بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

در شرایط فعلی، لازم است برخی مذاکرات، پنهانی انجام شود/ گفت‌وگوهای مستقیم مؤثرتر از مذاکرات واسطه‌ای است

استاد دانشگاه پنسیلوانیا تاکید کرد: در شرایط فعلی، لازم است برخی از مذاکرات، پنهانی انجام شود. امیدوار باشیم مذاکرات پنهانی عملگراتر و سازنده‌تر از لفاظی‌های عمومی باشد، در همین رابطه گفت‌وگوهای مستقیم مؤثرتر از مذاکرات غیرمستقیم است، اما احتمالاً در شرایط سیاسی کنونی، به جز به‌طور بسیار مخفیانه، انجام نخواهد شد.


راجرز اسمیت استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا است. وی در گفت‌وگو با سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و جلسات وین پرداخت.


سران ایران و آمریکا اجازه ندهند موضع‌گیری عمومی مانع از عمل‌گرایی خصوصی در مذاکرات شود


وی در ابتدا در مورد موانع احیای برجام گفت: پس از شکست خروج از افغانستان، دولت بایدن باید مراقب باشد که در سیاست‌های امنیت ملی ضعیف ظاهر نشود. در اروپا نیز تردیدهای زیادی در مورد قابل اعتماد بودن ایران و البته ادامه مخالفت شدید اسرائیل که سیاست داخلی ایالات متحده را شکل می‌دهد، وجود دارد. همه طرف‌ها، به‌ ویژه ایران و ایالات متحده، به لفاظی‌های سخت می‌پردازند، اما این لفاظی‌ها مانعی برای مذاکرات موفقیت‌آمیز ایجاد می‌کند. سران دو کشور نباید اجازه دهند موضع‌گیری عمومی مانع از عمل‌گرایی خصوصی در مذاکرات شود.


در شرایط فعلی، لازم است برخی از مذاکرات، پنهانی انجام شود 


امیدوار باشیم مذاکرات پنهانی عملگراتر و سازنده‌تر از لفاظی‌های عمومی باشد


وی در ادامه در مورد اظهارات خوش‌بینانه و بدبینانه در مورد مذاکرات وین گفت: مجموعه فشارهای سیاسی برای قوی جلوه دادن خود و «برنده» بودن در مذاکرات و عدم اعتماد واقعی طرف‌های مقابل، موانع بزرگی را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. در این شرایط لازم است که ارتباطات و جلسات واقعی مبهم نگه داشته شود تا مذاکرات عملی از چشم عموم پنهان شود  – اما حتی با انجام این کار، موفقیت دشوار خواهد بود. اروپا و آمریکا قبل از امضای یک توافقنامه تمدید شده مطالبات بیشتری دارند.


این استاد دانشگاه در مورد دستیابی به توافق موقت در وین گفت: احتمال این اتفاق کمتر از ۵۰ درصد به نظر می‌رسد. ما باید امیدوار باشیم که مذاکرات پنهانی عملگراتر و سازنده‌تر از لفاظی‌های عمومی مبنی بر سوءظن و موضع‌گیری‌های تند باشد.


علیرغم پیش‌بینی‌های مثبت در مورد مذاکرات وین، خطرات زیادی این مذاکرات را تهدید می‌کند


وی همچنین افزود: علیرغم پیش‌بینی‌های مثبت در مورد مذاکرات وین، خطرات زیادی این مذاکرات را تهدید می‌کند. اگر این روند طولانی شود و اگر دموکرات‌ها به طور غیرمنتظره در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی داشته باشند، دولت بایدن فضای سیاسی بیشتری برای پیوستن به یک توافق سودمند دوجانبه خواهد داشت. اما احتمالاً دموکرات‌ها خوب عمل نمی‌کنند و تیم بایدن احساس می‌کند که نمی‌تواند هیچ توافقی را که برای آمریکا یا اسرائیل بد به نظر می‌رسد، داشته باشد. 


گفت‌وگوهای مستقیم مؤثرتر از مذاکرات غیرمستقیم است


اسمیت در مورد اهمیت مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا گفت: گفت‌وگوهای مستقیم بهتر از مذاکرات واسطه‌ای است، اما احتمالاً در شرایط سیاسی کنونی، به جز به‌طور بسیار مخفیانه، انجام نخواهد شد.


وی در ادامه کاهش تعهدات برجامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: به طور انتزاعی، ایران می‌توانست تمام خواسته‌های غرب در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود را بپذیرد اما در واقع، این کار ممکن نبود.  اقدامات ایران قابل درک است اما سطح سوءظن و بی‌اعتمادی را افزایش داد.


اروپایی‌ها انگیزه‌ای قوی برای دستیابی به توافق با ایران دارند


این استاد دانشگاه هم‌چنین در پایان اشاره کرد: اکثر رهبران اروپایی کشورهای خود را در صورت دستیابی به یک توافق رضایت‌بخش و قابل اعتماد متقابل، به‌عنوان منافع اقتصادی و امنیتی ارزشمندی می‌بینند و هیچ‌یک نمی‌خواهند رنج مردم ایران را ببینند، هر چند با سران ایران مخالف باشند. آنها انگیزه‌های قوی برای دستیابی به توافق دارند، اما باز هم موانع بسیار جدی و اساسی برای این کار وجود دارد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.