بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

گزینه‌های نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری عراق در چارچوب تشکیل دولت/ دلایل و ابعاد اختلاف احزاب شیعی با جریان صدر

کارشناس مسائل منطقه گفت: جریان‌های شیعی معتقدند که رهبر جریان صدر در حال حرکت در خارج و خلاف چارچوب شعیان است و به همین دلیل احتمال رویارویی میدانی میان آنها هم وجود دارد.


«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تشدید اختلاف‌ها در عراق برای انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: پنجمین دوره انتخابات پارلمانی عراق با اما و اگرهای زیادی همراه بود و چارچوب هماهنگی شیعیان که متشکل از ائتلاف الفتح، دولت القانون و مابقی احزاب شیعی این کشور به جز جریان مقتدی صدر بود، اعتراضاتی نسبت به نتایج آن داشتند. در نهایت دادگاه فدرال عراق انتخابات اخیر را تأیید کرد اما پس از آن شاهد بودیم که جلسه اخیر پارلمان عراق به صحنه زد و خورد میان نمایندگان تبدیل شد و در نهایت محمد الحلبوسی به عنوان گزینه کُردها و جریان منتسب به مقتدی صدر مجددا به عنوان رییس پارلمان عراق انتخاب شد. بسیاری معقتدند مدیریت او طی دوره اخیر تا حدودی می‌تواند قابل قبول باشد اما به دلیل نزدیکی وی به برخی از کشورهای خارجی و گرایشات وی، چندان مقید به پیروی از اصول ملی نیست.


وی ادامه داد: به هر ترتیب باید انتخاب محمد الحلبوسی را به عنوان رییس پارلمان عراق انتخاب بین گزینه بد و بدتر دانست. نکته بسیار مهمی که در شرایط کنونی عراق باید مورد نظر قرار بگیرد این است که ائتلاف مقتدی صدر با کردهای عراق باعث شده تا یک گسل مشخص میان شیعیان به وجود بیاید. در این میان توجه داشته باشید که گفته شده بر اساس اختلاف‌ها و توافق‌ها که میان جریان‌های کُردی عراق وجود دارد، قرار است تا رئیس‌جمهوری از اتحادیه میهنی کردستان انتخاب شود و حزب دموکرات هم معاونان رئیس‌جمهوری را انتخاب کند. بنا بر قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهوری باید نهایتا تا ۱۹ بهمن ماه سال جاری مشخص شود و به همین دلیل گزینه‌های اتحادیه میهنی کردستان کسانی مانند برهم صالح، هوشیار زیباری و همچنین رییس سابق دادگاه صدام خواهد بود که به نظر می‌رسد برهم صالح در این میان بیشترین شانس را برای انتخاب شدن دارد.


این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در مورد انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه هم اختلافات به شدت زیاد است. نکته اول در مورد انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه این است که همچنان سهم‌خواهی‌ها به اوج خود رسیده و طایفه‌بندی‌ها هم پررنگ‌تر از گذشته شده است. کُردها و اهل تسنن سهم خود را دریافت کردند اما شیعیان به دلیل آنکه نخست‌وزیر، به عنوان فرمانده کل قوا محسوب می‌شود همچنان اختلاف نظرهای زیادی را با یکدیگر دارند. در این میان مقتدی صدر میدان‌دار تحولات مذکور است و دو سناریو را در پس ذهن خود دارد. نخست اینکه احتمال دارد او با ادامه نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی موافقت کند که مابقی جریان‌های شیعی با این مساله به شدت مشکل دارند و سناریوی دوم، انتخاب جعفر صدر، پسر عموی وی است که سال‌های سال به عنوان سفیر عراق در لندن مشغول به کار بوده و یکی از سرمایه‌داران عراق به حساب می‌آید. این دو سناریو در مورد انتخاب نخست‌وزیر عراق مطرح است و در مقابل جریان‌های شیعی معتقدند که مقتدی صدر در حال حرکت در خارج و خلاف چارچوب شعیان است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: سایر جریان‌های شیعی از رفتار صدر به شدت نگران و عصبانی هستند. بسیاری معتقدند که اگر شیعیان نتوانند در این میان دولت تشکیل دهند و نخست‌وزیر انتخاب کنند، احتمال دارد مجدداً انتخابات برگزار شود اما مسأله اینجاست که دادگاه عالی فدرال عراق، انتخابات و نتایج اخیر را تایید کرده و حالا تشکیل کابینه و انتخاب روسای سه قوا در مرحله اجرایی قرار دارد. لذا بحث برگزاری انتخابات مجدد منتفی است اما احتمال گسست و تعمیق اختلاف‌ها میان شیعیان با جریان صدر کاملاً آشکار است. حتی ممکن است تصمیمات صدر در مقابل وتوی جریان‌های دیگر شیعیان قرار بگیرد و نگذارد تا این جریان دست بالا را داشته باشد. در این میان بحث درگیری فیزیکی و رویارویی میدانی میان طرفداران صدر و مابقی جریان‌های شیعی در بغداد هم مطرح است و به هر ترتیب حالا جریان‌های مخالف مقتدی صدر به اپوزیسیون عراق تبدیل شده‌اند. 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.