بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

واکسن به اندازه کافی در کشور موجود است/ فرصت طلایی برای واکسیناسیون دز سوم در کشور فراهم است

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: کشورهایی که دو دز را زده بودند، دز سوم را عموما با تاخیر زدند. اما ما این شانس را داریم که فاصله دز سوممان با دز دوم بسیار کم است و اگر به موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای ما وجود دارد.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، «علیرضا بیگلری»، رییس انستیتو پاستور ایران گفت: این اصل پذیرفته شده است که بعد از تزریق دو دز، دز سوم تکمیل کننده است، ابتلا به بیماری را کاهش میدهد و اگر ابتلایی صورت گرفت، مسلما عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود.


او افزود: به همین خاطر در درجه اول توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن بوستر یا دز سوم را تزریق کنند. اما در مورد اینکه آیا واکسن به اندازه کافی برای دز سوم و تزریق به کودکان وجود دارد، جواب مثبت است. هم واکسن های وارداتی و هم تولید داخل در کشور وجود دارد. فارغ از اینکه چه نوع واکسنی را تولید و مصرف می‌کنیم، نتیجه کلی که دنیا به آن رسیده است، این است که تزریق سه دز از هر واکسنی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و شدت بیماری داشته باشد.


بیگلری گفت: کشورهایی که دو دز را زده بودند، دز سوم را عموما با تاخیر زدند. اما ما این شانس را داریم که فاصله دز سوممان با دز دوم بسیار کم است و اگر به موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای ما وجود دارد. عمدتا کشورهایی که بعد از تزریق سه دز وارد پیک شدند، خودشان اعلام می‌کردند که اشتباه این بود که تصور می شد با دو دز کار تمام است. اما در کشور ما که هنوز فرصت هست، باید از آن استفاده کنیم و دز سوم را با پوشش بالا برای جمعیت کشورمان در گروه های سنی توصیه شده وزارت بهداشت فراهم کنیم.


او افزود: در کشور ما تزریق واکسن کودکان برای سنین دوازده تا 18 سال خوشبختانه در حال انجام است اما پاستوکووک می تواند با تایید سازمان غذا و دارو در دو تا 18 سال هم مصرف شود. فقط فرقش این است که در بزرگسالان سه دز و در کودکان به دو دز اکتفا می‌شود تا مطالعات آتی نشان دهد کودکان به دز سوم نیاز دارند یا خیر. واکسن سینوفارم نیز مجوز مصرف در کودکان را دارد. اگر برای کودکان این سنین همین امروز بخواهیم تصمیم بگیریم، واکسن به اندازه کافی در کشور موجود است.


بیگلری گفت: تجربه و تحلیل آمارها نشان می‌دهد که هرچه قدر پیک های متعدد رخ دهد، درگیری گروه سنی زیر 18 سال هم بیشتر می‌شود. در صورت ابتلا کودکان، امکانات و تجهیزات باید مهیا شود، زیرا باتوجه به محدودیت امکانات بستری در این سنین، شرط احتیاط و عقل این است که نسبت به واکسیناسیون کودکان هم اقدام کنیم، زیرا کووید 19 نشان داده است که رفتار این ویروس به قابل پیش بینی نیست.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.