بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از اوین/ غریب‌آبادی: امکانات زندان‌های ما فراتر از دیگر کشورهاست

معاون امور بین ‎الملل و حقوق بشر قوه قضاییه در بازدید از بازداشتگاه اوین گفت: مدل زندانبانی ما انسانی است همانطور هم که امکانات رفاهی حاضر در زندان‌های ما فراتر از دیگر کشورها است. زندانی بطور مداوم مشمول رأفت است پس انتظار داریم او نیز همه مقررات زندان را رعایت کند.


به  گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‎ الملل و حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی از بازداشتگاه اوین بازدید کرد.


در این بازدید چندساعته، غریب‌آبادی با حضور در برخی اندرزگاه‌ها و بندهای بازداشتگاه اوین، در جریان امکانات جاری و شرایط قضایی، رفاهی و اسکان مددجویان نیز قرار گرفت.


دبیر ستاد حقوق بشر در بخشی از این سرکشی و گفتگو با مددجویان تأکید کرد: زندانیان پیش ما امانت هستند و باید خدمات لازم خصوصا آن چه خودشان می‌خواهند را طبق مقررات ارائه داد. حیف است با این همه خدمات قابل‌توجه در زندان‌ها، با ایجاد برخی حواشی نادرست بازهم متهم شویم.


بعید است دیگر کشورها خدمات زندانبانی ما را ارائه دهند


وی ادامه داد: امروز در زندان‌ها شاهد خدمت‌رسانی‌های مثبتی به مددجویان هستیم و برهمین اساس هم معتقدم باید اقداماتی که در حوزه ارائه خدمات به زندانیان صورت می‌گیرد را بطور مستمر منتشر کرد تا دیگران نیز متوجه این اقدامات مثبت شوند.


غریب‌آبادی یکی از برنامه‌های پیش روی ستاد حقوق بشر را برقراری تعاملات سازمان زندان‌ها با نهادهای متناظر بین‌المللی دانست و گفت: در دوره کرونا تجربیات و شیوه‌های مدرنی در حوزه زندانبانی رخ داده که لازم است مورد تبادل قرار گیرد؛ هرچند بعید است دیگر کشورها واقعا خدمات ارائه شده ما به مددجویان را ارائه دهند.


وی بر پیشگیری از اتفاقات ناگوار در زندان نیز تأکید داشت و افزود: مدل زندانبانی ما انسانی است همانطور هم که امکانات رفاهی حاضر در زندان‌ها را فراتر از دیگر کشورها می‌دانم. ضمن اینکه هیچ‌کس برخورد نامناسب با زندانی را برنمی‌تابد و نمی‌پذیریم که حقوق آنان مورد تضییع قرار گیرد.


زندانی مشمول رأفت مداوم است پس باید مقررات زندان را رعایت کند


معاون امور بین‎ الملل و حقوق بشر قوه قضاییه اضافه کرد: زندانی باید مقررات زندان را رعایت کند تا مشمول رأفت همیشگی باشد. قوانین را باید بطور شفاف به آنان اعلام کرد تا هم شاهد اصلاح رفتار و تخلفات آنان باشیم و هم بتوان با تخلفات آنان برخورد کرد.


وی یادآور شد: زندانی باید همه دستورالعمل‌ها را رعایت کند؛ این نقض حقوق بشر نیست بلکه عدم اجرای دستورالعمل‌ها نقض قوانین است. ما نیز مشکلات را رصد می‌کنیم و بنابر تشخیص به ریاست قوه قضائیه پیشنهاد می‌دهیم و درصدد ارتباط با ضابطین نیز برخواهیم آمد.


بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از اوین/ غریب‌آبادی: امکانات زندان‌های ما فراتر از دیگر کشورهاست


 


بخشنامه‌ جدید صادره در حوزه کرامت زندانیان بسیار مترقی است


غریب‌آبادی با اشاره به مسئولیت‌های ستاد حقوق بشر خاطرنشان ساخت: زندانی مطابق با آئین‌نامه سازمان زندان‌ها و نیز بخشنامه‌ جدید صادره در حوزه کرامت زندانیان که اتفاقا بسیار مترقی است، باید از حقوقش بطور کامل برخوردار باشد و وضعیت قضایی او نیز پیگیر شود. در این بخش‌ها ما هم وظیفه داریم که کوتاهی و اجحاف احتمالی را رصد کنیم.


گفتنی است در بازدید کاظم غریب‌آبادی از بازداشتگاه اوین، مهدی فراهانی معاون قضایی سازمان زندان‌ها، علی رستمی مدیرکل زندان‌های استان تهران، علی هاشمی سرپرست اوین به همراه مدیران و جمعی از قضات ناظر زندان حضور داشتند.


همچنین کاظم غریب‌آبادی علاوه بر بازدید و سرکشی از برخی بندها و ارزیابی امکانات و خدمات ارائه شده به زندانیان، در گفتگوهای رودررو با برخی مددجویان بر پیگیری پرونده آنان نیز تأکید کرد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.