بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

تاثیر منفی تغییر نرخ ارز حقوق ورودی بر سرمایه‌گذاری/ قدرت خرید مردم ضعیف‌تر می‌شود

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ماشین‌آلاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند باید وارد شوند. بنابراین گران کردن این ماشین‌آلات به معنای افزایش قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری است که می‌تواند باعث شود دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد، در چنین وضعیتی اشتغال هم ایجاد نمی‌شود.


عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در مورد تغییر احتساب حقوق پایه گمرکی به ارز نیمایی اظهار کرد: متاسفانه دولت سیزدهم هم تقریبا تا این لحظه هیچ حمایتی از تولید به شکلی که باید انجام نداده است. قطعا ما هم موافق بودیم که در کشور ارز باید تک‌نرخی باشد ما برای اینکه می‌خواهد محاسبات گمرکی را بر حسب ارز نیمایی انجام دهند این سوال پیش می‌آید که دقیقا در مورد چه کالاهایی قرار است این اتفاق رخ دهد؟ اگر در مورد کالاهای مصرفی یا لوکس است اشکالی ندارد و حتی می‌توانند تعرفه بالایی قرار دهند چراکه بسیاری از آنها کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند. اما اگر قرار است برای مواد اولیه یا ماشین‌آلات تولید هم این اتفاق رخ دهد و تعرفه‌ها هم تغییر نکند، حدود 30 تا 40 درصد به قیمت مواد اولیه و ماشین‌آلاتی که بنگاه‌های تولیدی وارد می‌کنند اضافه می‌کند که باعث ایجاد شرایط بسیار سختی می‌شود.


وی با تاکید بر خطر کاهش سرمایه‌گذای در صنعت اضافه کرد: با این کار قیمت تمام‌شده در سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها با افزایش قیمت ماشین‌‌آلات دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشند. افزایش قیمت مواد اولیه هم به طور طبیعی باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و تولیدکننده هم قیمت محصول خود را زیاد می‌کند. اگر تولیدکننده کالاهای واسطه‌ای باشند، بنگاه تولیدکننده محصول نهایی دوباره گران‌تر می‌خرد و قیمت محصول خود را هم افزایش می‌دهد. بنابراین زیان آن به مصرف‌کننده رسیده و باعث کاهش قدرت خرید می‌شود در واقع قدرت خریدی که ضعیف است، ضعیف‌تر می‌شود.


جبالبارزی تصریح کرد: ممکن است یک سری از ماشین‌آلات در داخل کشور تولید شوند و کیفیت خوبی داشته باشد اما ماشین‌آلاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند باید وارد شوند. بنابراین گران کردن این ماشین‌آلات به معنای افزایش قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری است که می‌تواند باعث شود دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد، در چنین وضعیتی اشتغال هم ایجاد نمی‌شود.


نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: بسیاری از مواد اولیه‌هایی که در کشور تولید می‌شوند هم به دست تولیدکننده نمی‌رسند؛ کمااینکه ما در مورد محصولات پتروشیمی مشکل داریم برای مثال قیمت استایرن که در کشور هم تنها یک تولیدکننده دارد و به نوعی دولتی هم است، در چند ماه اخیر به میزان زیادی یعنی حدود 2 تا 3 برابر افزایش داشته است. اگر قرار است حقوق پایه گمرکی را با ارز نیمایی حساب کنند باید تعرفه‌ها را به سمتی برسانند که این وضعیت راجبران کند، حتی می‌شود تعرفه را برای مواد اولیه و ماشین‌آلات به صفر رساند.


وی با اشاره به مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان گفت: اتفاقات زیادی در دولت سیزدهم در جهت حمایت از تولید رخ نداده است. در همه جای دنیا مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی گرفته می‌شود اما از آنجا که در کشور ما نتوانستند نظام جامع مالیاتی را پیاده کنند، این مالیات را آبشاری کرده‌اند. با این وجود مالیات بر ارزش افزوده الان تقسیط نمی‌کنند و جریمه می‌گیرند.


جبالبارزی همچنین خاطرنشان ساخت: تبصره 2 ماده 97 قانون مالیات‌ها می‌گویند اظهارنامه‌های مالیاتی باید به صورت رندوم رسیدگی شود اما سال 98 میزان رسیدگی‌ها بیش از 70 تا 80 درصد بود، امسال هم این میزان حدود 60 تا 70 درصد است. درحالی که این مالیات بر اساس ریسک نیست، اگر قرار بود قانون رعایت شود باید حدود 5 درصد از پرونده‌ها رسیدگی شده و با اعتماد به فعالیت اقتصادی اظهارنامه‌ها می‌پذیرفتد. رسیدگی به این میزان از اظهارنامه قطعا باعث کاهش دقت شده و با در نظر نگرفتن بسیاری از هزینه‌ها ممکن است برآورد عجیبی داشته باشند. علی رغم اینکه کرونا ادامه دارد و مشکلات آن برای تولیدکنندگان موجود است تاکنون یک ریال کمک یا یارانه‌ای به هیچ بنگاه تولیدی اختصاص پیدا نکرده است


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.