بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

عزم جدی وزارت بهداشت در ساماندهی مؤسسات آموزشی

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی از عزم جدی وزارت بهداشت در ساماندهی و نظارت بر مؤسسات آموزشی فعال در حوزه سلامت خبر داد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از وبدا، جلیل کوهپایه زاده، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در یک گفتگوی رادیویی گفت: چند سالی است که وزارت بهداشت در قالب یک مرکز ملی مهارتی، اقدام به ساماندهی دوره‌های آموزشی کرده است. آموزش‌های کوتاه مدتی که منجر به أخذ مدرک تحصیلی نمی‌شوند و به متقاضیان در آخر دوره مدرک یا گواهینامه داده می‌شود. 


دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: مرکز ملی مهارتی  چند سالی است که فعال شده و  در حال پیشرفت و بهبود عملکرد است. لازم است در بازنگری جدید این حرکت بستری برای فراگیرتر شدن این مراکز فراهم شود.


کوهپایه زاده افزود: البته بخش مهم‌تر آن بخش نظارتی است، یعنی  ساماندهی نیز باید در کنار مجوزها و  استاندارد سازی مراکز  وجود داشته باشد. اما به دلیل این‌که این ساز و کار قبلا در معاونت آموزشی وزارت بهداشت به این صورت وجود نداشته  است؛ این بخش هنوز آن‌طور که باید پیشرفت پیدا نکرده است. 


 وی با اشاره به این‌که  بخشی از  اقدامات در حال انجام، ساماندهی مؤسسات  و بخش دیگر نظارت است که در این قسمت  هنوز نقص داریم، اظهار داشت:  در بسیاری موارد این مراکز علاوه بر ارائه آموزش های غیر مجاز مداخلات درمانی نیز دارند و میتوان در یک ساز و کار مناسب از توان نظارتی معاونت درمان هم بهره جست.


کوهپایه زاده در پاسخ به چرایی ضعف نظارت در وزارت بهداشت و این‌که طبق اعلام دفتر طب ایرانی و انجمن علمی طب سنتی ایران، اکثر مؤسسات معتبر مثل جهاد دانشگاهی و بسیاری از مراکز فنی و حرفه‌ای مجوز آموزش را ندارند اما اقدام به ارائه آموزش‌های درمانی می‌کنند، گفت: این مسأله درست است حتی برخی از مراکز فنی و حرفه‌ای هم صلاحیت لازم برای برگزاری این دوره‌ها را ندارند، اما به صرف این‌که یک مؤسسه آموزشی هستند، اقدام به برگزاری دوره‌های مرتبط با سلامت می‌کنند،  همکاران ما در معاونت آموزشی با این نقیصه آشنا شده اند و قطعاً در آینده نزدیک مسیر بهتری را برای نظارت و ساماندهی این آموزش‌ها که بسیاری از آن‌ها سلامت جامعه را به خطر می اندازند در پیش خواهیم گرفت.


دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: در این چند سال اقداماتی در خصوص نظارت و ساماندهی مؤسسات انجام شده اما  واقعیت این است که ما  در حال حاضر ساز و کار نظارتی در آموزش نداریم و درحال ساماندهی یک نقص تاریخی هستیم و تلاش هایی هم که تا به امروز در مرکز ملی مهارتی انجام شده پاسخی بود به همین مشکلات اما قطعا باید در این زمینه پیشرفت کنیم و تصمیم ما برای این کار بسیار جدی است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.