بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

"صدور دستی عوارض" یکی از گلوگاه‌های فساد در شهرداری/ درخواست از رسانه‌های اصلاح‌طلب برای گزارش تخلفات

رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: بخش‌های نظارتی شهرداری، صدور دستی عوارض را به عنوان یکی از گلوگاه‌های فساد شناسایی کرده‌اند.


«مهدی اقراریان» رئیس کمیسون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به سوالی درباره صدور دستی عوارض در مناطق شهرداری به رغم الزام شهرداری در سیستمی کردن این فرایند و عدم ورود جدی حوزه حقوقی و نظارت شورا به این حوزه اظهار کرد: یک بحث کلی در این زمینه وجود دارد و خواهش می‌کنم رسانه‌ها فارغ از جهت گیری سیاسی ببینند چه مساله‌ای می‌تواند در کاهش فساد در شهرداری موثر باشد و چه مساله‌ای مطالبه مردم است. 


او ادامه داد: این را به عنوان مبنا قرار دهیم و نگرش‌های سیاسی و جریانی را در برابر مطالبات مردم در اولویت بعدی قرار دهیم. از رسانه‌ها دعوت می‌کنم هرجا مصوبه‌ای وجود دارد و احساس می‌کنند حقی از مردم ضایع می‌شود آن را به کمیسیون حقوقی و نظارت شورا اعلام کنند. 


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران افزود: این آمادگی در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا وجود دارد که این امکان را به صورت ویژه برای رسانه ها، به ویژه رسانه‌های اصلاح طلب ایجاد کند که موارد را گزارش دهند و بررسی شود. رسانه‌های اصلاح طلب منتقد شورا هستند و ما این امکان را برای منتقدین خود فراهم می‌کنیم و اگر احساس می‌کنند مردم در جایی حقی دارند آن را به کمیسیون نظارت اعلام کنند. 


اقراریان در واکنش به اینکه اعضای کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر در برخورد با گلوگاه‌های فساد در حوزه شهرسازی چه برنامه‌ای دارند؟ اظهار کرد: موضوع مورد اشاره، مربوط به کمیسیون معماری و شهرسازی است و ما مواردی را که از کمیسیون‌های مربوطه اعلام می‌کنند را پیگیری می‌کنیم. این موضوع نیز در دستور کار است. 


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به زمان تصویب مصوبه شورای شهر و زمان در نظر گرفته شده برای شهرداری در اجرای مصوبه حدود و اختیارات شوراهای معماری مناطق گفت: چرا شورای پنجم آن را عملی نکرده است؟ ما کلی مصوبه از شورای پنجم داریم که هیچکدام از آن‌ها را اجرائی نکرده اند. مصوباتی که در مدت زمان طولانی در شورای پنجم به تصویب رسیده و تدوین آیین نامه اجرائی آن زمانبر بوده، احتمالا با مشکلی مواجه بوده است. باید این مشکل را برطرف کنیم. 


اقراریان افزود: وضعیت تحویل شهر نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. شورای چهارم و پنجم شهر را در وضعیتی تحویل داده اند، چرا رسانه‌ها بررسی نمی‌کنند که امروز شهر در چه وضعیتی تحویل داده شده است. 


او در واکنش به اینکه شورای شهر ششم در اولین مصوبات خود تعیین سند تحویل و تحول شهر را به تصویب رساند و شهرداری باید آن را به شما ارائه می‌کرد، اظهار کرد: شهرداری سند تحویل و تحول را به هیات رئیسه داده و در دستور کار قرار گرفته است. 


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا مصوباتی که اجرائی نشده‌اند در این مدت احصا و بررسی شده‌اند؟ گفت: بله احصا شده است. مصوبات اجرا نشده در ادوار مختلف زیاد است و شهرداری معتقد است برخی از این مصوبات قابلیت اجرائی ندارد. 


اقراریان ادامه داد: برای این موارد به شهرداری فرصت دادیم که آن‌ها را برای اصلاح به شورا بیاورد. اما علاوه بر این موضوع فرصتی را برای رسانه‌ها ایجاد می‌کنیم که موارد را به کمیسیون نظارت و حقوقی اعلام و روی این موارد با شهرداری مکاتبه انجام می‌دهیم. 


او در واکنش به اینکه نظارت شورای شهر در زمینه صدور دستی عوارض شهرسازی چه می‌شود؟ اظهار کرد: این یکی از موضوعاتی است که با معاون معماری و شهرسازی در زمینه صدور دستی عوارض شهرسازی داریم و باید این مساله را دنبال کنیم تا به نتیجه برسد. یکی از کارهایی که در کمیسیون نظارت و حقوقی انجام شده چند جلسه با بخش‌های نظارتی شهرداری ناظر بر این مساله برگزار کردیم و این مساله را به عنوان یکی از گلوگاه‌های فساد در شهرداری شناسایی کردند و در حال پیگیری آن هستند، اما این نیازمند اصلاح سیستم است.


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر در پاسخ به اینکه از سوی شهرداری مقاومتی در این زمینه وجود دارد؟ گفت: مقاومتی وجود ندارد و به نظرم فراهم کردن زیرساخت‌ها زمانبر است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.