بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

پیشروی انصارالله در شبوه جغرافیای نظامی جدید را پدید می‌آورد/ امارات و عربستان به تخریب روانی و رسانه‌ای روی آورده‌اند

کارشناس مسائل منطقه گفت: آزاد شدن مناطق اعظمی از استان شبوه و مأرب به حدی ابوظبی و ریاض را غافلگیر کرده که آنها نمی‌دانند چگونه باید این شکست را توجیه کنند و احتمالاً بحث مذاکرات سیاسی مطرح خواهد شد.


«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح پیشروی‌های انصارالله در استان شبوه یمن و تحمیل هزینه سنگین به نیروهای تحت فرمان امارات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: درگیری‌هایی که طی روزهای اخیر در استان شبوه یمن با حضور نیروهای انصارالله و ارتش یمن برای بازپس‌گیری نقاط تحت اشغال ائتلاف سعودی و اماراتی انجام شد، دستاوردهای بسیار زیادی در عرصه میدانی داشت که به نوعی باید آن را تحمیل هزینه سنگین به ائتلاف عربی دانست. از یک سو باید توجه شود که مسأله پیشروی در استان شبوه به نوعی در امتداد پرونده آزادسازی استان مأرب انجام شد و عملاً نتیجه معادلات در یمن دستخوش تغییر قرار گرفت. در این میان میزان خسارت وارد شده به جناح منتسب به امارات متحده عربی بسیار بالا بوده و از منظر دیگر نیروهای تحت امر عربستان سعودی هم در موضع ضعف شدید قرار گرفتند. این در حالی است که انصارالله یمن اعلام کرده که پیشروی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.


وی ادامه داد: در این میان رسانه‌های عربستان و امارات عملاً همه تحولات اخیر و حتی پیشروی‌ یمنی‌ها را معکوس نشان می‌دهند. آنها سعی می‌کنند حداقل در عرصه رسانه و جنگ روانی اوضاع را به نفع خود جلو ببرند و این در حالی است که پیشروی‌های اخیر نشان‌دهنده غلبه انصارالله بر امارات و عربستان است. نکته بسیار مهم از حیث نظامی و میدانی، محیطی است که انصارالله اقدام به آزادسازی آن کرده است. براساس داده‌های موجود، محیط آزاد شده در شبوه و مأرب حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر خاک لبنان به حساب می‌آید که این از منظر نظامی و میدانی به شدت تخریب روانی را در جناح ریاض و ابوظبی تعمیق کرده است. دست پیدا کردن انصارالله به این میزان از وسعت جغرافیایی، برد آتش این جریان علیه عربستان را هم افزایش می‌دهد و هر لحظه ممکن است یک تحول جدید در صحنه میدانی رخ دهد.


این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروهای امارات و عربستان از ناتوانی خاصی رنج می برند، احتمالاً بسیاری از آنها تسلیم می‌شوند و از سوی دیگر غنائم زیادی به دست انصارالله خواهد افتاد. در این میان بخشی اعظمی از خطوط آتش انصارالله علیه عربستان سعودی خرج می‌شود اما واقعیت این است که نیروهای امارات به گونه‌ای آرایش گرفتند که بیشترین تلفات از نیروهای عربستان گرفته شده است. از منظر دیگر باید توجه داشته باشید که اماراتی‌ها از سد سعودی‌ها گذشته‌اند و یک پیچیدگی خاصی در حوزه میدانی به وقوع پیوسته است؛ چراکه طول خط آتش در این درگیری‌ها بسیار زیاد است و عوارض طبیعی زمین به خصوص کوهستان‌ها باعث شده تا پیشروی انصارالله با عبور از اماکن صعب‌العبور رقم بخورد. این شرایط باعث شده تا موقعیت در یمن و جنگ میان طرفین وارد مرحله حیاتی شود و بدون تردید اگر پیشروی یمنی‌ها ادامه پیدا کند، جغرافیای میدانی جدید از حیث آرایش نظامی و همچنین گستره تحت سلطه انصارالله خلق خواهد شد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان احتمالاً سعودی‌ها سعی می‌کنند با پیش کشیدن مسایلی از قبیل مذاکرات، اوضاع را به نوعی به نفع خود رقم بزنند اما واقعیت این است که آنها متحمل شکست بسیار سخت و سنگینی شده‌اند. توجه داشته باشید که عربستان نمی‌خواهد وضعیت به این جا ختم شود و در این میان هر کاری می‌کنند تا بتواند یک دستاورد نظامی برای خود رقم بزنند. نکته دیگر این است که سعودی‌ها پیشنهاد تاسیس یک صندوق کمک‌های بین‌المللی برای یمن را داده‌اند که ریاض هم قرار است صرفاً یک نقش کوچک در آن ایفا کند، اما انصارالله معتقد است که سعودی‌ها باید غرامت پرداخت کنند. براین اساس پیشروی یمنی‌ها می‌تواند دست بالا را در مذاکرات آتی سیاسی برای آنها به ارمغان بیاورد و باید دید که آیا سعودی‌ها می‌خواهند بیش از این هزینه کنند یا در نهایت پرونده را به نوعی مختومه اعلام خواهد کرد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.