بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

غرب باید در برابر روسیه در قزاقستان بایستد

رهبر مخالفان قزاقستان در جریان مصاحبه‌ای از غرب خواست تا در بحران کنونی این کشور دخالت کند.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از رویترز، رهبر مخالفان قزاقستان در جریان مصاحبه‌ای از غرب خواست تا در بحران کنونی این کشور دخالت کند. 


وزیر پیشین دولت قزاقستان که اکنون رهبری مخالفان دولت این کشور را به عهده دارد در گفت‌وگو با رویترز گفت: «غرب، باید قزاقستان را از مدار مسکو خارج کند در غیر این صورت رئیس‌جمهور روسیه ‌ولادیمیر پوتین‌ ساختاری شبیه به اتحاد جماهیر شوروی را در آسیای مرکزی به اجرا می‌گذارد.» 


اعتراضاتی که در واکنش به افزایش قیمت سوخت آغاز شد به جنبشی گسترده علیه «نورسلطان نظربایف» تبدیل شد. نظربایف کسی بود که پس از چند دهه در سال ۲۰۱۹ از ریاست‌جمهوری قزاقستان کناره‌گیری کرد، اما به عنوان قدرتمندترین فرد در این کشور به ایفای نقش پرداخت. 


«قاسم جومارت توقایف» رئیس‌جمهوری کنونی قزاقستان که توسط نظربایف به عنوان جانشین انتخاب شده است، برای کنترل ناآرامی‌ها از روسیه تقاضای کمک کرده است. 


«مختار آبلیازوف» بانکدار سابق و وزیر دولت که اکنون رهبری جنبش مخالفان دولت به نام «انتخاب دموکراتیک قزاقستان» را به عهده دارد گفت:‌ «غرب نیاز دارد در این نزاع دخالت کند در غیر این صورت قزاقستان به بلاروسی دیگر تبدیل خواهد شد.»


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.