بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

 انتقادات احمد خاتمی از نشست صدسالگی حوزه قم و مسایل جامعه ایران در تهران

نایب رییس جامعه مدرسین گفت: متاسفانه در آذرماه ۱۴۰۰ همایشی برگزار شد که جدایی دین از سیاست تاکید داشتند؛ البته رویشان نمی شود جدایی دین از سیاست را مطرح کنند و می گویند حاج عبدالکریم حائری حوزه غیر سیاسی می خواست؛ باید بدانیم به تز جدایی دین از سیاست تز رضاخانی و تکذیب عملکرد پیامبر (ص) و امام علی (ع) در تشکیل حکومت بود.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد که با شعار رسالت حوزه های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب و در محل سالن همایش های پژوهکشده علامه طباطبایی قم برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری از حدود یک سال پیش به این طرف در مناسبات های مختلف عبارت جهاد تبیین را مطرح می کنند و علما  را دعوت می نمایند که برای این موضوع تلاش کند.


وی با بیان اینکه جهاد یک تلاش گفت: شکل نظامی جهاد قتال است و شکل اقتصادی آن ،‌اقتصاد مقاومتی اما جهاد فرهنگی همان تبیین و جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند.


نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن کریم در آیات  ۷۱ و ۱۸۷سوره آل عمران و همچنین ۲۷۴ و ۴۲ سوره بقره مساله جهاد تبیین مورد توجه قرار داده است گفت: جهاد تبیین یعنی روشنگری و افشای مفاسد و این همان رسالتی است که امامان ما هم برای خود احساس می کردند .


وی با بیان اینکه روح تبیین دو بخش دارد گفت: یک بخش همان تبری می باشد و امام خمینی هم در زمان طاغوت مبارزت خود را با تبری و اعلام نفرت از حکومت طاغوت اعلام کرد و توانست چهره خبیث شاه و حکومتش را افشا کند.


خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما از همان ابتدای پیروزی دچار ارتباطات اعتقادی شد خاطرنشان کرد: شهید مطهری در راه مبارزه با همین اعتقادات فکری وارد شد و شش کتاب را با همین نگاه نوشت؛ در زمان ایشان منافقین چهره برجسته اشان گروه فروقان بود با التفاتات فکری جامعه را دچار انحراف می کردند ؛ شهید مطهری سه ماه قبل از شهادتش گفته بود که همین گروهک فروقان مرا خواهد کشت .


وی افزود: نکته تاسف بار این است که پروش دهندگان گروه فروقان هنوز در جامعه حضور دارند و خط می دهند اما نکته مهم این است که خطر امسال گروه فروقان فقط در بحث اعتقادی نیست؛ عده ای از دوران قبل از پیروزی انقلاب نشان دادند که اعتقادی به حکومت اسلامی ندارند و بعد از انقلاب هم در همان دولت اول مسوولیت ها را به دست گرفتند که اگر امام خمینی به داد نمی رسیدند این آقایان کشور را به دامن آمریکا بر می گرداند؛ این تفکر هنوز در جامعه ما ادامه دارد و البته مردم برای مقابله با این جریان و این تفکر به صحنه آمدند .


امام جمعه تهران افزود: زیر بنای تفکرات ایشان همان تفکراتی است که در جلد ۲۰ صحیفه امام و در رابطه با نهضت آزادی می گفتند؛ این تفکر و بزرگان از بین رفتند اما پس مانده هایشان سالها در این کشور حکومت کردند.


سید احمد خاتمی بااشاره به نشستی د رآذرماه سال ۱۴۰۰  در تهران با عناوین حوزوی و دینی در شهر تهران گفت: جای تاسف است که در آذرماه ۱۴۰۰ همایشی برگزار می شود که به جدایی دین از سیاست تاکید می کند و می گویند حاج عبدالکریم حائری حوزه غیر سیاسی را می خواهد ؛ البته اینان رویشان نمی شود که بحث جدایی دین از سیاست را به صورت سریع بیان کنند اما در اصل و ریشه دقیقا دنبال همین هستند.


وی افزود: حزب جدایی دین از سیاست ؛ تز رضاخانی بود و به همین دلیل بود که امام خمینی به میدان آن  و به صراحت گفتند که کسی دین را از سیاست جدا بداند امام علی (ع) و پیامبر (ص) را تکذیب کرده است ؛ و به همین دلیل ما باید مراقبت کسانی باشیم که در پی اجرایی کردن تز رضاخانی جدایی دین از سیاست هستند.


خاتمی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در همین نشست آذرماه مطرح شده بود که حوزه جای سیاست نیست گفت: اگر چه حوزه های علمیه فراتر از جناح بندی هاست اما قصه جدایی حوزه از سیاست نادرست و مقدمه جدایی دین از سیاست است که می توان آن را یک خطر بزرگ دانست؛ چه کسی گفته عبدالکریم حائری حوزه را غیر سیاسی می خواهد! در حالی که امام خمینی (ره) در صحیفه خود می فرماید اگر شیخ عبدالکریم حائری هم در زمان من بود همان کاری را می کرد که من کردم و برای تحقق انقلاب اقدام می کردم و تشکیل و بنیان گذاری حوزه علمیه در آن روزگار کمتر از تشکیل انقلاب اسلامی نبود چرا که همین حوزه زیربنایی انقلاب شد.


وی افزود: هم شهادت امام حسین (ع) سیاست است و هم نرمش قهرمانانه امام حسن (ع) سیاست محسوب می شود و این یعنی امامان ما دین را در کنار سیاست می بینند.


خاتمی با بیان اینکه در همایش آذرماه مطرح شده که قم در گذشته جایگاه تندروها نبوده و شیخ عبدالکریم حائری افرادی را به شهرهای دیگر می فرستادند گفت: این تفکرات ذره ذره به دنبال جدا کردن حوزه از سیاست هستند و دنبال آن هستند که طلبه ای در حوزه پرورش پیدا کند که هر از سر سیاست را تشخیص ندهد و در نهایت خطبا و منبری های ما در حمایت ازانقلاب و نظام جمهوری اسلامی تقیه کنند و هیچ نگویند.


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.