بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

از نظر ذخایر واکسن هیچ مشکلی نداریم/ اثرگذاری واکسن‌های داخلی همانند آسترازنکاست

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: الان حتی از خارج از کشور هم به ما با قیمت بسیار مناسب برای خرید واکسن پیشنهاد داده‌اند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا اصلا این را اجازه نداده است، به این دلیل که تولیدات داخلی مهم است و حمایت از این عزیزان که زحمت کشیده‌اند، برایشان اهمیت دارد.


«کمال حیدری»، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه از واکسن‌های داخلی به اندازه کافی موجود است، گفت: کسانی که برکت و پاستور و حتی سینوفارم زده‌اند و تزریق نوبت سومشان فرا رسیده است، مشکلی برای تامین واکسن وجود ندارد و از نظر ذخایر واکسن تامین هستیم.


او درپاسخ به این سوال که آیا از شرکت‌های واکسن‌سازی داخلی خواسته شده است که برای جلب اعتماد بیشتر مردم مقالات مربوط به فازهای مطالعاتی واکسن‌ها را در ژورنال‌های معتبر چاپ کنند، گفت: شرکت‌های واکسن ساز مقالاتشان را به نشریات بین المللی ارائه کرده اند. این مساله برایشان مهم است و یکی از نکاتی که مهم است، گرفتن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای امکان مسافرت افرادی است که این واکسن را تزریق کرده اند، برهمین اساس برای انتشار مقالاتشان اقدام کرده‌اند تا زحماتشان را به اثبات برسانند. الحمدلله از نظر کیفیت هم بسیار خوب هستند. به هرحال منتظر نتایج چاپ این مقالات هستند تا بتوانند یک قدم به جلو بردارند. 


حیدری درارتباط با گلایه های برخی از سازندگان واکسن های داخلی گفت: پیش‌پرداخت این واکسن‌ها پرداخت شده است. این شرکت‌ها کل مبلغ را می‌خواهند که مقداری به تاخیر افتاده است و با آن‌ها نیز جلسه گذاشته شده است و خودشان هم در جریان هستند و هیچ مشکلی از این بابت ندارند. 


او در ادامه گفت: گاهی در فاز اجرایی مسائلی پیش می‌آید، برای مثال پول را الان می‌خواهند و باید کارهای اداری‌اش انجام شود که طول می‌کشد. هیچ مشکلی نیست و اگر مقداری تاخیر ایجاد می‌شود این تاخیر طبیعی است و به خاطر مسائل اداری است که قبلا پیش بینی نشده بوده و الان پیش بینی شده است و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد.


حیدری در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های داخلی به اندازه واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا می‌توانند تاثیرگذار باشند، گفت: واکسن‌های داخلی بسیار خوب جواب داده‌اند و این واکسن‌ها دقیقا کار آسترازنکا را انجام می‌دهند. مساله واکسن در دنیا سیاسی است و حتی واکسن سینوفارم را هم یکسری از کشورها نپذیرفته اند، درحالی که درحدود یک و نیم میلیارد از جمعیت دنیا این واکسن را تزریق کرده اند. 


او درارتباط با میزان استقبال از واکسیناسیون دوز سوم از سوی مردم گفت: ما مراجعات بیشتر از این را انتظار داشتیم و داریم تا مردم از فرصت استفاده کنند. تعداد مراکز واکسیناسیون حدودا دو برابر شده است  و دسترسی و تعداد پایگاه‌ها را بیشتر کرده ایم.


حیدری گفت: اما مراجعات برای دریافت دز سوم از میزانی که مدنظرمان بود کمتر است و مردم مقداری کمتر نسبت به زدن نوبت سوم حساس هستند. درحالی که الان براثر گذشت زمان سطح ایمنی پایین آمده است و برای مقابله با اومیکرون بهترین حالت زدن واکسن است، البته با رعایت پروتکل‌ها که تاثیر آن‌ حتی از واکسن هم بیشتر است. امیدواریم با مراجعه مردم برای دریافت دز سوم کمترین آسیب را داشته باشیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.