بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

بعید می‌دانم در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت بنزین داشته باشیم/ با سازوکار فعلی بودجه حذف ارز ترجیحی موجب فشار مضاعف بر مردم می‌شود

نماینده مردم نوشهر در مجلس، گفت: ما در صورتی می‌توانیم بگوییم که با حذف این یارانه‌ها به مردم فشار وارد نخواهد شد که مردم حس نکنند ارز حذف شده است، آیا الان در داروخانه‌ها، نهاده‌های دامی و در قیمت مرغ و تخم‌مرغ مردم حس نکردند که ارز حذف شده است؟


محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، درخصوص نظر دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، گفت: من با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور جدی مخالفم چون فکر می‌کنم آسیب‌دیدگان اصلی این سیاست که به دنبال ضعف نظارت دولت و مجلس دارد اتفاق می‌افتد، مردم هستند و هزینه‌‌ها و پیامدهای آن را نیز مردم باید تحمل کنند.


وی ادامه داد: ما در صورتی می‌توانیم بگوییم که با حذف این یارانه‌ها به مردم فشار وارد نخواهد شد که مردم حس نکنند ارز حذف شده است، آیا الان در داروخانه‌ها، نهاده‌های دامی و در قیمت مرغ و تخم‌مرغ مردم حس نکردند که ارز حذف شده است؟ 


بندپی درباره راهکار اجرای این طرح، تصریح کرد: اگر دولت سازوکاری را به کار بگیرد که در بخش دارو چه آن دسته از داروهایی که تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند و یا داروهایی که خارج از پوشش خدمات سازمان‌های بیمه‌گر ما به مردم ارائه می‌شود، تغییری نکند؛ می‌توانیم بگوییم که حذف این ارز پیشگیری از رانت بوده نه فشار به مردم. اما الان با سازوکاری که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است، قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی و داروها باعث فشار مجدد و مضاعف بر مردم خواهد شد.


سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در رابطه با طرح بنزینی دولت که در آن قرار است نحوه توزیع بنزین تغییر کند، اظهار داشت: تغییر شیوه توزیع بنزین در لایحه بودجه نیامده است، یک سیاست‌های را آقای وزیر اعلام کرده است که این هم باید در قالب لایحه به مجلس بیاید و تصویب شود. اما بعید می‌دانم در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت بنزین داشته باشیم؛ چراکه هرگونه تغییر در قیمت بنزین، کلا در قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند بر قیمت‌های دیگر تاثیر بگذارد و این تاثیر غیرقابل کنترل خواهد بود.


بندپی در پاسخ به اینکه «در صورت عدم تغییر قیمت، تنها مبنای توزیع بنزین تغییر کند، آیا می‌تواند مورد موافقت مجلس قرار گیرد؟»، بیان کرد: اگر قیمت افزایش پیدا نکند و نحوه توزیع به‌جای وسیله نقلیه، به هر کد ملی یا هر فرد اختصاص پیدا کند، خب این می‌شود عدالت. آن چیزی که ما الان به دنبال آن هستیم این است که یارانه‌ها به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شود.


وی اضافه کرد: اگر قرار است برای سوخت یا منحصراً بنزین یارانه بدهند، از سهم منِ شهروندی که اتومبیل ندارم به کسانی که اتوموبیل دارند، ندهند؛ سهم من را باید برای خود من یک جایی ببینند، اگر من توان خرید اتوموبیل ندارم یا علاقه به داشتن خودروی شخصی ندارم، یارانه من باید در جای خودش حفظ شود. فلسفه ایجاد همه دولت‌ها و ماموریت آن‌ها عدالت است، عدالت در طبقات مختلف جامعه، متاسفانه شما می‌بینید خیلی وقت‌ها در خیلی از پدیده‌ها این مساله را مشاهده نمی‌کنیم.


نماینده مردم نوشهر و چالوس ابراز داشت: اگر دولت و وزیر محترم بتوانند سازوکاری را اتخاذ کنند که افراد به یک میزان از سرانه ملی خودشان بهره‌مند شوند، فکر می‌کنم قابل دفاع خواهد بود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.