بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

روسیه برای پیشرفت در هند به بندر چابهار نیاز دارد/ مردم باید سند ٢۵ ساله ایران و روس‌ها را بپذیرند

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه اظهار داشت: معتقدیم باید این سند در اختیار متخصصان قرار بگیرد و نباید یک سند دولتی بین دو کشور تنظیم شود و این یک سند عملیاتی است که مردم باید قرارداد ٢۵ ساله با روسیه را بپذیرند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، امیر محمودزاده در نشست خبری امروز به مناسبت سفر رییس جمهوری به روسیه اظهار داشت:  این انجمن با تایید وزارت امور خارجه به ثبت رسیده و یکی از اهداف ما در این انجمن تغییر نگاه مردم دو کشور به یکدیگر است.


وی با بیان اینکه در کشورمان در روابط با روسیه با چهار چالش توهم، جهل، رانت و تضاد منافع مواجه هستیم، ادامه داد: عده‌ای به دنبال تخریب روابط این دو کشور هستند و برخی از دولتمردان با این چالش‌های گفته شده در روابط با روسیه مواجه هستند.


مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه روس‌ها رفیق استراتژیک ایران بوده ادامه داد: هر چند در حوزه‌هایی مانند انرژی ایران و روسیه رقیب هم هستند اما در برخی از حوزه‌ها هم دو کشور رفیق استراتژیک هم بوده‌اند.


محمودزاده تاکید کرد: نیاز ایران به روسیه یکطرفه نیست و به همان اندازه که ایران به روسیه نیاز دارد روسیه هم به ایران نیازمند است.


وی با بیان اینکه یکی از ماموریت های روسیه در سند سیاست خارجی پیشرفت در هند است، گفت: به طور قطع روسیه برای رسیدن به هند به بندر چابهار ایران نیاز دارد. امروز کریدور چابهار- رشت- انزلی- آستارا و مسکو یک کریدور مهم در دنیا محسوب می‌شود و اتفاقات مهمی در کریدور شمال به جنوب رخ خواهد داد که حق ترانزیت آن را برای ایران می‌تواند درآمد قابل توجهی باشد.


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته از بندر چابهار غفلت کردیم، افزود: رهبری از چند سال قبل از سواحل مکران به عنوان بهشت گمشده یاد کردند و اساسا می توان با ظرفیت های سواحل مکران چند ایران را اداره کرد و ما نیاز به تمدن سازی دریایی داریم‌.


مدیرعامل انجمن ایران و روسیه در پاسخ به سوال سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره مطالعات انجام شده در حوزه قرارداد ٢۵ ساله ایران و روسیه گفت: انجمن از جزییات این سند اطلاعی ندارد و جزییات در اختیار ما قرار داده نشده است اما آنچه روسیه اعلام کرده سند قدیمی فرهنگی بین دو کشور احیا خواهد شد.


وی افزود: معتقدیم باید این سند در اختیار متخصصان قرار بگیرد و نباید یک سند دولتی بین دو کشور تنظیم شود و این یک سند عملیاتی است که مردم باید قرارداد ٢۵ ساله با روسیه را بپذیرند.


محمودزاده درباره بازگشت فلفل دلمه ایران از روسیه اظهار داشت: روسیه ۶ ماه پیش نامه و سیگنالی در رابطه با این محصول کشاورزی به ایران اعلام کرد باید دید چه کسی این نامه را نادیده گرفت و آن را در کشوی میز خود گذاشت.


وی با اشاره به سفر رییس جمهوری به روسیه در آینده نزدیک اظهار داشت: معتقدم سفر رییس جمهوری به روسیه که با دعوت پوتین انجام می‌شود می‌تواند برای منطقه سرنوشت ساز باشد و این یک اتفاق بسیار مهم برای کشور است.


محمودزاده با بیان اینکه رابطه ایران و روسیه در یک چهارراه استراتژیک به هم گره خورده است ادامه داد: گمان نکنید که تنها ایران به روسیه نیاز دارد و در تمام حوزه‌ها نفع همکاری دو کشور دو سویه است.


وی با تاکید بر اینکه یکی از مباحث مورد مذاکره رییس جمهوری ایران و روسیه در سفر چند روز آینده مربوط به برجام است گفت: مذاکرات برجام باید با کمک روسیه و چین شکل بگیرد و نباید فراموش کنیم که ایران قدرت بزرگ منطقه است و هر کشوری که بخواهد در حوزه انرژی و ترانزیت فعالیتی داشته با شد به ایران نیازمند است.


محمودزاده درباره پیشنهادات انجمن در تقویت روابط ایران و روسیه گفت: پیشنهادات خود را در چهار محور ارایه داده‌ایم اول اینکه سوئیفت ایران و روسیه باید روبل پایه باشد و ما به یک بانک مشترک ایران و روسیه در هر دو کشور نیاز داریم.


وی ادامه داد: محور دیگر بحث توسعه گردشگری در حوزه دریای خزر است و باید از این ظریفیت‌های مغفول مانده در دریای خزر بین دو کشور استفاده کنیم. همچنین محور بسیار مهم در روابط ایران و روسیه اقتصاد مرزی است که متاسفانه ایران در بحث اقتصاد مرزی با 15 کشور همسایه غفلت داشته است.


محمودزاده با اشاره به محور چهارم پیشنهادات این انجمن اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات بین ایران و روسیه استفاده از کریدور شمال – جنوب است و می‌دانیم که در آینده تمام اتفاقات خوب در این کریدور رخ خواهد داد هر چند که در روسیه سازمان کریدورها فعال است اما ما در ایران در بحث کریدورها با خلأهایی مواجه هستیم و این حوزه به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد در ایران متولی ندارد.


وی با اشاره به آموزش زبان روسی در ایران به علاقمندان گفت:‌ تاکنون توانسته‌ایم 1500 نفر را به زبان روسی آموزش بدهیم و معتقدیم زبان روسی برای ایران یک ابزار توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.