علی‌محمدی، به دیدار خانواده این شهید رفت و با اعضای خانواده او گفتگو کرد.


وی در این دیدار با بیان اینکه دکتر علی‌محمدی حق بزرگی به گردن ما دارند، اظهار داشت: بزرگداشت یاد و خاطره ایشان و همه شهداء برای ما نه به صورت شکلی و نمایشی بلکه به صورت قلبی و ایمانی یک تکلیف است.


رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: این برای خود ما یک یادآوری است که حواسمان باشد شهداء رفتند که ما راهشان را ادامه دهیم. شهید در زمان خودش یک اثری دارد و در ضمیر خودش از خدا می‌خواهد اعمالش پذیرفته باشد.


اسلامی تاکید کرد: شهدایی که کارهای فکری و علمی انجام دادند، برای خودشان صدقه جاریه ایجاد کرده‌اند و مسیری را باز کرده‌اند که اثر خون شهید کمک می‌کند آن راه پر رونق تر باشد و حرکتی پرشتاب داشته باشد. یادبودها و بزرگداشت‌ها نوعی دلگرمی برای خانواده شهید است که به راه شهید خودشان ایمان داشته باشند و برای ما تذکری است که راه شهید را شایسته‌تر ادامه دهیم.


وی افزود: نخستین اقدامی که در روز اول کاری انجام دادم تماس با خانواده شهدای هسته‌ای بود تا از آنها اجازه بگیرم و بخواهم برای ما دعا کنند.


رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی به هر صورت سازمان مهمی است و بخشی از ظرفیت اقتدار و عزت ملی است. جایی نیست که سیاسی یا گروهی و حزبی اداره شود. هزینه‌هایش را ملت می‌دهد. هیچ امکاناتی را رایگان به ما نمی‌دهند. باید هزینه کنیم. این ملت هزینه هنگفتی داده است. هم برای رسیدن به این ظرفیت و تراز، شهید داده و هم کارکنان و مدیرانش تلاش گسترده شبانه روزی داشته و دارند.


اسلامی ادامه داد: در شرایطی که دنیا مطلقاً موافق ما نیست و بر خلاف همه موازین بین المللی و حقوق حقه ما طبق قوانین و موازین آژانس بین المللی، نه تنها با ما همکاری نمی‌کنند، بلکه مزاحم ما می‌شوند و برایمان مسئله‌های فراوان ایجاد می‌کنند.


وی تاکید کرد: در همین حال دانشمندان و متخصصین ما تلاش کرده‌اند در موضوعی که علم و فناوری، سیستم‌ها و ظرفیت تکنولوژیکی و صنعتی اش را نداشتیم، با پژوهش و تلاش شبانه روزی گسترده و با خستگی ناپذیری همه اینها را به دست بیاورند. این همه کار متنوع که در حوزه هسته‌ای مورد نیاز بوده، با این جانفشانی ها به دست آمده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای به کشور تحمیل می‌کنند، هزینه‌های زیادی را برای کشورمان به همراه داشته است. الان حدود ۱۳ هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار ۹ کشور از جمله رژیم غاصب صهیونیستی است. ۵ کشوری که دارای حق و تو هستند، کنترل و نظارت می‌کنند و ۴ تای دیگر هم که اصلاً عضو معاهده NPT نیستند.


اسلامی گفت: ما با چنین شرایطی مواجه هستیم. بدون اینکه در راستای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هیچ‌گونه اقدام عملی کرده باشیم و در حالی که در دکترین امنیت ملی و دفاعی ما نبوده است، این‌طور ما را متهم می‌کنند. خودشان هم می‌دانند که اصلاً صحت ندارد و ما اصلاً وارد این موضوع نشدیم.


وی با اشاره به خواسته «اوباما»، رئیس جمهور اسبق آمریکا مبنی بر برچیدن و باز کردن پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران، گفت: صنعتی که می‌خواهند پیچ و مهره‌های آن را باز کنند، همه بخش‌های این صنعت در تراز بالای صنعت پیشرفته قرار دارد.


رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر امروز امکانات صنعت هسته‌ای همچون تجهیزات تولید رادیو دارو را نداشتیم، آنها به ما رادیو دارو نمی‌دادند، کما اینکه آنچه که نمی‌توانیم تولید کنیم را نمی‌دهند. یعنی در حوزه بهداشت و درمان که حوزه انسانی است و شعارش را می‌دهند، ما را تحریم کردند و در اختیار نمی‌گذارند. بنابراین ما باید با تحقیقات خودمان به آن برسیم.


اسلامی تاکید کرد: ما برای سلامت مردم، ارتقاء و پیشرفت کشور و پیشبرد برنامه توسعه‌ای کشور، ملزم به ایجاد این قابلیت بودیم. این قابلیت برای ما تکلیفی است که در راهش این شهداء را تقدیم کردیم. افتخار می‌کنیم که ادامه دهنده راه این شهیدان باشیم. اگر ممارست‌های شهدایی نظیر دکتر علی‌محمدی نبود، به این مرحله از پیشرفت نمی‌رسیدیم.


وی خاطرنشان کرد: هر جا از طریق دانش بومی وارد شدیم، ممارست داشتیم، متعهدانه تلاش کردیم و فناوری و سیستم صنعتی اش را خودمان ایجاد کردیم، آن مسیر، مسیر ماندگاری بوده و توانستیم در آن مسیر پیشرفت و ارتقاء پیدا کنیم. این راه، راه انقلاب اسلامی است که مسیر آن استقلال، عزت و سربلندی است. به یاری خدا مستحکم این راه را ادامه می‌دهیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این دیدار در پاسخ به سوالی در خصوص محورهای دستاوردها و فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: ۴ محور اساسی در دستور کار فعالیت‌های سازمان است. یکی از محورهایی که فلسفه وجودی سازمان بر آن اساس است، برق هسته‌ای است که پاک‌ترین انرژی‌ها است. امروزه این انرژی در دنیا با استقبال متفاوتی مواجه شده است. این منبع انرژی اقتصادی است و ارزش افزوده بالایی دارد.


اسلامی ادامه داد: متاسفانه در این مسیر عقب هستیم و باید در گذشته بیشتر کار می‌کردیم. در حال حاضر یک هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی که جدیداً برنامه ریزی کردیم را در دستور کار داریم تا بتوانیم کشورمان را به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم.


وی اعلام کرد: محور دوم فرآیند چرخه سوخت است که غنی سازی در راستای تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای را در بر می‌گیرد، همچنین در بخش دیگر تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای تولید رادیو داروها و کاربرد پرتوها در صنعت، پزشکی و کشاورزی را می‌توان نام برد.


رئیس سازمان انرژی اتمی محور سوم را تولید تجهیزات حوزه کاربرد پرتوها بر شمرد که وارداتی هستند و افزود: در حال حاضر ۱۲ قطب را برای صنعت کشاورزی و غذایی سازماندهی کردیم که در این بخش می‌توانیم با پرتودهی به محصولات آسیب پذیری و آفت پذیری آنها را کاهش داده و انبارمانی این محصولات را افزایش دهیم. این حرکت به لحاظ اقتصادی و پایداری کیفیت تولید و استاندارد و سلامت مواد غذایی کار بزرگی است.


اسلامی همچنین محور چهارم را تحقیقات و توسعه خواند و گفت: دانشگاه‌های ما باید بتوانند با فرصت‌هایی که سازمان انرژی اتمی برایشان ایجاد می‌کند، در حوزه تکنولوژی‌های نو کار کنند. حوزه آینده و دنیای آینده دنیای فیزیک و زیست فناوری است که دنیا شتابان به آن سمت حرکت می‌کند.


وی اضافه کرد: سازمان باید در این راستا از پژوهش‌ها بخصوص پژوهش‌های مرز دانش حمایت کند تا چرخ علمی و توسعه فناوری کشور روان تر و قوی‌تر در حرکت باشد.


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سالگرد شهادت شهدای هسته‌ای در آذر و دی ماه، ضمن تاکید بر تهیه فیلمنامه‌های ماندگار و مستندهای قوی برای شناساندن شخصیت علمی شهداء به مردم و نسل‌های آینده، تصریح کرد: کار این شهداء مومنانه و عاشقانه بود. آنها به لحاظ علمی کارهای مهمی انجام داده‌اند که باید برای مردم منعکس شود. این عقب ماندگی که در جهت خدمت به شهداء داریم، را با معرفی شخصیت، تلاش‌ها و دستاوردهای شهداء معزز جبران می‌کنیم.


اسلامی اضافه کرد: برای ما حائز اهمیت است که حقیقت شهداء را به مردم عزیز معرفی کنیم تا نسل کنونی و آیندگان بدانند جوانان نخبه ای که عمرشان را وقف توسعه علمی کشور کردند، بدون هیچ ادعا و امتیاز خاصی اصلاً دیده نشدند. ولی در این راه ایثارگرانه از زندگیشان گذشتند و توانستند با کار شبانه روزی علمی و پژوهشی، فناوری‌هایی که هرگز دنیا به ما نمی‌داد، را دست پیدا کنند. نخبگانی بودند که فرصت‌های زیادی در خارج کشور برایشان مهیا بود اما به خاطر ایمان و اعتقادشان ماندند و کار کردند. این باارزش است. برای ماندگاری این ارزش‌ها لازم است این حقایق مستند شوند و به زبان هنر برای مردم بیان شوند.


وی تاکید کرد: خداوند متعال توفیق بدهد با درک عمیق‌تر از وظایفی که بر عهده داریم و راهی که در پیش داریم، بتوانیم برای اهداف انقلاب اسلامی که همانا عزت و سربلندی ملت ایران است، قوی‌تر تلاش کنیم و کشورمان را به ترازی برسانیم که شایسته این ملت است تا کیفیت زندگی بسیار متفاوتی داشته باشند و ما از این بابت افتخار کنیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: امیدواریم در قیامت همانطور که شهید دست خانواده اش را می‌گیرد، شفیع ما هم باشد، ان‌شاء الله اقدامات، افکار، گفتار و رفتارمان همواره مورد عنایت خداوند و شهید علی‌محمدی قرار بگیرد و بتوانیم در راه کسب رضای خدا موفق عمل کنیم. همچنین بتوانیم در راستای پرچمداری از دستاوردها و تلاش‌های علمی شهدای هسته‌ای، کوشش خود را روزافزون کنیم و از خدای متعال بخواهیم نصرت بدهد مسیر سخت را هموار کنیم و نتایج بهتر و قوی‌تری بگیریم.


همچنین در این دیدار همسر شهید علی‌محمدی با اشاره به مظلومیت شهید علی‌محمدی، در ارتباط با تلاش‌های این شهید در راه توسعه علمی کشور گفت: نه تنها شهید علی‌محمدی بلکه تلاش‌های بیشماری از سال ۶۴ در مسیر علمی کشور صورت گرفته و متاسفانه بسیاری از آنها به خاطر شرایط کشور گمنام هستند.


وی اظهار داشت: شهید علی‌محمدی به خاطر شهادتش شناخته شد. ایشان نه تنها در مسیر هسته‌ای کشور زحمات زیادی کشید بلکه در پیشرفت علم در ایران خیلی موثر بود. اگر سابقه شهید را بررسی کنید آثارش را در دهه ۶۰ در کتب درسی دبیرستانی و دانشگاهی می‌بینید. هرجا به او نیاز داشتند، حضور داشت و واقعاً بدون چشم داشت مادی وارد می‌شد و فقط به دنبال پیشرفت علمی کشور بود. شهید علی‌محمدی می‌گفت حق ملت ما بیشتر از اینها است.


همسر شهید علی‌محمدی افزود: با اینکه شهید علی‌محمدی می‌توانست در بهترین دانشگاه‌های دنیا حضور داشته باشد و مراتب علمی بالاتری کسب کند و شرایط بهتری برای خانواده اش مهیا کند، ولی از ایران عزیز دل نمی‌کند و می‌گفت ما با پول مالیات این ملت به اینجا رسیدیم و این ملت حقشان نیست که با زحماتی که کشیده‌اند ما برویم جای دیگری هزینه کنیم. فکر می‌کنم تمام کسانی که شهید شدند بویژه شهید فخری زاده و شهید شهریاری همین موقعیت را داشتند و می‌توانستند بروند در بهترین جاهای دنیا کار کنند.


وی در پایان گفت: تعهدی که شهید علی‌محمدی به کشورمان داشت و مسئولیت پذیری و تلاش‌های خستگی ناپذیرش و آن خلاقیتی که داشت در پیشرفت علمی خودش و حرکت علمی که انجام داد، موثر بود.


 


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.