بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

مجلس انقلابی اصلاحات بودجه را برای افزایش قدرت دولت انقلابی انجام می‌دهد

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه با تصویب کلیات لایحه بودجه، اقتدار مجلس خدشه‌دار نمی‌شود، گفت: رأی نمایندگان به کلیات لایحه اقتدار مجلس را به این شرط حفظ می‌کند که دولت نیز به اصلاحات جزئیات توجه و با ما همکاری کند تا بودجه‌ای قدرتمند به تصویب برسد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در تبیین موارد ذکر شده در این لایحه که شامل ۳ بخش است، گفت: بخش اول ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم ۲۹۱ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه ، فروش شرکت‌ها و ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است.


نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به هزینه‌های لایحه عنوان کرد: ۹۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری، غیرجاری و اجتناب‌ناپذیر و ۱۵۵ هزار میلیارد تومان نیز اوراق بهادار و ۲۵۱ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمومی است که از این رو اعداد بسیار شفاف و روشن است.


وی در ادامه با بیان اینکه مخالفان و موافقان دلایل خود را به درستی بیان کردند، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه نیز به همین منوال بود و نمایندگان موافق این نظر را داشتند که کلیات به تصویب برسد و اصلاحات در جزئیات انجام شود و همچنین نمایندگان مخالف بر این عقیده بودند که دولت باید قول همراهی دهد تا اصلاحات انجام شود.


رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱در ادامه با بیان اینکه خط قرمز مجلس شورای اسلامی مردم هستند، یادآور شد: کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه غیرعلنی با دولت با تمامی نمایندگان تصمیم‌گیری می‌کند و مردم باید بدانند منافع آنها دیده می‌شود لذا تصمیم ما چه مثبت و چه منفی می‌تواند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات دولت را کاهش یا افزایش دهد.


حاجی بابایی در ادامه با تأکید بر اینکه مخالفان در واقع مخالف این لایحه نیستند بلکه می‌خواهند از کیفیت اجرای آن از سوی دولت اطمینان حاصل کنند، اظهار داشت: ما می خواهیم مردم در دورترین نقاط به ضروریات خود دست پیدا کنند و ۱۷۲ هزار میلیارد تومان کفاف سختی را نمی دهد لذا باید با دولت همفکری شود که در این خصوص به آنها نامه زدیم و قبول کردند تا تمام پروژه‌های گذشته ادامه یابد.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه تجمیع ردیف‌های بودجه نباید موجب تضعیف حقوق مناطق شود، یادآور شد: مجلس هر تصمیمی بگیرد کمیسیون تلفیق می‌پذیرد و ما نماینده کل نمایندگان مجلس هستیم و اگر امروز کلیات رد شود باید ۱۰ روز دیگر مجدداً آن را بررسی کنیم. برخی نمایندگان معتقدند دولت باید لایحه را اصلاح کند اما دولت می‌گوید نهایت کار همین است از این رو باید با دولت همکاری کنیم چرا که فضای عمومی جامعه، وحدت دولت و مجلس را می‌طلبد.


وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان باید برای حفظ امنیت اجتماعی تصمیم‌گیری می‌کنند، اذعان داشت: شاید برخی نمایندگان از لحاظ کارشناسی نظر منفی درباره لایحه بودجه داشته باشند اما برای مصلحت نظام به آن نظر مثبت خواهند داد و همه باید بدانند برای حفظ اقتدار و جایگاه مجلس، اصلاحات بودجه را در بررسی جزئیات صورت می‌دهیم.


رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ همچنین با بیان اینکه دولت قصد دارد رشد ۸ درصدی را رقم بزند، اظهار داشت: برای تحقق ۴.۵ درصد آن از طریق سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کرده است که البته تحقق تمام این میزان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست اما ما کمک می کنیم تا درصدی از آن محقق شود.


حاجی بابایی افزود: محرومیت زدایی مسئله مهمی است و دولت گفته است می تواند یک میلیون شغل ایجاد کند که جای خرسندی دارد. دولت انقلابی است و مجلس انقلابی، اصلاحات بودجه را برای قدرت دولت انقلابی انجام می‌دهد.


رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در پایان با تأکید بر اینکه رأی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اقتدار مجلس را حفظ می‌کند، خاطر نشان کرد: این موضوع به این شرط صورت می‌گیرد که دولت نیز به اصلاحات توجه کرده و با مجلس همکاری کند تا بودجه‌ای قدرتمند به تصویب برسد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.