بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

«علی‌خان اسماعیل‌اف» نخست‌وزیر قزاقستان شد

رئیس‌جمهوری قزاقستان، نخست‌وزیر جدید این کشور را منصوب کرد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان، «علی‌خان اسماعیل‌اف» که در پی ناآرامی‌های اخیر در این کشور به عنوان نخست‌وزیر موقت تعیین شده بود را به سمت رئیس‌ کابینه منصوب کرد.


توکایف هفته گذشته و در پی تشدید اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت را برکنار کرد.


رئیس‌جمهوری قزاقستان همچنین روز گذشته -دوشنبه- ادعا کرد که شبه‌نظامیان خارجی که از افغانستان و خاورمیانه همچنین دیگر کشورهای آسیای میانه وارد قزاقستان شده‌اند، در شورش‌های مرگبار اخیر مشارکت داشته‌اند.


 


وی پس از گفت‌وگو با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اعتراضات هفته گذشته در این کشور را اقدامی «تروریستی» توصیف کرده و گفت: «من شک ندارم که این یک حمله تروریستی است. اقدامی سازمان‌یافته و از قبل آماده شده علیه قزاقستان با مشارکت شبه‌نظامیان خارجی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان. ستیزه‌جویان خاورمیانه نیز در این حمله شرکت داشتند».


توکایف تخمین زد که حدود هزار و ۳۰۰ کسب و کار در جریان این شورش‌ها از جمله حمله به «۱۰۰ بانک و مرکز خرید» آسیب دیده باشند و افزود که در این مدت حدود ۵۰۰ خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شده‌اند.


 


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.