بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

روش رتبه بندی سایت در گوگل ، با ایده پویا همراه باشیم

هدف گوگل از رتبه‌بندی سایت‌ها جلب رضایت کاربران این موتور جستجو است. گوگل برای اطمینان از رضایت‌بخش بودن تجربه کاربران دو معیار کلیدی مرتبط بودن محتوای صفحه با نیت جستجوی آنها، و اعتبار و ارزشمندی محتوا را از طریق سیگنال‌ها و الگوریتم‌های مختلف بررسی می‌کند.


 این الگوریتم‌ها در گذشته به‌راحتی قابل دستکاری بودند و کافی بود یک صفحه وب پر از کلمات کلیدی شود و بک‌لینک‌هایی برای آن ساخته شود تا به سرعت در رتبه‌های بالای گوگل فهرست شود. اما در حال حاضر بیشتر از 200 سیگنال و معیار توسط هوش مصنوعی گوگل بررسی می‌شود تا اعتبار و ارزشمندی یک صفحه وب تائید شود.شرکت طراحی سایت ایده پویا


در یک تحقیق Ahrefs روی 10 رتبه اول گوگل معلوم شده که میانگین مدت زمان فعالیت سایت‌هایی که در این رتبه‌ها قرار می‌گیرند بالای 2 سال است. همین تحقیق نشان می‌دهد فقط 5% از وبسایت‌هایی که در رتبه‌های بالای گوگل قرار می‌گیرند کمتر از 1 سال فعالیت داشته‌اند. به این ترتیب هر چه یک وبسایت مدت زمان فعالیت بیشتری داشته باشد و محتوای مرتبط با موضوعات فعالیت خود را از جنبه‌های گوناگون پوشش بدهد، گوگل برای آن اعتبار بیشتری قائل می‌شود.


مدت زمان مورد نیاز برای بهبود رتبه بندی سایت در گوگل


برای اینکه گوگل و موتورهای جستجو رتبه بندی یک سایت را بهبود بدهند معمولا یک وقفه 10 تا 20 هفته‌ای وجود دارد. برای همین اولین نشانه‌های موفقیت فعالیت‌ها و کمپین‌های محتوایی 3 تا 5 ماه بعد از شروع آنها ظاهر می‌شود. این مدت برای بهبود رتبه کمپین‌های محتوایی سئو شده که رضایت کاربر را با پاسخ دادن به نیازهایش و پوشش دادن جنبه‌های گوناگون موضوعات جلب می‌کنند لازم است. اما به هر حال سیگنال‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند این زمان را تسریع کنند. یکی از این سیگنال‌ها وایرال شدن و دریافت بازدید میلیونی است که به گوگل نشان می‌دهد محتوای یک صفحه کاربرپسند و ارزشمند است.


استفاده از روش‌هایی که به «کلاه سیاه» معروف هستند، مثل پر کردن صفحه با کلمات کلیدی یا ساخت بک‌لینک‌های اتوماتیک و مواردی از این دست می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث بهبود رتبه بندی سایت در گوگل شود. اما همان‌طور که می‌دانید گوگل برای این قبیل فعالیت‌ها مجازات حذف شدن از موتور جستجو را در نظر می‌گیرد که باعث می‌شود تمام دستاوردهای سئو از بین بروند. برای همین استفاده از چنین راهکارهایی در نهایت نتیجه معکوس می‌دهد و بهتر است فعالیت‌های محتوایی سایت با رویکردهای گوگل هماهنگ شوند تا بهترین نتیجه در بلند مدت به دست بیاید.


 


راهکارهای ساده برای بهبود رتبه سایت در گوگل


فعالیت تولید محتوا و برگزاری کمپین‌های محتوایی تلاش‌های بازاریابی ارزشمندی هستند که پس از مدتی نتایج خود را نشان می‌دهند. در ادامه بعضی از راهکارهای ساده که منجر به بهبود رتبه سایت در گوگل می‌شوند معرفی می‌شود.


بهبود تجربه کاربری سایت


بر اساس تحقیقاتی که روی عوامل رتبه صورت گرفته است، 4 عامل بسیار مهم در گرفتن رتبه بالاتر گوگل شامل بازدید سایت، مدت زمان ماندن روی سایت، صفحاتی که در هر بازدید بررسی می‌شوند، و نرخ ریزش هستند. تمام این موارد مستقیما با تجربه‌ای که سایت برای کاربر طراحی می‌کند مرتبط هستند. با این حساب فرایند بهبود سایت بسیار ساده است: اگر سایتی داشته باشید که مرور آن راحت و لذت‌بخش باشد و اطلاعات ارزشمندی به کاربر بدهد، بازدید بیشتری گرفته و کاربران زمان بیشتری روی سایت صرف کرده و صفحه‌های دیگر را هم مرور می‌کنند. در نتیجه رتبه سایت در گوگل بهبود پیدا می‌کند.


تولید محتوای عالی مطابق اصول سئو


داشتن محتوای باکیفیت روی سایت یکی از راهکارهای ساده بهبود رتبه سایت در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. خود گوگل در مقاله‌ای در مورد تجربه صفحه‌ اعلام کرده داشتن محتوای مرتبط و ارزشمند در یک صفحه اهمیت بیشتری از تجربه صفحه در رتبه بندی سایت دارد. برای اطمینان از بهبود رتبه‌بندی بهتر است از بدون اشتباه بودن، داشتن کلمه کلیدی با چگالی مناسب، مناسب موبایل بودن و پاسخ دادن به نیازهای مشخص کاربران هدف در محتوای صفحه اطمینان حاصل شود.


بک‌ لینک‌های معتبر


بک‌ لینک‌ ها یا لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت داده می‌شوند یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود رتبه در گوگل محسوب می‌شوند. وقتی این لینک‌ها از سوی سایت‌های معتبر باشند، اعتبار و ترافیک سایت افزایش پیدا می‌کند و رتبه بندی سایت در گوگل بالا می‌رود.


بهبود سرعت سایت


یکی از به‌روزرسانی‌های جدید گوگل سرعت لود شدن سایت را در درجه اهمیت بسیار بالاتری از قبل قرار داده است. این ویژگی نقش مستقیم در تجربه کاربری دارد و کاربران زیاد منتظر لود شدن صفحه‌های سنگین نمی‌مانند. برای بهبود رتبه سایت و جلب رضایت کاربر بهتر است از بالاترین سرعت ممکن عملکرد سایت بهره برده شود و به موضوع افزایش سرعت سایت توجه کنید.


521


بهینه سازی تصاویر


بهینه سازی تصاویر یکی از فعالیت‌های کلیدی و مهم در افزایش سرعت سایت است. وارد کردن اطلاعات مرتبط با عکس‌ها باعث می‌شود گوگل راحت‌تر آنها را شناسایی کند و در جستجوها نمایش دهد. اطمینان یافتن از فشرده بودن تمام تصاویر و عکس‌ها، گذاشتن نام‌های توصیف‌کنند، و اضافه کردن متن زیر عکس‌ها به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک قابل توجهی می‌کند.


استفاده از تگ‌های هدر


استفاده از تگ‌های هدر و تقسیم ساختار متن از طریق آنها باعث می‌شود خوانایی محتوا برای کاربران و موتورهای جستجو افزایش یابد. استفاده از این تگ‌ها روشی فوق‌العاده موثر برای نشان دادن ساختار محتوا و تاکید بر نکات کلیدی است. درباره اهمیت تگ و هدر در سئو سایت بیشتر بخوانید.


توجه به خوانایی محتوا


چندین معیار برای خوانایی محتوای صفحه‌های وب وجود دارد که بر اساس آنها لازم است تعداد کلمات در هر پاراگراف، تگ‌های هدر و نحوه لینک‌دهی با دقت انجام شود. بعضی از ابزارهای آنلاین برای بررسی خوانایی محتوا در دسترس هستند که در صورت تجاوز از حدود خوانایی، امتیاز محتوا را کاهش می‌دهند. با استفاده از این ابزارها یا با رعایت قواعد خوانایی هم تجربه کاربری بهبود می‌یابد و هم رتبه بندی سایت در گوگل بهتر می‌شود.


بهینه سازی برای جستجوی محلی


بسیاری از کاربران عبارت محله یا محدوده خود را در جستجو از طریق تلفن هوشمند وارد می‌کنند و به دنبال کسب‌وکارهای نزدیک خود می‌گردند. برای اطمینان از نمایش سایت در این نوع از جستجو لازم است کسب‌وکارها وبسایت و اطلاعات تماس خود را در گوگل مپ وارد کنند. برای تقویت اثربخشی این کار هم دریافت رویو کاربران نقش مهمی دارد.


آیا سئو سایت همان بهبود رتبه بندی سایت است؟


سئو سایت بهینه سازی (SEO) مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimize) است و به مجموعه فعالیت‌هایی که باعث بهبود رتبه بندی سایت در گوگل و موتورهای جستجو می‌شود اشاره دارد. این فعالیت‌ها به دو بخش اصلی «درصفحه» و «خارج صفحه» تقسیم می‌شود.


فعالیت‌های سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجوی در صفحه شامل استفاده مناسب از کلمات کلیدی، پاسخگویی به پرسش‌های گوناگون مرتبط، استفاده از هدینگ و تیترهای گویا و خوانا، و البته ارائه اطلاعات تصاویر و لینک‌های داخلی و خارجی می‌شود.


 نحوه استفاده اصولی از تگ های هدینگ


همان‌طور که پیشتر اشاره شد کاربرد اصلی هدینگ مشخص کردن سلسله مراتب متن است. یعنی با استفاده از تگ هدر ارتباط بخش‌ها و موضوعاتی که در متن یا محتوا ارائه می‌شوند مشخص می‌شود. در ادامه این تگ‌ها را به ترتیب اهمیت بررسی می‌کنیم.


عنوان یا موضوع اصلی: نحوه استفاده از H1


ادیتورهای وب مثل وردپرس بخش مجزایی برای عنوان مطلب دارند. در ویرایشگرهای متن مثل مایکروسافت ورد علاوه بر امکان وارد کردن عنوان (Title)، امکان استفاده از H1 برای جدا کردن محتوای اصلی از مقدمه وجود دارد. در این موارد معمولا نویسنده از یک عنوان کلی برای محتوا استفاده می‌کند و زیر آن چکیده یا خلاصه‌ای از موضوع را وارد می‌کند. بعد از یک تگ هدر H1 با موضوع کلی برای ورود به محتوای اصلی استفاده می‌شود. به‌هرترتیب در هر صفحه فقط یک بار می‌توانید از هدینگ H1 استفاده کنید.


خوانندگان با دیدن عنوان مطلب درکی کلی از محتوای آن به دست می‌آورند. برای همین موقع نوشتن عنوان مطلب بهتر است موضوع یا موضوعاتی که در آن ارائه می‌شود مشخص شود. در هنگام استفاده از وردپرس عنوان مطلب را در بخش مختص به آن وارد کرده و از وارد کردن آن به بخش متن خودداری کنید. این کار باعث می‌شود عنوان دو بار نمایش داده شود که برای مخاطب تجربه‌ای ناخوشایند ایجاد می‌کند.


 


زیرعنوان یا H2: عنوان بخش‌ها در محتوا


برای جدا کردن موضوعات مختلفی که به یک موضوع کلی مرتبط هستند از زیرعنوان یا تگ هدر H2 استفاده می‌شود. تگ‌های هدینگ H2 با اینکه نسبت به عنوان مطلب یا تگ H1 جزئی‌تر هستند، معمولا موضوعات کلی که زیر عنوان مطلب قرار می‌گیرند را مشخص کرده و از هم جدا می‌کنند. این زیرعنوان‌ها تا حدی جنبه قراردادی دارند و جوانب مختلف یک موضوع را پوشش می‌دهند.


برای مثال در یک محتوای معرفی محصول از تگ‌های H2 برای معرفی اجزای مختلف محصول استفاده می‌شود. در حالی که در یک محتوای آموزشی از تگ‌های H2 برای مشخص کردن موضوعات مختلفی که زیر عنوان اصلی قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. شاید بهتر باشد به H2 مانند فصل‌های یک کتاب یا عناوین مقالات در یک مجله نگاه کنیم که با وجود جدا کردن بخش‌ها، خودشان می‌توانند شامل بخش‌های جزئی‌تری باشند.


 


زیرعنوان بخش یا H3: موضوعات و جنبه‌های جزئی‌ و ملموس


در حالی که تگ‌های هدر H2 عنوان بخش‌های متن را مشخص کرده و کلی‌بودن عنوان اصلی را به بخش‌های مشخص تقسیم می‌کنند، زیرعنوان بخش‌ها که با تگ های هدر H3 مشخص می‌شوند برای معرفی موضوعات جزئی‌تر و دقیق کاربرد دارند. برای مثال در تولید محتوا در موارد زیادی از تگ H2 برای معرفی «مزایا»، «ویژگی‌ها» یا امثال این استفاده می‌شود و بعد از تگ H3 برای مشخص کردن و در عین حال جدا کردن هر یک از این مزیت‌ها یا ویژگی‌ها استفاده می‌شود.


به‌این‌ترتیب در حالی که H2 زیرعنوان محتوا یا بخش‌های موضوع اصلی را از هم جدا می‌کند، اطلاعات ملموس و جزئی در بخش زیرعنوان بخش یا H3 ارائه می‌شود. اگر به مثال فصل‌های کتاب یا مجله برگردیم، H3 را می‌توانیم معادل سوتیترها یا تیترهای جزئی در نظر بگیریم که داخل هر فصل یا مقاله ارائه می‌شوند. البته تمام این موارد با توجه به کلی یا جزئی‌بودن موضوع محتوا مشخص می‌شود و جنبه نسبی دارند.


 


آیا بهبود رتبه بندی سایت در طولانی مدت ارزشی دارد؟


همان طور که در این مطلب دیدیم بهبود رتبه بندی سایت در گوگل یک حداقل زمان اولیه دارد که بین 10 تا 20 هفته طول می‌کشد. پس از این مدت گوگل کم‌کم صفحات سایت را در جستجوهای مرتبط نمایش می‌دهد و با توجه به نوع محتوا و ارزشمندی آن، ممکن است بعضی از صفحات به رتبه‌های بالاتر هم برسند. این موضوع باعث می‌شود برای بسیاری از افراد، به ویژه صاحبان کسب‌وکارها این پرسش مطرح شود که این همه زمان ارزش سرمایه‌گذاری و زحمت دارد؟ جواب این پرسش با توجه به ماندگاری نتایج سئو و بهبود رتبه بندی سایت در گوگل یک بله قاطعانه است.


522


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.