بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

برگشت طرح راه‌اندازی سیستم محاسبه بهای خدمات شهرداری به کمیسیون‌های شورای شهر

طرح «الزام شهرداری تهران به راه اندازی سیستم محاسبه بهای تمام شده خدمات، فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سطح مناطق» به علت نیاز به مطالعه بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه در شورا برگشت داده شد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، طرح الزام شهرداری تهران به راه اندازی سیستم محاسبه بهای تمام شده خدمات فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سطح مناطق در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد، در ابتدا محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با توضیح درباره این طرح اظهار کرد: در اسناد بالا دستی به این طرح تاکید شده است و با توجه به اینکه این موارد در حال حاضر در ساز و کار شهرداری وجود دارد و در تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع توجه شده و شهرداری مکلف به پیاده کردن این سامانه شده است، با توجه به گزارش معاونت مالی، برای اینکه ساختار جدیدی تشکیل نشود و هزینه مضاعفی بر شهرداری اضافه نشود، نظر کمیسیون بر رد این طرح است. 


وی افزود: به علاوه می‌توانیم در بودجه سال آینده نیز بر این موضوع تاکید کنیم تا در سال آینده نیز پیگیری و اجرا شود. به‌طورکلی ایجاد یک ساختار جدید لزومی ندارد و نظر کمیسیون بر رد طرح است. 


در ادامه مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت گفت: استناداتی که شورای قبل برای تحقق این طرح آورده، به موارد بودجه‌ای مربوط است و متأسفانه توضیحات کمیسیون برای رد طرح، بنده را قانع نکرد. 


اقراریان ادامه داد: برداشت بنده این است که پروژه‌های شهر تهران در حال گران تمام شدن برای شهرداری است و شورای قبل طرح خوبی برای مشخص شدن بهای تمام شده پروژه‌ها داده است. شهرداری باید دلیل قانع کننده‌ای برای رد طرح خوب دوره قبل داشته باشد و امیدوارم تنها به بهانه مربوط بودن به دوره قبل آن را رد نکرده باشیم. 


وی تاکید کرد: بنده مخالف رد این طرح هستم و به رد آن نیز رأی نخواهم داد. 


ناصر امانی در جریان بررسی «الزام شهرداری تهران به راه اندازی سیستم محاسبه بهای تمام شده خدمات فعالیت‌ها و پروژهای عمرانی شهر تهران در سطح مناطق» گفت: زمانی که این سیستم می‍خواست در شهرداری راه اندازی شود بحث این بود که می‌خواهیم بودجه ریزی عملیاتی بکنیم و یکی از الزامات بودجه ریزی عملیاتی رسیدن به فهرست بهای واحد است؛ یعنی یک تن آسفالت در منطقه ۱ یک قیمت داشت و در حال حاضر دارد و در منطقه ۲ یک قیمت دیگر دارد. 


او ادامه داد: اگر بخواهد بودجه ریزی عملیاتی شود باید یک فهرست و یک قیمت شود. درست است در حا حاضر سیستم را راه اندازی کردند و در مناطق تشکیلاتی وجود دارد و افرادی هستند که در حال کار هستند اما فعلا تا اینجا کار کردند که قیمت تمام شده در هر منطقه را جداگانه درآوردند و هنوز به فهرست بهای واحد نرسیدند و مهم این است. 


امانی تاکید کرد: به اعتقاد من باید این شکل را رها کنیم و باید ببینیم شهرداری به چه نتیجه‌ای رسیده و آیا این سیستم به این مرحله رسیده که برای همه نیازهای شهرداری به فهرست بهای واحد رسیده باشد که بعد بشود بر اساس آن به بودجه ریزی عملیاتی بپردازیم. استنادی که آقای آخوندی از بودجه ۱۴۰۰ کردند همین را می‌گوید. می‌گوید شهرداری به سمت بودجه ریزی عملیاتی برود. یکی از ارکان لازم برای بودجه ریزی عملیاتی رسیدن به فهرست بهای واحد و قیمت تمام شده است. در حال حاضر قیمت تمام شده به سه هزارتا رسیدند. کار خیلی سنگینی است که این موارد را با هم ادغام کنیم و بعد به یک فهرست بهای واحد برسیم. این کار و لذا من پیشنهاد آقای اقراریان را درست می‌دانم که رد نکرده و اصلاح کنیم. 


سپس سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصل مشخص شدن بهای تمام شده پروژه‌ها واجب است. برای این امر مجموعه فاینانس سال هاست که در شهرداری ایجاد شده و در آن جزئیات تمام پروژه‌ها ثبت می‌شود. اگر ما در حال حاضر بهای تمام شده را نداریم به دلیل ضعف در نظارت است، اصل اینکه بهای تمام شده مشخص شود امر ضروری و جواب ده است و نمی‌توانیم بگوییم خزانه‌ای داریم همه از آن برداشت کنند و باید بهای تمام شده هر خدمت و کالایی در شهرداری تهران مشخص شود. 


رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر قرار باشد برای کم کاری‌ها مرتباً قانون بنویسیم، نقش قانون کم رنگ می‌شود و باید به جای آن نظارت‌ها را بیشتر کنیم. 


در ادامه اقراریان بار دیگر گفت: بنده رد این طرح را خلاف شفافیت می‌دانم، در بند دوم می‌گوید شهرداری تهران بعد از تصویب طرح ظرف ۲ ماه باید کارگروه تشکیل دهند و فهرست بهای تمام شده خدمات را منتشر کند و من می‌گویم این مصوبه در مسیر شفافیت است و نشان می‌دهد با چه قیمتی خدمات به شهروندان ارائه می‌دهیم. 


وی رد این طرح را ضد شفافیت دانست و گفت: شهروندان تهرانی حق دارند بدانند کارهایی که شهردای انجام می‌دهد چقدر پایشان حساب شده است. 


بر اساس این گزارش محمدرضا زارعلی مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران در ادامه جلسه گفت: در سال ۹۰ با تاکید آقای چمران این الزام در شورای سوم با کمک مدیران وقت مثل آقای امانی این طرح پیاده شد و برای سازمان‌ها و شرکت‌ها از سال گذشته در حال پیاده‌سازی آن هستیم. 


وی افزود: ۳ هزار نوع فعالیت و ۳۲۸ نوع خدمات شناسایی شده‌اند و برای پیاده‌سازی نهایی برای اینکه بتوانیم علاوه بر عددی که در بودجه می‌نویسیم بودجه بریزیم، اما این کار ۲ سال و نیم زمان می‌برد. 


به گفته وی این فعالیت در ذیل مدیرکل مالی و اموال شهرداری تهران از سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده است. 


چمران خواست عنوان این طرح عوض شود به پیگیری طرح الزام راه اندازی تغییرکند. 


سپس محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر گفت: اگر شورا قصد نظارت دارد در حال حاضر نیز ابزار نظارت داریم و نیازی به این طرح نیست. 


وی افزود: ما از نظر بحث تشکیلاتی گفتیم این طرح رد می‌شود. 


مهدی اقراریان رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز بیان کرد: اگر کلیت این طرح را رد کنیم، برای ما و شهر هزینه خواهد داشت. پیشنهاد بنده برگشت طرح و ارائه نظرات اصلاحی همه کمیسیون‌ها است. 


سپس حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: آنچه می‌خواهیم به رد آن رأی دهیم، رأی به موازی کاری است لذا پیشنهاد بنده نیز برگشت این طرح و بررسی آن است. 


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سپس مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: رد این طرح بازخورد منفی دارد. در زمینه کارهای عمرانی نیز در مناطق مختلف قیمت‌ها فرق می‌کند حتی قیمت کارگر نیز در نقاط مختلف فرق می‌کند. 


بر اساس این گزارش در نهایت با موافقت اعضای شورای شهر، طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.