بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

احتمال وقوع پیک کرونا در دو تا سه هفته آینده

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده در حدود ۵۰۰ مبتلا به اومیکرون شناسایی شده است و حدود ۲۷ درصد کل تست‌های انجام شده در هفته گذشته مربوط به اومیکرون بود که این میزان افزایش نشان می‌دهد در چند هفته آینده می‌توانیم به پیک کرونا برسیم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، «حمیدرضا جماعتی» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه جلسه این کمیته در جمع خبرنگاران گفت: باتوجه به اینکه درحال حاضر حدود ۹ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده اند، نیاز است چیزی در حدود چهل تا پنجاه میلیون نفر دوز سوم را بزنند.


او افزود: از طرفی تاکید بر انجام واکسیناسیون دوز دوم در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در این جلسه صورت گرفت. باتوجه به اینکه شیوع امیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است، واکسیناسیون دوز دوم آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.


جماعتی گفت: به علاوه تاکید بر لزوم واکسیناسیون در سنین پنج تا ۱۱ سال بود. دوباره بحث در کمیته علمی انجام شد و لزوم انجام واکسیناسیون در کودکان پنج تا یازده سال به چند دلیل تشریح شد. در چندین کشور واکسیناسیون این سنین را انجام داده اند. براساس مطالعات انجام شده کارایی و عوارض پایین واکسیناسیون در این سنین مشخص است.


جماعتی گفت: باتوجه به اینکه حدود ده درصد جامعه ما در سن ۵ تا ۱۱ سال است، واکسیناسیون در این سنین می‌تواند جلوی پیک و چرخش ویروس در جامعه را بگیرد. باتوجه به اینکه مساله بازگشایی مدارس مطرح است، بنابراین انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هایی است که حتما باید انجام شود. اگر مدارس باز باشد و کودکان واکسینه نباشد، اومیکرون می تواند موجب افزایش بیماری در اطفال شود.


او افزود: مطالعاتی که در کشورهای دیگر هم انجام شده نشان داده است که در اطفال حدود سی درصد به دلیل اومیکرون گرفتار شده‌اند و یک سوم این کودکان بستری شده اند. باتوجه به محدودیت تخت‌های آی سی یو کودکان، اگر مدارس باز شوند و واکسیناسیون انجام نشود و این کودکان گرفتار شوند و نیاز به آی سی یو باشد، می تواند موجب ایجاد یک بحران شود.


دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: محدودیت واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال مورد تاکید کمیته علمی قرار گرفت. باتوجه به اینکه اومیکرون در کشور ما شیوع پیدا می‌کند و تا دو یا سه هفته آینده به پیک می‌رسد، کمیته علمی این نظر را دارد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حتما به تعویق بیافتد تا در دو یا سه هفته آینده مشخص شود در کجای کار هستیم.


جماعتی گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده در حدود ۵۰۰ مبتلا به اومیکرون شناسایی شده است و حدود ۲۷ درصد کل تست‌های انجام شده در هفته گذشته مربوط به اومیکرون بود که این میزان افزایش نشان می‌دهد در چند هفته آینده می‌توانیم به پیک کرونا برسیم.


او افزود: از مواردی کمیته بر آن تاکید داشت این است که حتما واکسن آنفولانزا در افراد پرخطر تزریق شود، زیرا برخی افراد که در بیمارستان‌ها بستری شدند و به عنوان اومیکرون درنظر گرفته شدند، به آنفولانزا مبتلا بودند، بنابراین لزوم واکسیناسیون آنفولانزا هم مورد تاکید کمیته علمی قرار گرفت.


دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف نظری میان کمیته علمی و ستاد ملی کرونا وجود دارد، گفت: کمیته علمی از نظر علمی پیشنهاد می‌دهد و ستاد کرونا براساس پیشنهادات ما و مسائل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی جامعه تصمیم می‌گیرد.


جماعتی در ارتباط با خطر بازگشایی ورزشگاه‌ها گفت: باتوجه به احتمال پیک در دو یا سه هفته آینده، بازگشایی دانشگاه ها، مدارس، سینماها، ورزشگاه‌ها مورد پیشنهاد کمیته علمی نیست. باتوجه به پیش بینی‌ها با پیک کرونا و افزایش تعداد بستری مواجه باشیم. معمولا پیک از افراد کم خطر شروع می‌شود و پس از آن گردش پیک باعث می‌شود یک دفعه در افرادی که ریسک و سن بالاتری دارند یا سنین پایین‌تر تعداد بستری‌ها افزایش پیدا کند. بنابراین باید بسیار با احتیاط عمل کنیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.